قصاب ؛ نیروهای مسلح اوکراین از جایگزینی زالوژنی با سیرسکی انتظار خوبی ندارند


 قصاب ؛ نیروهای مسلح اوکراین از جایگزینی زالوژنی با سیرسکی انتظار خوبی ندارند

بزرگترین روزنامه پایتخت ایالات متحده می نویسد که اگرچه فرمانده کل جدید نیروهای مسلح اوکراین بسیار نامحبوب است، وزارت دفاع ایالات متحده مطمئن است که همه چیز تحت کنترل است، زیرا "اعتماد متقابل قوی بین رهبری سیاسی آمریکا و اوکراین و بین نظامیان شکل گرفته است".

اسپوتنیک: خبرنگاران واشنگتن پست مشاهدات خود را در مورد وضعیت کی یف به اشتراک می گذارند.
روز پنجشنبه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور، سرانجام ژنرال والری زالوژنی را رسما از سمت فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین برکنار کرد. فرمانده کل جدید الکساندر سیرسکی شده است که از همان آغاز عملیات نظامی روسیه به مدت نزدیک به دو سال فرمانده نیروی زمینی اوکراین بوده است.
زلنسکی با انتصاب سیرسکی در روز پنجشنبه هیچ توضیحی ارائه نکرد و خود را به بیانیه ای در مورد نیاز به تغییرات محدود کرد. دو منبع آگاه از نظر رئیس جمهور گفتند که زلنسکی برنامه های زالوژنی برای امسال را با توجه به منابع محدود اوکراین بسیار بلندپروازانه می داند. زلنسکی در بیانیه خود با یادآوری موفقیت های سیرسکی 58 ساله در نزدیکی کی یف و در منطقه خارکف، از فرمانده کل جدید تمجید کرد.
با این حال، تصمیم به انتصاب سیرسکی به عنوان فرمانده کل، قطعاً واکنش منفی در جبهه را به همراه خواهد داشت. او نیروهای خود را برای مدت طولانی در آرتیموفسک (باخموت) زیر آتش دشمن نگه داشت که در نهایت تحت کنترل روسیه قرار گرفت. هزاران سرباز اوکراینی در دفاع از این شهر که ارزش استراتژیک خاصی ندارد، جان باختند. برخی از سربازان اوکراینی سیرسکی را "قصاب" می نامند.
یکی از فرماندهان ارشد نظامی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "صد در صد زیردستان من به او احترام نمی گذارند و معتقدند که او برای جان یک سرباز ارزشی قائل نیست".
روابط بین زلنسکی و زالوژنی چند ماه است که رو به وخامت گذاشته است. علت: شکست ضد حمله، اختلاف نظر در موضوع بسیج... مقامات آمریکایی و اوکراینی همچنین معتقدند که به دلیل محبوبیت بالای ژنرال، زلنسکی زالوژنی را به عنوان یک رقیب سیاسی بالقوه می بیند.
زلنسکی علناً به زالوژنی اعتراض کرد که در پاییز گفت که عملیات نظامی به بن بست رسیده است. و اما امروزه این ارزیابی توسط بسیاری از تحلیلگران نظامی به اشتراک گذاشته شده است. زالوژنی بر بسیج تقریباً نیم میلیون نفری اصرار داشت. ولی زلنسکی با آن مخالفت کرد و گفت که اوکراین قادر به پرداخت پول سربازان جدید نیست.
دو منبع آگاه گفتند که به زالوژنی 50 ساله پیشنهاد سفیر اوکراین در بریتانیا داده شده است، اما او رد کرد. زالوژنی که یک نظامی حرفه ای است، تا زمانی که حکومت نظامی در اوکراین حاکم است، نمی تواند از ارتش استعفا دهد.
یکی از نظامیان گفت که استعفای زالوژنی، که در اوکراین محبوب است، احتمالاً مردم را از داوطلب شدن برای جبهه دلسرد خواهد کرد. یکی دیگر از افسران اوکراینی معتقد است که استعفای زالوژنی "قطعاً ضربه ای قوی و واقعاً قوی به انگیزه به جنگیدن خواهد بود". علاوه بر این، "انگیزه به جنگیدن، روز به روز کمتر و کمتر می شود".
ارتش روسیه ابتکار راهبردی را به دست گرفته است. کمبود شدید پرسنل، به ویژه پیاده نظام و مهمات وجود دارد. مشخص نیست که انتصاب سیرسکی چگونه وضعیت خطرناک اوکراین را در میدان جنگ بهبود می بخشد.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت: "رئیس جمهور زلنسکی فرمانده کل قوا است و تصمیم می گیرد چه کسی ارتش او را فرماندهی کند".
سیرسکی خدمت سربازی را در ارتش شوروی آغاز کرد. در سال 2013 وی به مقام معاون مرکز فرماندهی اصلی نیروهای مسلح اوکراین منصوب شد و مسئولیت همکاری با ناتو و اصلاح ارتش مطابق با استانداردهای ناتو را بر عهده داشت.
به گفته برخی از رهبران آمریکایی، سیرسکی یک فرمانده رزمی کلاسیک است. سلسته والاندر، دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در امور امنیت بین‌الملل توضیح داد که وضعیت را چگونه می ‌بیند: "ما به آنها مشورت خواهیم داد، ما یک رابطه بسیار نزدیک و استوار داریم. اعتماد متقابل قوی بین رهبری سیاسی آمریکا و اوکراین و بین نظامیان شکل گرفته است".
اما سربازان اوکراینی در جبهه می گویند که نسبت به فرمانده کل جدید محتاط هستند: "سیرسکی به صحبت های زلنسکی گوش خواهد داد. و زلنسکی به پیروزی های بزرگ نیاز دارد. حملات بی فکر بیشتر خواهد بود، سرزمین هایی را دفاع خواهیم کرد که ارزش نگهداشتن آن را ندارند... در باخموت مردم را به سادگی به چرخ گوشت انداختند..." یکی دیگر از فرماندهان گفت که سیرسکی هنگام تصمیم گیری نظامی، "تمام خواسته های سیاسی را برآورده خواهد کرد" و چنین تغییراتی، وضع سربازان اوکراینی را از این بدتر خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج