57 حکم قطعی قصاص نفس در خراسان رضوی به سازش ختم شد


57 حکم قطعی قصاص نفس در خراسان رضوی به سازش ختم شد

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری و سرپرست مرکز حل اختلاف خراسان رضوی گفت: طی یک سال اخیر با تلاش شعب "سفیران ضامن آهو" که زیر نظر این شورا فعالیت دارند ۵۷ فقره پرونده حکم قطعی قصاص نفس به صلح و سازش ختم شده است.

هادی ولایتی حقیقی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: "سفیران ضامن آهو" یکی از انجمن های فعال در حوزه اخذ رضایت از اولیای دم است که اعضای آن را خادمان حرم امام رضا (ع) تشکیل می دهند و هم اکنون با هشت شعبه در سراسر خراسان رضوی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: فعالیت شعب سفیران ضامن آهو رایگان است و با درخواست خانواده و یا فرد قاتل آغاز به کار می کند و اخذ رضایت خانواده مقتول ممکن است بدون دریافت و یا با دریافت وجه از خانواده قاتل باشد.

رییس شورای حل اختلاف خراسان رضوی گفت: ایجاد صلح و سازش میان خانواده قاتل و مقتول یکی از معیارهای مهم سنجش عملکرد شورای حل اختلاف است که این استان عملکرد مناسبی در این حوزه داشته است.

فعالیت ۷۰۹ شعبه همیاران صلح در خراسان رضوی

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: یکی از اقدامات خوب دیگری که در کنار مجموعه شوراهای حل اختلاف انجام شده، تاسیس شعب همیاران صلح است که اعضای آن را نیروهای مردمی، ریش‌سفیدان و معتمدان در اتحادیه ها، مجتمع ها و مساجد استان تشکیل می دهند.

ولایتی حقیقی با بیان این که ۱۳۷ مسجد مشهد دارای شعب همیاران هستند افزود: سه هزار و ۷۰۰ نفر در شعب همیاران صلح با نظارت شورای حل اختلاف فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۹۰ درصد پرونده دادسراها به شعب همیاران صلح ارجاع می‌شود تا با سازش میان طرفین، علاوه بر جلوگیری از هزینه های زیاد رسیدگی های قضایی، زمان رسیدگی به پرونده های ارسالی کوتاه شود.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: سال گذشته، ۴۰ هزار و ۲۴۷ پرونده به شورای حل اختلاف خراسان رضوی ارجاع داده شده که بیش از ۵۱ درصد آنها مختومه شده است.

شورای حل اختلاف خراسان رضوی از آذر ماه ۱۳۸۱ با هدف مشارکت مردمی در حل و فصل دعاوی و ایجاد فرهنگ صلح و سازش آغاز به کار کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این خواننده معروف باعث جدایی مهستی از همسرش شد / داستان خیانت به او چه بود؟! + عکس ها