سهم پرستاران از استخدام‌های حوزه سلامت /نیروی انتظامی در بیمارستان‌ها مستقر می‌شود؟


سهم پرستاران از استخدام‌های حوزه سلامت /نیروی انتظامی در بیمارستان‌ها مستقر می‌شود؟

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مجموعه مجوز‌های استخدامی که از سال ۹۸ آغاز شده ۴۸ درصد از مجوز‌ها به گروه پرستاری اختصاص داده شده که با توجه به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی نیاز به ترمیم دارد.

سهم پرستاران از استخدام‌های حوزه سلامت /نیروی انتظامی در بیمارستان‌ها مستقر می‌شود؟

به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس عبادی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: براساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران بیش از ۲۰ هزار نفر از گروه پرستاری بودند که از این طریق جذب شدند و از ۲۵ هزار نفر مجوز استخدام در مهر ماه امسال ۵۰ درصد مربوط به گروه پرستاری بود که تلاش می‌شود تا پایان سال این افراد به کارگیری شوند.

وی اظهار داشت: فرآیند جذب پرستاران در دولت مردمی رو به افزایش بوده و بسته ماندگاری گروه پرستاری اکنون در حال تدوین بوده که تمرکز بر معیشت و کرامت آنان و اصلاح فرمول اضافه کار و افزایش ضریب آن‌ها در صورت تایید هیات دولت مورد توجه است.

ایجاد پانسیون پرستاری

عبادی تاکید کرد: پانسیون‌های پرستاری در ۳۱ منطقه کشور در حال ساخت است و برای ادامه تحصیل پرستاران در مناطق کم برخوردار برای ارتقای شغلی آن‌ها نیز در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه نرخ موالید افت پیدا کرده است، اظهار داشت: افراد دهه ۶۰ تا ۲۰ سال آینده وارد دوره سالمندی می‌شوند که انتظار می‌رود با افزایش بیماری‌های مزمن، کار‌های اساسی از جمله برگزاری دوره‌های مهارت آموزشی، ایجاد رشته طب سالمندی و ... انجام شود.

به گفته وی، پرستاری به عنوان یکی از ارکان نظام اصلی سلامت در بخش‌های مختلف پیشگیری و درمان و توانبخشی فعالیت دارد و در سه حیطه تربیت نیروی انسانی جذب و استخدام و نگه داشت نیرو‌ها باید فعالیت‌هایمان را متمرکز کنیم.

افزایش مراکز آموزش عالی پرستاری به ۲۱۵ مرکز

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به توسعه مراکز آموزش عالی مرکز آموزش پرستاری از ۳۰ مرکز به ۲۱۵ مرکز آموزشی رسیده است، در اوایل انقلاب شاید کمتر از هزار نفر در حوزه‌های مختلف پرستاری پذیرش داشته ایم در حالی که در سال ۱۴۰۲ در مقطع کارشناسی بیش از ۱۰ هزار نفر پذیرش دانشجو داشته و به طور مجموع بالغ بر ۱۶ هزار نفر سالانه در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف پرستاری تربیت دانشجو داریم.

عبادی تصریح کرد: در حوزه آموزش و جذب، تکالیف خود را به درستی انجام داده، هرچند باتوجه به افزایش سالمندی باید در خصوص حوزه آموزش دقت بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به جذب و به کارگیری گروه پرستاری گفت: عمده مردم پرستاران را در چهارچوب بیمارستانی می‌بینند، اما در دنیا از پرستاران در حوزه بهداشت و پیشگیری نیز استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح تعرفه خدمات پرستاری اجرایی شده که در ابتدا ۱۷ بسته تعریف شده بود که الان پیشنهاد ما ۵۰ بسته خدمتی بوده که به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است.

عبادی با اشاره به کرامت سازمانی گفت: ساماندهی و سازمان دهی مجددی در اختصاص توانمندی‌های همکاران در بخش‌های مختلف داریم، هزار و ۷۰۰ نفر از گروه‌های مختلف پرستاری طی دو سال گذشته در پودمان‌های تخصصی مورد آموزش و توانمندسازی قرار گرفته و تلاش بر اصلاح شرح وظایف و ساختار حوزه پرستاری آغاز شده و برخی انجام شده و برخی در حال انجام است.

وی ادامه داد: ما دو انجمن علمی پرستاری داریم و چند انجمن دیگر در حوزه پرستاری اضافه شده و اساسنامه این انجمن‌ها تصویب شده و می‌توانند بدنه علمی معاونت پرستاری و نظام سلامت باشند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: به دنبال پیگیری معاونت پرستاری وزارت بهداشت بیمه‌های پایه مکلف شدند که برنامه خدمات پرستاری در منزل را مورد پوشش قرار دهند این کار باعث بازار کار مناسب در خدمات مراقبتی می‌شود و قانون جامع پرستاری در سال اول برنامه هفتم از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد می‌شود.

هزار و ۴۰۰ مرکز مراقبت در منزل

وی درباره خدمات مراقبت پرستاری در منزل گفت: هزار و ۴۰۰ مرکز مراقبت و پرستاری دارای مجوز هستند به رغم اینکه تعرفه مشخص شده، اما تحت پوشش بیمه نبودند، اما در برنامه هفتم این اقدام انجام خواهد شد.

عبادی ادامه داد: تعرفه ترجیحی خدمات پرستاری مورد نظر وزارت بهداشت است تا پرستاران شاغل از مزایای این طرح در مناطق کم برخوردار بهره‌مند باشند.

ضرورت استقرار نیروی انتظامی در بیمارستان‌ها

وی با اشاره به حادثه ضرب و شتم پرستار یاسوجی و ورود دادستان به موضوع، از رایزنی با نیروی انتظامی برای جلوگیری از تکرار این حوادث خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم ساختار داخل اورژانس بیمارستان‌ها طوری طراحی شود تا علاوه بر حراست، از ظرفیت نیروی انتظامی نیز استفاده شود.

معاون پرستانی وزارت بهداشت با اعلام پشتیبانی این وزارتخانه از پرستارانی که در حوادث اینچنینی دچار حادثه می‌شوند، خاطر نشان کرد: بیش از ۹۹ درصد پرستاران قدرشناس هستند.

عبادی ادامه داد: باید جاذبه‌های شغلی نظیر اصلاح نظام پرداخت برای کارکنان حوزه سلامت ایجاد شود تا از مهاجرت آنان جلوگیری شود. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها