خط و نشان بانک مرکزی برای 8 بانک ناتراز


خط و نشان بانک مرکزی برای 8 بانک ناتراز

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: امسال به بانک‌های ناتراز برنامه اصلاح دادیم و اگر از برنامه‌ها عدول کنند یا به اهداف برنامه نرسند، برخورد جدی با این بانک‌ها انجام خواهد شد و از هر ظرفیتی که به نفع اصلاح نظام پولی و بانکی کشور باشد، استفاده خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، فرشاد محمدپور با اعلام انحلال موسسه اعتباری کاسپین اظهارداشت: در ادامه اقدامات اصلاح نظام بانکی که در بانک مرکزی دنبال می‌شود، امروز (چهارشنبه، ۱۸ بهمن) موسسه اعتباری کاسپین منحل شد.

وی با بیان اینکه این انحلال در ادامه انحلال موسسه نور و توسعه انجام شد، افزود: بحث انحلال موسسه کاسپین از سال ۹۸ به صورت جدی دنبال شده بود. ما مصوبه شورای پول و اعتبار سال ۹۸ را داریم که در این مصوبه اجازه انحلال این موسسه داده شده بود. با این حال در چهار سال گذشته به خاطر مسائل و مشکلاتی، امکان انحلال وجود نداشت.

معاون نظارت بانک مرکزی تصریح کرد: در یک سال گذشته با تاکید رئیس کل بانک مرکزی و هدفگذاری دولت برای برخورد با بانک‌های ناتراز، انحلال موسسه اعتباری کاسپین در برنامه بانک مرکزی به صورت جدی دنبال شد.

وی ادامه‌داد: مسائل و مشکلاتی وجود داشت که مانع انحلال این موسسه می‌شد، در ماه‌ها و سال‌های گذشته حل و فصل شد و به نقطه‌ای رسید که از لحاظ قانونی امکان انجام انحلال وجود داشت که امروز این انحلال اتفاق افتاد.

محمدپور یادآور شد: این موسسه در سال ۹۴ برای ساماندهی هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز ایجاد شده بود و فرآیندی را طی کرد که اگر نیاز باشد، جزئیات آن را اعلام خواهم کرد و در نهایت امروز انحلال این موسسه اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی برای سپرده‌های مردم در این موسسه خواهد افتاد، به موسسه نور اشاره کرد که ۱۱ آذر امسال انتقال آن را به بانک ملی اعلام شد و افزود: همان موقع عنوان کردیم که طی یک فرآیند زمانی سه ماهه، سپرده ها، تسهیلات و همه موارد به بانک ملی منتقل خواهد شد. سه روز پیش (۱۵ بهمن) فرآیند انتقال تکمیل شد. یعنی همه سپرده‌های مردم در موسسه نور به بانک ملی منتقل شد و اکنون مشتریان موسسه نور، مشتریان بانک ملی هستند.

* توجه به منافع سپرده‌گذاران

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: درباره موسسه کاسپین هم مصوبه خوبی را از کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی داریم که در آن پیش بینی‌های لازم برای حفظ منافع سهامداران، سپرده گذاران و همچنین هیات‌های تصفیه دیده شده است.

وی افزود: در طول سه هفته گذشته، پرداختی به تعداد زیادی از سپرده‌گذارانی که سپرده‌های خود را دریافت نکرده بودند، انجام شد.

محمدپور با بیان اینکه البته بخش کوچکی از سپرده‌گذاران باقی مانده‌اند که مشکلاتی برای آنان وجود دارد، گفت: به عنوان مثال برخی حسابشان مسدود بوده، برخی دیگر هم مدارک و مستندات حسابشان کامل نبوده است که تسویه حساب با این افراد تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی چه زمانی به سراغ بانک‌هایی می‌رود که میزان اضافه برداشت آن‌ها بسیار بیشتر از این موسسات است، گفت: موسسه نور نزدیک به ۳۰۰ شعبه در سراسر کشور داشته و ارزش دارایی‌های آن بین ۲ تا ۳ برابر برخی بانک‌های فعلی است.

این مسئول بانک مرکزی تصریح کرد: موسسه کاسپین هم در کل کشور ۱۳۸ شعبه داشته که از سال ۹۸ به‌تدریج تعداد آن‌ها کم شده و در ماه‌های اخیر به یک شعبه رسیده که امروز در نهایت منحل شد؛ در واقع اینها، موسسه اعتباری بودند که بزرگی آن‌ها از برخی از بانک‌های فعلی بیشتر بوده است.

معاون نظارت بانک مرکزی درباره بانک‌های ناتراز گفت: چند روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که برنامه بانک مرکزی برای بانک‌های ناتراز و اصلاح نظام بانکی، در کنار موضوع تورم، ارز و سیاست‌های پولی، از مهمترین برنامه‌های بانک مرکزی به ویژه در دوره جدید است.

* برنامه بانک مرکزی برای حل و فصل بانک‌های غیرقابل اصلاح

وی تاکید کرد: درخصوص بانک‌های ناتراز ابتدا به‌دنبال آن هستیم تا حد ممکن اصلاح شوند، اما بانک‌هایی که قابلیت اصلاح ندارند و به‌نوعی اثرات منفی ادامه فعالیت این بانک‌ها به مردم می‌رسد، به‌طور قطع برخورد خواهیم داشت و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

محمدپور گفت: امسال به بانک‌های ناتراز برنامه اصلاح دادیم و اگر از برنامه‌ها عدول کنند یا به اهداف برنامه نرسند، برخورد جدی با این بانک‌ها انجام خواهد شد و از هر ظرفیتی که به نفع اصلاح نظام پولی و بانکی کشور باشد، استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این راه هم کاملا جدی هستیم و برنامه منسجم و مشخصی در این زمینه در بانک مرکزی تدوین شده است که قدم به قدم براساس آن پیش می‌رویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیسی دستور داده تا 3 میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود