آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری


آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

اگر شما هم به ویروس فولدر مخفی گرفتار شده‌اید و می‌خواهید مشکل هیدن فولدر فلش درایو USB یا کارت حافظه خود را رفع کنید، این مطلب مخصوص شما است. در نوشتار پیش رو به شما می گوییم چرا فایل‌های فلش ناپدید می‌شود و چگونه می‌توان ویروس Hidden Folder...

اگر شما هم به ویروس فولدر مخفی گرفتار شده‌اید و می‌خواهید مشکل هیدن فولدر فلش درایو USB یا کارت حافظه خود را رفع کنید، این مطلب مخصوص شما است. در نوشتار پیش رو به شما می گوییم چرا فایل‌های فلش ناپدید می‌شود و چگونه می‌توان ویروس Hidden Folder را پاک کرد.

Hidden Folder یک ویروس بسیار قدیمی است که سال‌ها قبل بر روی کامپیوترهای دنیا شایع بود. این ویروس به شکل یک فولدر (پوشه) ظاهر می‌شد و خود را تکثیر می‌کرد که به تولید فولدرهای بیشتر منجر می‌شد. برای نمونه پوشه MP3 سیستم شما مخفی می‌شد و آنچه که به عنوان پوشه MP3 نمایش داده می‌شد، در اصل خود ویروس بود که با هر کلیک باز هم تکثیر می‌شد.

فهرست مطالب این مقاله:

- ویروس هیدن فولدر چیست
- روش‌های بازگردانی فایل‌های مخفی
- بازگردانی پوشه‌های مخفی با دستور CMD ویندوز
- ظاهر کردن پوش‌های مخفی کامپیوتر با برنامه
- مشکل نمایش ندادن فایل‌ها و فولدرها
- روش جلوگیری از آلوده شدن فلش مموری به ویروس هیدن فولدر
- آسان‌ترین روش نمایش فایل‌های مخفی در ویندوز

در نوشتار پیش رو به شما می گوییم چطور فایل‌ها و فولدرهای مخفی شده توسط ویروس فولدر مخفی را بازیابی کنید تا به درستی نمایش داده شوند.

مقدمه

هیدن فولدر به ویروس مشخصی اشاره ندارد و ویروس‌های مختلفی وجود دارند که پوشی‌های کاربر را مخفی می‌کنند و فایل اجرایی خود را به جای آن جا می‌زنند. با این کار هر بار تلاش برای باز کردن پوشه‌ها، منجر به اجرای ویروس و تکثیر آن می‌شود.

مشکل هیدن فولدر بسته به بدافزار می‌تواند متفاوت باشد. برای نمونه یک بدافزار ساده می‌تواند تنها فایل‌ها را به سادگی Hidden کرده باشد اما یک بدافزار مخرب‌تر ممکن است تنظیمات ویندوز را به گونه‌ای دست‌کاری کرده باشد که نتوانید گزینه Show all hidden files or folders را در Windows Explorer فعال کند. از همین رو سناریوهای مختلفی متصور است.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

البته ممکن است تنها پای ویروس Hidden Folder در میان نباشد و ویروس‌های بیشتری این رفتار را تقلید کرده باشند. در عین حال ویروس‌ها یا بدافزارهای متعددی وجود دارند که فایل‌های شما را مخفی می‌کنند و فایل اجرایی (Exe) خود را به صورت فولدر یا پوشه نمایش می‌دهند. اینجاست که حتی اگر کامپیوتر خود را از وجود ویروس پاک کرده باشید یا فلش آلوده به ویروس را به دستگاه‌های دیگر وصل کنید، ممکن است پوشه‌ها و فایل‌ها مخفی باشند.

بارز ترین ویژگی و رفتار ویروس های این چنینی، مخفی کردن فایل ها و فولدرها است.

روش حل مشکل مخفی شدن فایل‌ها در فلش و هارد

آلودگی فلش مموری به ویروس هیدن فولدر و ناپدید شدن فایل‌ها هنوز هم می‌تواند رخ بدهد یا ممکن است ویروس پوشه مخفی در لابلای فایل‌ها و ممورهای قدیمی باقی مانده باشد. اما چگونه می‌توان فایل‌های ناپدید شده فلش را بازگرداند؟

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

گام اول برای رفع مشکل ویروس Hidden Folder و بازگردانی فایل های ناپدید شده فلش، پاک‌سازی کامپیوتر و فلش ویروس از هرگونه بدافزار است. به همین منظور باید حتماً یک آنتی‌ویروس بروز و قوی بر روی سیستم خود نصب داشته باشید و فایل‌ها و فلش را ویروس کشی کند. البته اگر مایل به نصب آنتی‌ویروس نیستید یا تصور می‌کنید آنتی‌ویروس کنونی شما قادر به تشخیص ویروس فولدر مخفی نیست، می‌توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

در همین رابطه بخوانید:

- آموزش بهترین روش ویروس کشی کامپیوتر و لپ تاپ؛ نحوه ویروس کشی ویندوز

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

پس از پاک‌سازی ویندوز و کامپیوتر از وجود هرگونه ویروس (خصوصاً ویروس Hidden Folder) و اسکن کردن کامل فلش مموری، نوبت به بازگردانی فایل های ناپدید شده فلش می‌رسد. برای این کار روش‌های بی‌شماری وجود دارد که ساده‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • بازگردانی پوشه‌های مخفی از طریق دستور CMD
  • استفاده از برنامه‌های آماده برای بازیابی فولدر هاید شده (Unhide)
  • وصل کردن فلش مموری به دستگاه غیر ویندوزی

در صورتی که فلش مموری شما از ویروس هیدن فولدر پاک شده باشد، می‌توانید با فعال کردن تیک نمایش فایل‌های مخفی در ویندوز، فایل‌ها و فولدرهای پنهان را به سادگی مشاهده کنید. برای این کار در File Explorer Options ویندوز که از طریق کنترل پنل به سادگی قابل دسترسی است، تیک Show all hidden files,folders, and drives را بزنید. پس از این کار، می‌بایست فایل‌ها و پوشه‌های مخفی شما در مسیر آن به درستی نمایش داده شده و مشکل هیدن فولدر برطرف شود.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

اگر با این کار موفق به بازگردانی فولدرها و فایل‌های خود شوید، باز هم رفتار بدافزار ایجاد کننده آن بستگی دارد که بتوان تیک Hidden را بردارید یا نه. با برداشتن تیک hidden پوشه‌ها در ویندوز، از حالت مخفی خارج می‌شوند.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

اگر امکان برداشتن تیک Hidden وجود نداشته باشد و مطمئن شوید ویروس پوشه مخفی پاکسازی شده، باید سراغ روش‌های بازگردانی فایل‌های ناپدید شده فلش بروید.

بازگردانی فایل‌ها و پوشه‌های مخفی با CMD ویندوز

آسان‌ترین راه در ویندوز برای بازگردانی فولدرهای هیدن ناشی از ویروس Hidden Folder، استفاده از دستورات CMD است. برای این کار باید CMD ویندوز را اجرا کنید و به مسیر مورد نظرتان بروید. برای نمونه اگر فلش مموری شما داری درایو لتر E است، با وارد کردن دستور E: می‌توانید به مسیر درایو E بروید.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

حالا باید دستور زیر را وارد کرده و enter را بفشارید. با این کار ویندوز تمامی فولدرها و فایل‌های هیدن که توسط ویروس فولدر مخفی پنهان شده اند از در آن مسیر به حالت عادی در می‌آورد و دیگر مخفی نمی‌شوند.

attrib -h -r -s /s /d

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

در دستور بالا هر یک از حروف نوشته شده کارکرد مشخصی دارد که به شرح زیر است:

  • منهای h: لغو مخفی بودن
  • منهای r: لغو فقط خواندنی بودن (Read-Only)
  • s/: اعمال دستور بر روی تمامی فایل‌ها و فولدرهای موجود در مسیر جاری

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، رفع اثرات ویروس پوشه مخفی در ویندوز بسیار ساده است و فرقی نمی‌کند که از ویندوز 7، ویندوز 10 یا ویندوز 1 استفاده کنید.

ظاهر کردن پوش‌های مخفی کامپیوتر با برنامه

روش آسان‌تر و کم دردسر تر برای حل مشکل هیدن فولدر فلش مموری، استفاده از برنامه‌های آماده است. این برنامه‌ها بی‌شمار هستند و معمولاً حجم بسیار ناچیزی داشته و حتی به نصب هم نیاز ندارند. از جمله برنامه‌های مشهور برای رفع مشکل مخفی شدن فایل‌ها در حافظه فلش یا مموری کارت، می‌توان به HFV (Hidden Folder Virus) Cleaner Pro و BleepingComputer Unhide اشاره کرد.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

برنامه‌های بازگردانی ویروس فولدر مخفی معمولاً به شما امکان مسیر دلخواهتان و انجام عمل Unhide را می‌دهند. البته بهتر است حتماً قبل از تلاش برای بازیابی فایل‌های ناپدید شده فلش مموری یا مموری کارت، ابتدا آن را با آنتی‌ویروس اسکن کنید.

اما اگر به هیچ یک از روش‌های یاد شده دسترسی ندارید، می‌توانید فلش مموری خود را به یک دستگاه غیر ویندوزی متصل کنید. برای نمونه گیرنده‌های تلویزیونی به ویروس فولدر مخفی آلوده نمی‌شوند و قادر به نمایش پوشه‌های مخفی هستند که می‌توانید فایل خود را از آن پوشه مخفی خارج کنید. با این حال باید مراقب باشید که فایل را اشتباهاً پاک یا گم نکنید.

آسان‌ترین و بهترین روش برای رفع مشکل ویروس Hidden Folder، استفاده از آنتی‌ویروس و پس از آن برنامه‌های Unhide فایل و فولدر است.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

مشکل ظاهر نشدن فایل‌ها و فولدرها

در صورتی که هیچ یک از روش‌های یاد شده جواب نداد و نتوانستید پس از پاک کردن ویروس فایل‌های خود را بازگردانی کنید، ممکن است به روش‌های ریکاوری نیاز پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از برنامه‌های Recovery مشهور کمک بگیرید، فقط حواستان باشد که فایل‌های بازیابی شده را بر روی خود فلش سیو نکنید تا اطلاعات از دست نرود.

در نظر داشته باشید اگر هنوز فلش مموری شما به ویروس هیدن فولدر آلوده باشد، این اقدامات برای حل مشکل هیدن فولدر بیهوده یا موقت است و باید حتماً آن را از وجود ویروس پاک‌سازی کنید.

چگونه مانع از آلوده شدن فلش مموری به ویروس هیدن فولدر شویم

مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از آلوده شدن فلش مموری به ویروس پوشه مخفی و ویروس‌های دیگر، وصل نکردن آن به کامپیوترهای ناشناس و فاقد آنتی‌ویروس بروز است. قویاً توصیه می‌کنیم هرگز فلش مموری و مموری کارت حاوی فایل‌های مهم و با ارزش را به کامپیوترهای غیر مطمئن وصل نکنید، چراکه ممکن است گرفتار بدافزارهای باج‌گیر شوید و فایل‌هایتان از بین برود.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

همچنین هرگز فلش مموری خود را به کامپیوترهای فاقد آنتی‌ویروس بروز وصل نکنید و همواره پیش از این کار، نصب بودن و فعال بودن آنتی ویروس را چک کنید. خوشبختانه امروزه ویندوز دارای آنتی ویروس رایگان داخلی است که تنها باید آن را از طریق اینترنت بروز کرد.

فراموش نکنید کامپیوترهای عمومی نظیر دانشگاه، کافی نت، کتابخانه و نظیر آنها به شدت می‌توانند خطرناک باشند و هرگز فلش‌های حاوی دیتای مهم را به آنها وصل نکنید. آلودگی به ویروس فولدر مخفی تنها یکی از ساده‌ترین خطرات این کامپیوترها است.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

اگر هم با فایل‌های حساس و مهم سر و کار دارید که از بین رفتن آن موجب خسارت‌های جبران ناپذیر می‌شود، بهتر است آنها را بر روی یک فلش مموری جداگانه نگه داری و جابجا کنید.

فراموش نکنید فلش مموری می‌تواند ویروس‌های خطرناک و ناشناخته را به کامپیوتر یا لپ تاپ شما منتقل کند و فایل‌های دیگرتان هم دچار مشکل شوند.

آسان‌ترین روش نمایش فایل‌های مخفی در ویندوز

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

برای اینکه بتوانید فایل‌ها و فولدرهای مخفی را در ویندوز مشاهده کنید، کافی است در فایل اکسپلورر مسیر View → Details را دنبال کرده و تیک Hidden items را بزنید. با این کار فایل‌های هیدن فوراً نمایش داده می‌شوند.

جمع بندی

مشکل هیدن فولدر امروزه به لطف در دسترس بودن آنتی ویروس‌های رایگان و اینترنت نسبتاً پرسرعت که امکان آپدیت کردن آنتی ویروس‌ها را می‌دهد، دیگر مشکل شایعی نیست. با این حال هنوز هم ممکن است در مواردی شاهد مخفی شدن فایل‌ها و فولدرهای فلش مموری باشید. در چنین مواقعی استفاده از یک آنتی‌ویروس بروز و قدرتمند، اولین کاری است که باید برای بازگردانی فایل‌های ناپدید شده فلش انجام بدهید.

آموزش روش‌های رفع ویروس Hidden Folder فلش مموری

در صورتی که ویروس پوشه مخفی را پاک کرده‌اید اما فایل‌هایتان پنهان شده است، می‌توانید از دستور ATTRIB ویندوز یا برنامه‌های مجانی برای بازگردانی آنها استفاده کنید. رفع مشکل ویروس پوشه مخفی در کل کار ساده‌ای است و خودتان هم می‌توانید آن را انجام بدهید. اما اگر پای فایل‌های حساس در میان است و روش‌های ساده جوابگو نبود، بهتر است ریکاوری فایل‌های هیدن را به یک متخصص بازیابی داده یا مراکز تخصصی بسپارید. در مواردی ممکن است مشکلات پیچیده‌تری مطرح باشد و به ریکاوری نیاز پیدا کنید.

راهکارهای حل مشکل هیدن فولدر در فلش و هارد به دلیل آلودگی به ویروس پوشه مخفی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از دستور ATTRIB ویندوز در CMD
  • استفاده از برنامه‌های Unhide
  • فعال کردن نمایش فایل‌های مخفی در ویندوز

امیدواریم این نوشتار مفید واقع شده باشد و بتوانید مشکل ویروس Hidden Folder را خودتان برطرف کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زایمانی که بین 4.5 میلیون وضع حمل یک بار اتفاق می افتد !