اثر واکسن چگونه بیشتر می‌شود؟


اثر واکسن چگونه بیشتر می‌شود؟

ایتنا - اگر تا حالا واکسن‌ها را هر بار روی یک بازو تزریق کرده‌اند، شاید بهتر باشد در این رویه تجدیدنظر کنید. پژوهشی جدید نشان می‌دهد که تزریق واکسن بر هر دو بازو واکنش ایمنی مؤثرتری ایجاد می‌کند.


محققان در این پژوهش واکنش دستگاه ایمنی بدن به دو دوز اول واکسن کووید-۱۹ را بررسی کردند. کسانی که این دو واکسن روی دو بازوشان تزریق شده بود، در مقایسه با کسانی که هر دو دوز واکسن بر یک بازوشان تزریق شده بود، واکنش ایمنی‌ کمی بهتری داشتند.

بنا به گفته محققان، برای افرادی که به دلایل سنی یا شرایط سلامتشان واکنش ضعیفی به واکسن‌‌ها نشان می‌دهند، همین افزایش اندک واکنش ایمنی نیز مهم است.

به گزارش نیویورک‌ تایمز، در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، با توجه به اینکه مردم چند دوز واکسن زده یا به این بیماری مبتلا شده‌ بودند، تغییر بازوها در تزریق واکسن شاید چندان کارساز نبوده است.

با این حال، اگر این موضوع با تحقیق بیشتری تایید شود، نتیجه آن می‌‌تواند برای همه واکسن‌های چنددوزی، از جمله ایمن‌سازی (واکسیناسیون) در دوران کودکی، مهم باشد.

دکتر مارسل ای. کرلین، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، دراین‌باره می‌گوید: «در حال حاضر توصیه‌ای در این‌ مورد ندارم، زیرا هنوز باید این موضوع را خیلی بهتر از این درک کنیم. اما در صورت برابر بودن همه عوامل، فکر می‌کنم باید تغییر بازوها برای واکسیناسیون را در نظر داشته باشیم.»

شمار پژوهش‌هایی که در آن‌ها این دو رویکرد مقایسه شده است زیاد نبوده و نتایج نیز چندان قطعی و روشن نبوده است. در هیچ‌یک از پژوهش‌ها تفاوت زیادی در واکنش ایمنی بدن دیده نشده است.

جنیفر گومرمن، رئیس بخش ایمونولوژی دانشگاه تورنتو که در این تحقیق جدید شرکت نداشت، گفت: «یک تحقیق روی موش‌ها نشان داد که یک غده لنفاوی منفرد پس از واکسیناسیون می‌تواند ایمنی قوی ایجاد کند. این بدان معنا است که غدد لنفاوی کارشان را خوب انجام می‌دهند و اکثر واکسن‌ها روی یک بازو خوب عمل می‌کنند.»
اثر واکسن چگونه بیشتر می‌شود؟

با این حال، این تحقیق ارزشمند است، زیرا به کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند کمک می‌کند.

کرلین و همکارانش در تحقیق جدید میزان پادتن (آنتی‌بادی) ۱۰۸ کارمند دانشگاه را که از نظر سن، جنسیت، و طول مدت‌ پس از واکسیناسیون همسان بودند مکرر اندازه‌گیری کردند.

محققان با توجه به این نتایج دریافتند که تعویض بازوها میزان پادتن در خون را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. نتایج این پژوهش در مجله پژوهش‌های بالینی (The Journal of Clinical Investigation) منتشر شد.

واکنش ایمنی هم در برابر بیماری کووید-۱۹ و هم در برابر نوع اومیکرون ویروس کرونا مؤثرتر شده بود.

پیش‌تر از این نیز در تابستان گذشته پژوهشی در آلمان شد که نشان می‌داد تزریق بر یک بازو واکنش ایمنی خوبی ایجاد می‌کند. البته در آن تحقیق میزان پادتن‌ها فقط دو هفته پس از تزریق دوز دوم بررسی شده بود.

مارتینا سستر، ایمنی‌شناس آلمانی، می‌گوید: «تغییر بازوها برای واکسیناسیون بخشی از روش‌های ارزیابی متعددی است که به‌راحتی می‌توانید انجام دهید تا شاید به واکنش ایمنی موفقیت‌آمیزتری دست یابید.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول