آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای فرانسه


سازمان ایمنی هسته‌ای فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وقوع آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای شینون در غرب این کشور منجر به خاموش شدن دو راکتور شد.

آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای فرانسه

به گزارش راهبرد معاصر؛ این سازمان در تارنمای خود نوشت: ترانسفورماتور راکتور ۳ در ساعات اولیه روز شنبه در یک بخش غیرهسته‌ای نیروگاه اتمی دچار حریق شد.

در این بیانیه آمده است: «قطع جریان برق اصلی راکتور ۳ به دنبال این آتش‌سوزی، منجر به خاموش شدن خودکار آن شد. پس از خاموش شدن آتش، راکتور ۴ که سیستم مشترک جمع آوری آب با راکتور ۳ را دارد نیز به طور موقت خاموش شد تا از نشت آب رادیواکتیو به محیط جلوگیری شود.

نیروگاه هسته‌ای شینون دارای چهار راکتور فعال است که هر یک با ظرفیت تولید ۹۰۰ مگاوات برق است. سه راکتور دیگر آن بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ تعطیل شدند.

در سال ۲۰۲۳، نیروگاه چینون ۱۷.۲۴ تراوات ساعت برق تولید کرد که معادل ۵.۴ درصد کل تولید انرژی هسته‌ای فرانسه است.

گزارش‌ها حاکی است فرانسه که ۷۰ درصد از انرژی خود را از بخش هسته‌ای تامین می‌کند.

فرانسه که امروز مانند سایر کشور‌های اروپایی با بحران انرژی مواجه است، برغم در اختیار داشتن ۵۶ رآکتور هسته‌ای، به خاطر فرسودگی زیرساخت‌ها برای تامین برق مورد نیاز خود با دشواری مواجه است.

فرانسه بزرگترین پارک هسته‌ای اروپا را دارد که همین امر مقام‌های این کشور را در مورد خودکفایی در تولید برق مطمئن کرده بود، اما امروز آنچه پیامد‌های ناشی از جنگ اوکراین خوانده می‌شود، نقاط ضعف این صنعت را آشکار کرد.

شبکه خبری «یورونیوز» در گزارشی با عنوان «فرانسه با وجود ۵۶ رآکتور هسته‌ای برای تولید برق با مشکلاتی مواجه خواهد شد»، نوشت: زیرساخت‌های فرانسه کهنه شده اند؛ امسال این کشور مجبور شد تقریباً نیمی از رآکتور‌ها را برای عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل کند. خروج ۲۶ رآکتور از چرخه تولید با ایجاد اختلال جدی در تولید برق، پاریس را به واردات برق وادار می‌کند. /ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آتش سوزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی