گروسی به اوکراین می‌رود


گروسی به اوکراین می‌رود

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه خود برای سفر به اوکراین به منظور بازدید از نیروگاه اتمی زاپروژیا خبر داد.

گروسی به اوکراین می‌رود

به گزارش راهبرد معاصر، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «رافائل گروسی»، اعلام کرد روز چهارشنبه از نیروگاه اتمی «زاپروژیا» که در اراضی تحت کنترل روسیه در اوکراین واقع شده به منظور بررسی وضعیت ایمنی در این نیروگاه بازدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، روسیه در ادامه «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین که از فوریه 2022 آغاز شد کنترل نیروگاه اتمی زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود را به دست گرفت. شش راکتور هسته‌ای این نیروگاه در حال حاضر غیرفعال هستند.

گروسی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «جرمن گالوشچنکو»، وزیر انرژی اوکراین اظهار کرد: «مشکل کمبود نیرو در زاپروژیا وجود دارد. این نیروگاه با تعداد اپراتورهای خیلی خیلی کمی فعال است.»

هزاران نفر در این نیروگاه کار می‌کنند اما تعدادی از آنها از امضای قرارداد با شرکت برق هسته‌ای روسیه امتناع کرده و به همین دلیل در نیروگاه پذیرفته نشده‌اند.

گروسی متذکر شد: «یکی از نکات اصلی مد نظر من در سفرم که فردا صبح شروع می‌شود این است دقیقا درباره این موضوع درخواست کنم. یکی از مهمترین مسائل از نظر من این است که تاثیرات عملی این تصمیم ارزیابی شود.»

گروسی شرایط فنی در نیروگاه زاپروژیا را «بسیار ظریف» عنوان کرد. او همچنین گفت مشکل جدید دیگر این نیروگاه مربوط به وضعیت سوخت هسته‌ای آن است که سالهاست در داخل راکتورهای نیروگاه باقی مانده و به پایان عمر مفید خود نزدیک می‌شوند.

گروسی گفت قصد دارد درباره مساله سوخت نیروگاه زاپروژیا در حین حضورش در آنجا و همچنین سفر متعاقبش به مسکو گفتگو کند و کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتوانند به طور مستقل وضعیت ایمنی و شرایط سوخت این نیروگاه را ارزیابی کنند.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا یکی از 10 نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان و در منطقه‌ای همنام با خودش در جنوب شرق اوکراین که بخشی از آن در کنترل روسیه است، قرار دارد.

با وجود آنکه شش راکتور این نیروگاه از ماه‌ها قبل خاموش بوده‌اند اما این نیروگاه به برق و پرسنل متخصص به منظور فعال نگه داشتن سامانه‌های خنک کننده حیاتی و اجرای دیگر تدابیر ایمنی نیاز دارد.

درگیری‌ها در نزدیکی این نیروگاه، بارها در روند تامین برق آن اختلال ایجاد کرده و به نگرانی ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه با فاجعه سال 1986 نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در شمال اوکراین قرار داشت، دامن زده است.

اواسط مرداد ماه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ‌نظامیان اوکراینی قصد داشتند با پهپادها به تاسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا حمله کنند که به گفته مقام‌های روس این حملات پهپادی اوکراین دفع شدند./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید