آیا واقعا تفکر مثبت بر تاب آوری و سلامتی تاثیر میگذارد؟


آیا واقعا تفکر مثبت بر تاب آوری و سلامتی تاثیر میگذارد؟

تفکر مثبت تفاوت ایجاد میکند تفکر مثبت باعث ایجاد تفاوت می‌شود آیا واقعا تفکر مثبت بر تاب آوری و سلامتی تاثیر میگذارد؟ تا به‌حال، تمرکز ما بر روی چیزهایی بود که در زندگی خود می‌توانیم کنترل کنیم. حال وقت...

آیا واقعا تفکر مثبت بر تاب آوری و سلامتی تاثیر میگذارد؟
تفکر مثبت تفاوت ایجاد میکند تفکر مثبت باعث ایجاد تفاوت می‌شود آیا واقعا تفکر مثبت بر تاب آوری و سلامتی تاثیر میگذارد؟
تا به‌حال، تمرکز ما بر روی چیزهایی بود که در زندگی خود می‌توانیم کنترل کنیم. حال وقت آن است که دیدگاه‌های خود را کمی تغییر دهیم و نگاهی به‌این بیندازیم که چطور می‌توانیم تاب آوری عاطفی خود را بهبود دهیم. این دیدگاهی که بصراحت در کتاب مزایای تاب آوری هم به آن تاکید شده است اگرچه عوامل مختلفی وجود دارد که بر تاب آوری عاطفی و چگونگی احساسات ما اثر می‌گذارد. اما همه موافقند که افکار و احساسات ما بشدت به‌هم مرتبط هستند.
عفت حیدری مترجم کتابهای تاب آوری در ادامه این مطلب آورده است که عواطف مثبت بر روی نحوه‌ی تفکر شما اثر می‌گذارد و کمتر احتمال دارد که تحت تأثیر احساسات منفی خود قرار بگیرید. با اصلاح نگرش ، انتخاب می‌کنید که فعالانه احساسات خود را مدیریت و کنترل کنید و نسبت به‌قبل مثبت‌تر فکر کنید. متوجه می‌شوید که نسبت به‌قبل، احساسات منفی کمتری را تجربه می‌کنید. افکارتان قوی‌تر از آنچه باور دارید، هستند و دیدگاه مثبت‌تری پیدا می‌کنید.
آیا تفکر مثبت تاب آوری هم ایجاد میکند؟ آیا با تفکر مثبت می‌توانید قوی‌تر شوید و احساس قدرت ، کنترل و تاب آوری بیشتری داشته باشید؟ چالش اینجاست که آیا واقعا این مسیر توسعه تاب آوری است ؟ یا شاید بهتر ان باشد که بپرسیم که آیا واقعا این یکی از مسیرهای تقویت تاب آوری است ؟
تفکر مثبت بر تاب آوری و سلامتی تاثیر میگذارد؟ آیا واقعا تفکر مثبت تاب آوری هم ایجاد میکند؟

روشن نیست که سلامتی چقدر به‌تفکر مثبت مرتبط است، اما چند تئوری جالب در این زمینه وجود دارد.
نظریه اول این است که برخورداری از نگرش و تفکر مثبت در زندگی موجب میشود آسانتر با موقعیت‌های استرس‌زا سازگار شوید که به‌سهم خود آثار مضر استرس را در زندگی‌تان کاهش می‌دهد.
نظریه دوم آن است که افراد مثبت و خوش‌بین، سبک زندگی سالم‌تری دارند. آن‌ها بیشتر ورزش می‌کنند، تغذیه‌ی سالم‌تری دارند و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار پرهیز می‌کنند. در زیر برخی از مزایای سلامتی تفکر مثبت را آورده‌ایم.
– افزایش طول عمر
– مدیریت بهتر استرس و مهارت‌های سازگاری
– سلامت فیزیکی بهتر
– میزان پایین افسردگی
– مقاومت بیشتر نسبت به‌بیماری
– خطر کمتر بیماری‌های قلبی
شناسایی تفکر منفی
پیش از اینکه مثبت فکر کنید، لازم است تفکر منفی‌تان را شناسایی کنید. در زیر به‌برخی از الگوهای فکری معمول نگاهی می‌اندازیم.
– فیلترینگ: جنبه‌های منفی یک موقعیت را چند برابر و موارد مثبت را فیلتر می‌کنید.
– شخصی‌سازی: اتوماتیک‌وار به‌خاطر هر اتفاق بد، خود را مقصر می‌دانید.
– فاجعه‌سازی: اتوماتیک‌وار خود را برای بدترین اتفاقات آماده می‌کنید.
– مقصر دانستن: می‌کوشید بگویید که چه کسی مسئول اتفاقاتی است که برای شما می‌افتد.
– بایدها: به‌همه‌ی کارهایی که باید انجام دهید، فکر می‌کنید و خود را برای انجام ندادن آن‌ها مقصر می‌دانید.
– اغراق کردن: مسائل کوچک خود را چند برابر می‌کنید.
– کمالگرایی: خودتان را با حفظ استانداردهای ناممکن تنظیم می‌کنید و می‌کوشید کامل باشید.
– قطبی‌نگری: مسائل را خوب یا بد می‌دانید و مسائل را خاکستری نمی‌دانید.
تمرکز بر روی تفکر مثبت
شما یاد می‌گیرید که با صرف زمان و کار، تفکر منفی را به‌تفکر مثبت تبدیل کنید. در ادامه به‌شیوه‌هایی برای تفکر و رفتار به‌شیوه‌ای مثبت‌تر و خوش‌بینانه‌تر نگاهی می‌اندازیم.
سریع‌ترین راه برای خلق و حفظ دیدگاه مثبت در زندگی، آن است که تفکر مثبت را هرروز در زندگی تمرین کنید.


برای مثال، چندبار در روز به‌خودتان دقت کرده و ارزیابی کنید که چطور فکر می‌کنید. اگر متوجه می‌شوید که افکارتان عمدتاً منفی هستند، راهی بیابید تا مثبت‌تر شوند. فعالانه زمانی را به‌تمرین تفکر مثبت بپردازید و هرروز متوجه تغییرات سریع باشید.
محدوده‌ای را برای تغییر شناسایی کنید
برای تفکر مثبت‌تر لازم است متوجه شوید که در کدام‌یک از حوزه‌های زندگی‌تان منفی فکر می‌کنید. برای مثال، این امر می‌تواند در حوزه‌ی کاری و اجتماع کاری و تغییرات زندگی یا در یک رابطه باشد. می‌توانید کم‌کم با تمرکز بر روی یک حوزه، به‌شیوه‌ی مثبت‌تری آغاز کنید. به‌تفکر مثبت‌تری برای مدیریت استرس خود به‌جای منفی‌نگری فکر کنید. به‌این کار ادامه دهید تا زمانی که متوجه شوید که به‌طور طبیعی مثبت‌نگر هستید -پیش از آنکه بدانید عادت‌های تازه و سالم‌تری برای خودتان خلق کرده‌اید.
شوخ‌طبع باشید
به‌خودتان اجازه‌ی خندیدن یا لبخند زدن بدهید -به‌ویژه در دوران سخت. در زندگی روزمره، از رویدادهای خنده‌داری که در زندگی رخ می‌دهد، به‌دنبال شوخ‌طبعی باشید یا با دوستان جوک بگویید. وقتی به‌زندگی بخندید، کمتر استرس خواهید داشت.
سبک زندگی سالمی را دنبال کنید
دست‌کم می‌بایست روزی نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید. ورزش می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی خُلق‌وخوی شما و کاهش استرس داشته باشد. پیروی از یک رژیم سالم برای سوخت‌رسانی به‌بدن و ذهنتان حیاتی است. بدون غذا و آب، بدنتان به‌خوبی کار نمی‌کند. مطمئن شوید که شب‌ها خوب و کافی می‌خوابید. بسیاری از افراد بالغ از تکنیک‌های مدیریت استرس استفاده نمی‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که از این تکنیک‌ها در زندگی روزمره و در موقعیت‌های دشوار استفاده می‌کنید.
خودتان را با افراد مثبت محاصره کنید
مطمئن شوید که افراد نزدیک شما، افرادی مثبت و حمایتگر باشند، افرادی که می‌توانید برای توصیه و گرفتن بازخورد به‌آن‌ها تکیه کنید. افراد منفی می‌توانند سطوح استرس شما را افزایش دهند و باعث شوند که به‌توانایی خود برای مدیریت استرس به‌شیوه‌های سالم شک کنید.
خودگویی های مثبت را تمرین کنید
با این قانون ساده آغاز کنید که حرفی را که به‌دیگران نمی‌زنید، به‌خودتان نزنید. با خودتان ملایم و نرم باشید و خود را تشویق کنید، به‌جای آنکه با کوچک‌ترین اشتباهی خود را سرزنش کنید. افکار منفی خود را به‌شکل منطقی ارزیابی کنید. وقتی می‌بینید که نمی‌توانید منطقی فکر کنید، کمی صبر کنید. درباره‌ی مواردی که در زندگی‌تان قدردان هستید، کمی تامل کنید ، شکر گزار باشید باز هم فکر کنید و قدر چیزهایی را که دارید، بدانید میتوانید به فکر آموزش و یادگیری مهارتهای جدید هم فکر کنید .
تفکر مثبت را عملی کنید
با شناسایی افکار منفی خود و جایگزینی آن‌ها با افکار مثبت، تفکر مثبت را عملی کنید. به‌مرور زمان، این امر به‌دیدگاه مثبت منجر می‌شود. و می‌توانید ببینید که پس از مدتی چه تحولاتی رخ می‌دهد. در زیر نمونه‌هایی از افکار منفی و تفکرات جایگزین مثبت را می‌آوریم.
– من هیچ‌وقت این کار را قبلاً انجام نداده‌ام.
– این فرصتی برای یادگیریِ کار تازه است.
– هیچ‌کس زحمت ارتباط با من را نمی‌کشد.
– من می‌کوشم که با کسی ارتباط برقرار کنم.
– من از خودم ناامیدم.
– آینده‌ی من روشن است.
– من از خودم متنفرم.
– من ویژگی‌های خوبِ زیادی دارم.
– من شکست خورده‌ام.
– من ویژگی‌های مفید زیادی دارم.
– من نمی‌توانم کاری انجام دهم.
– من هروقت که تصمیم بگیرم، می‌توانم کار خوبی انجام دهم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید