قالیباف: بدون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم


قالیباف: بدون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم

«از آنجایی که بین ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید انرژی کشور در حوزه گاز است، روی آن باید متمرکز شد و روش‌ها را باید اصلاح کرد چراکه بعد از مدتی از این طریق می‌توانیم سالیانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار سرمایه به مجموعه بازگردانیم و بسیاری از مسائل را برطرف کنی»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در دیدار اعضای اتاق بازرگانی ایران و اعضای اتاق تهران با بیان اینکه گاهی صرفاً به‌دنبال یافتن مشکل هستیم تا حل کردن آن، تاکید کرد: ما باید مسئله‌ها را پیدا کنیم و بعد با کسب قدرتِ حل مسئله به‌دنبال حل مسئله باشیم، اما متأسفانه نه صورت‌مسئله را می‌شناسیم و نه به‌دنبال حل آن می‌رویم، بلکه مشکلات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌دهیم که باعث پیچیدگی و سخت‌تر شدن آن می‌شود و نمونه آن نیز ناترازی در حوزه انرژی است.

به گزارش هم میهن، او افزود: ما می‌دانیم کاهش مصرف گاز به ازای هر مترمکعب گاز، ۸۰ سنت و تولید هر مترمکعب گاز به ازای هر مترمربع ۸ دلار هزینه دارد؛ از سوی دیگر می‌دانیم امکان سرمایه‌گذاری ۸ دلاری مشکلات خودش را دارد، اما با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی که این تمایل هم دارد، می‌توانیم ۸۰ سنت را پرداخته و صرفه‌جویی داشته باشیم تا مانع توقف تولید به دلیل قطع انرژی کارخانجات شویم، اما با عدم توجه به این امر می‌بینیم یک میلیارد مترمکعب تولید گاز داریم، اما ۷۰درصد آن را به بدترین شکل ممکن مصرف می‌کنیم.

روزانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت بدون هیچ مصرفی در حال هدررفت است که خساراتی از جمله آلودگی هوا، ایجاد بیماری و سایر مسائل دیگر را به همراه دارد. حال این میزان هدررفت را با بشکه‌ای ۸۰ دلار حساب کنید ببینید، چه رقمی می‌شود؟

رئیس مجلس افزود: برجام در زمانی که هنوز ترامپ هم نیامده بود، تنها توانست ۴ میلیارد دلار ارز برای سرمایه‌گذاری وارد کشور کند، اما به اعتقاد من می‌توانیم با تصمیم‌گیری درست ظرف کمتر از ۲۰ ماه و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بدون تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بین ۵ تا ۷ میلیارد دلار، سرمایه در گام‌های بعدی این حوزه داشته باشیم. قالیباف تاکید کرد: از آنجایی که بین ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید انرژی کشور در حوزه گاز است، روی آن باید متمرکز شد و روش‌ها را باید اصلاح کرد چراکه بعد از مدتی از این طریق می‌توانیم سالیانه ۷ تا ۸ میلیارد دلار سرمایه به مجموعه بازگردانیم و بسیاری از مسائل را برطرف کنیم.

او با بیان اینکه در جریان قانون برنامه هفتم دولت را از قیمت‌گذاری کالا‌ها به جز چند قلم، منع کرده‌ایم، گفت: ۵۵ سال است که دوگانه‌های سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی وجود دارد به این معنا که روزی اجازه صادرات به این محصولات داده می‌شود و روزی اجازه صادرات آن وجود ندارد. نمی‌توان به کشاورز گفت یک روز اجازه کشت محصولی را داری و روز دیگر اجازه آن را نداری و باید اجازه داد ثبات در کشاورزی ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!