رئیسی: حتما دیگران هم داشته‌هایی دارند، اما نه به اندازه ما


رئیسی: حتما دیگران هم داشته‌هایی دارند، اما نه به اندازه ما

من نمی‌خواهم اهانت کنم حتما دیگران هم داشته‌هایی دارند، اما نه به میزان غنایی که امروز ما در فرهنگ اسلامی-ایرانی خودمان برخورداریم. این رسالت بسیار مهم و جدی برای صاحبان قلم است که برای معرفی فرهنگمان و داشته‌های بسیار زیاد علمی، ادبی، تمدنی و تاریخی این ملت قلم بزنند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که «جایگاه کتاب بسیار رفیع است» گفت: نباید این جایگاه را با مادیات تنزل داد.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز -چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲- در آئین پایانی چهل‌ویکمین جایزه کتاب سال اظهار کرد: کتاب و نوشتن و انتقال علم و داشتن را با مبلغ و کسب درآمد نمی‌توان تعویض کرد. درست است که هر کسی هزینه‌ها و مخارجی دارد، اما کتاب را باید در جایگاه رفیع خود قرار داد. باید زندگی فرد را تامین کرد، اما نباید این جایگاه را تنزل داد که وسیله کسب درآمد شود. البته ممکن است در کنارش درآمدی هم باشد، اما اصل این نیست.

وی اضافه کرد: این کار مثل قضاوت قاضی در محکمه است. همیشه بین فقها بحث است که آیا برای این کار باید پول قرار داد؟ همه می‌گویند جایز نیست، اما زندگی قاضی هم باید اداره شود.

رئیس قوه مجریه با یادآوری این‌که «قلم بسیار مورد تکریم حضرت حق است»، بیان کرد: قلمی که با مسئولیت باشد. قلمی که مسئولانه بنگارد. هر قلمی مورد سوگند حضرت حق نیست و هر مسطور قلمی هم نمی‌تواند مورد توجه باشد بلکه قلم و مسطور قلمی که در جهت هدایت، سعادت، نجات و صعود انسان باشد مورد توجه است. آن قلمی مورد سوگند باریتعالی است که در جهت شناخت مسئله انسان و زندگی او در اولیت‌شناسی و مخاطب‌شناسی و زمان‌شناسی باشد. اگر قلمی در این جهت حرکت کند بسیار مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: قلم زدن برای معرفی آثار تمدنی ایران اسلامی و برای عموم ملت‌ها، گویش‌ها و فرهنگ‌ها بسیار اهمیت دارد. این بسیار مهم است که ما بتوانیم فرهنگ ایرانی-اسلامی خودمان را به جوامع معرفی کنیم. وقتی به کشور‌ها و دانشگاه‌ها مختلف می‌روید، می‌بینید که در این رابطه کمبود داریم.

رئیسی همچنین گفت: من نمی‌خواهم اهانت کنم حتما دیگران هم داشته‌هایی دارند، اما نه به میزان غنایی که امروز ما در فرهنگ اسلامی-ایرانی خودمان برخورداریم. این رسالت بسیار مهم و جدی برای صاحبان قلم است که برای معرفی فرهنگمان و داشته‌های بسیار زیاد علمی، ادبی، تمدنی و تاریخی این ملت قلم بزنند.

وی با اشاره به توجه به نویسندگان، مولفان، مترجمان و اصحاب فکر و اندیشه عنوان کرد: این موضوع توجه خاص می‌طلبد که اینجا شاید مخاطب اول خود بنده باشم و بعد هم آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم و مجموعه دولت و مسئولان در حوزه‌های دولتی و نهاد‌های رسمی که به این قشر بسیار ارزشمند که از مفاخر ما هستند و مناعت طبع دارند و به هیچ وجه اعلام و ابرازی از نیاز در آنان دیده نمی‌شود، توجه شود.

رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: مسئولان مربوطه باید بدانند که این‌ها به عنوان مفاخر باید ارجمند و ارزشمند باشند و پرب‌ها تلقی شوند و به مسائلشان حتی اگر آن‌ها به ما مراجعه نکنند، خود ما توجه کنیم و خسته نباشید بگوییم و به مسائلشان توجه ویژه و خاص داشته باشیم.

در این جلسه یکی از حاضران در انتقاد به اینکه چرا پاسخ نامه‌نگاری‌هایش با ریاست جمهوری داده نشده صحبت کرد که رئیسی در پاسخ به وی گفت: من بعد از جلسه خدمت شما هستم و ان‌شاءالله حضوری با هم صحبت می‌کنیم.

همچنین در این مراسم از سوی یکی از حضار یک جلد نهج‌البلاغه به رئیس دولت سیزدهم اهدا شد که رئیسی در واکنش اظهار کرد: این بهترین هدیه است. ان‌شاءالله خداوند توفیق خواندن نهج‌البلاغه را به ما مرحمت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کره شمالی به گزارش حقوق بشر آمریکا/ یک دسیسه سیاسی بود