در ترکیه اعلام کردند ابتکار عمل برای برقراری صلح در اوکراین در دست غرب است


در ترکیه اعلام کردند ابتکار عمل برای برقراری صلح در اوکراین در دست غرب است

آیدین سزر، نماینده سابق تجاری ترکیه در مسکو اظهار داشت: تنها در صورت داده شدن "چراغ سبز" از سوی کشورهای غربی و فشار بر ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین، امکان از سرگیری مذاکرات بین فدراسیون روسیه و اوکراین وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک، وی افزود تغییر رهبر اوکراین نیز در صورت لزوم امکان پذیر است اما هیچ منطقی در سیاست غرب در قبال فدراسیون روسیه وجود ندارد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با تاکر کارلسون، روزنامه نگار آمریکایی گفت: روسیه و اوکراین دیر یا زود به توافق خواهند رسید، روابط بین مردم همچنان احیا خواهد شد، اگرچه این زمان زیادی را می طلبد. رهبر روسیه گفت که می خواهد از طریق مذاکره به راه حلی برای وضعیت اوکراین دست یابد.
سزر گفت: "روابط بین ملت های برادر قابل احیاء است، این امر مسلم است، اما زمان زیادی طول خواهد کشید - شاید یک یا دو نسل، این رنجش برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت."
به گفته وی، تردیدی وجود ندارد که غرب، در درجه اول واشنگتن، به تحریک اوکراین ادامه خواهد داد.
این کارشناس خاطرنشان کرد :"کشورهای غربی مرتباً تصویری را که از فدراسیون روسیه به عنوان تهدیدی برای غرب ایجاد کردند به ما یادآوری می‌کنند و موضع آنها در مورد لزوم توقف روسیه در اوکراین با این موضوع مرتبط است... غرب از اوکراین و اوکراینی‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کند.
سزر گفت: وزرای خارجه در آنتالیا در یک مجمع دیپلماتیک و در استانبول ملاقات کردند که در آنجا سندی تدوین شد که غرب آن را رد کرد. می توان گفت که ابتکار عمل اصلاً در دست اوکراینی ها و زلنسکی نیست بلکه منحصراً در دست کشورهای غربی است. این کارشناس ممنوعیت قانونی کی یف برای مذاکره با مسکو را یادآور شد.
وی افزود:" اول از همه، یک ابتکار برای صلح از طرفغرب لازم است؛ اگر لازم باشد، برای این کار، زلنسکی تحت فشار قرار می گیرد و او در شرایط سختی قرار می گیرد. من فکر می کنم که اگر این موفقیت آمیز نباشد، در میان گزینه های کشورهای غربی تعویض زلنسکی برای تامین شرایط برای مذاکره با فدراسیون روسیه خواهد بود - آنها این کار را به راحتی انجام خواهند داد. اما افسوس که در سیاست های کشورهای غربی در قبال روسیه، جستجوی عقلانیت و منطق، محکوم به شکست است".
سزر در پایان گفت: اگر غرب به مذاکرات با مسکو چراغ سبز نشان دهد، مذاکرات در استانبول می تواند از نقطه ای که متوقف شد (در بهار 2022) از سر گرفته شود.
او همچنین خاطرنشان کرد: هر روز که وضعیت اوکراین و غرب پیچیده‌تر می‌شود، افکار عمومی در غرب به طور فزاینده‌ای از حمایت از کی یف انتقاد می‌کنند و نارضایتی خود را نشان می‌دهند و به علاقه قابل توجه خارجی‌ها به مصاحبه کارلسون با پوتین اشاره کرد.
این روزنامه نگار آمریکایی با مداد امروز جمعه به وقت مسکو مصاحبه با پوتین را در سایت خود و سپس آن را در شبکه اجتماعی X و یوتیوب منتشر کرد. طی حدود 9 ساعت، تعداد بازدیدهای ویدیوی این مصاحبه در X از 70 میلیون و در یوتیوب 3.1 میلیون نفر گذشت.
در پایان نوامبر، رئیس فراکسیون حزب خدمتکار مردم به رهبری ولادیمیر زلنسکی در پارلمان اوکراین اعلام کرد عملیات نظامی در اوکراین می‌توانست در بهار 2022 پایان یابد اما مقامات اوکراین با بی طرفی این کشور موافقت نکردند، پس از مذاکره با طرف روسی در استانبول، جانسون نخست وزیر وقت انگلیس از کی‌یف خواست که با فدراسیون روسیه چیزی امضا نکند و "فقط بجنگد".
مسکو بارها اعلام کرده است که برای مذاکره آماده است، اما کی یف ممنوعیتی را در سطح قانونگذاری برای آنها وضع کرده است. غرب از روسیه برای مذاکره دعوت می کند، اما در عین حال امتناع دائمی کی یف از شرکت در گفتگو را نادیده می گیرد. پیش از این، کرملین اعلام کرده بود که اکنون هیچ پیش نیازی برای تغییر وضعیت در اوکراین برای انتقال آن به یک مسیر صلح آمیز وجود ندارد؛ اولویت مطلق روسیه دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه این کشور است و در حال حاضر این تنها از طریق ابزار نظامی امکان پذیر است. در کرملین اعلام کردند اوضاع در اوکراین می تواند به یک مسیر مسالمت آمیز پیش رود، مشروط بر اینکه وضعیت و واقعیت های جدید در نظر گرفته شده و همه خواسته های مسکو به خوبی معلوم هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!