خودزنی سیاستمداران آمریکایی


خودزنی سیاستمداران آمریکایی

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز با هشدار نسبت به تبعات سیاست تحریم آمریکا بر جایگاه دلار در اقتصاد جهانی نوشت: "سهم دلار از ذخایر جهانی ارز از 73 درصد در سال 2011 به 47 درصد در سال 2022 رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک، جانت یلن وزیر خزانه‌ داری آمریکا اخیرا هشدار داده دور شدن کشورها از دلار یک امر طبیعی (به دلیل سیاست سیاست مداران آمریکایی) است.
بنابراین انتظار می‌رود ارزش دلار به عنوان یک سرمایه ذخیره‌ در جهان بیش از این رو به کاهش باشد.
آمریکایی ها در معاهده برتون وودز تعهد کرده بودند که از دلار به عنوان ابزاری برای اهداف سیاسی بهره نبرند و همچنین پشتوانه دلار طلا باشد اما سال 1972 میلادی از ادامه تعهد خود به پشتوانه طلا برای ارز آمریکا سر باز زدند و از دهه هشتاد میلادی شروع کردند از دلار به عنوان ابزارسیاسی بر علیه دیگر کشورها استفاده کردن.
آنهایی که در زمینه تاریخ مطالعاتی انجام داده اند به خوبی می دانند که یکی از اصلی ترین دلایل وقوع جنگ جهانی دوم سوء استفاده انگلیس از پوند این کشور به عنوان ابزار سیاسی و اقتصادی بر علیه دیگر کشورها مخصوصا آلمان بود و در نهایت همین ماجرا منجر به وقوع جنگ جهانی دوم و فروپاشی انگلیس به عنوان ابر قدرت اقتصادی و سیاسی جهان شد.
هم وغم نماینده 44 کشور که برای حدود دو سال در جلسات معاهده برتون وودز شرکت داشتند این بود که کاری کنند یک ارز واحد جهانی انتخاب شود که هیچ سلطه سیاسی بر آن وجود نداشته باشد و کل کشورهای جهان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.
ایالات متحده هم أنواع واقسام تعهد ها را که این کشورها می خواستند را پذیرفت و آنها را متقاعد کرد به جای اینکه یک ارز جدید ایجاد شود از ارز ایالات متحده برای این کار استفاده شود.
همچنین برای تثبیت ارزش این ارز به عنوان سپرده کشورهای مختلف اینها قیمت 35 دلار برای هر اونس را تعیین شد.
همین ماجرا منجر به آن شد پس از امضای این معاهده حدود 90% ذخایر مالی جهان به دلار تبدیل شود و در واقع قدرت اصلی ایالات متحده هم همین دلار شد.
وقتی ایالات متحده تعهد معادله طلا به دلار را به هم زد بسیاری از کشورهای جهان شروع کردند ذخایر خود را از دلار به طلا و یا ارزهای دیگر و یا دیگر کالای ارزشمند تبدیل کردن وکار حتی به جایی کشید که ایالات متحده برخی متحدین خود مثل فرانسه و انگلیس را تهدید به حمله نظامی در صورت ادامه کاهش سپرده های خود به دلار نمود.
یکی از دلایلی که کشورهای اروپایی به سمت ایجاد اتحادیه اروپا و ایجاد پول واحد یورو رفتند این بود که آنها تک تک از مقابله با ایالات متحده بیم داشتند.
آمریکایی ها هم برای مقابله با این ماجرا به سمت وسوی نابودی اتحادیه اروپا تا رقیب اقتصادی قدرتمندی که بتواند ارز معتبر قدرتمندی داشته باشد رفتند.
جریان تشویق انگلیس برای خروج ازاتحادیه اروپا و همچنین راه انداختن جنگ های مختلف مخصوصا تشویق اوکراین به راه اندازی یک جنگ در مقابل مردم روس همه اش در این راستا می باشد.
وقتی آمریکایی ها شروع کردند از دلار به عنوان ابزار سیاسی بر علیه دیگران سوء استفاده کنند که نمونه بارز این ماجرا هم ایران بود بسیاری تصور کردند که این سیاست آمریکایی ها به صورت محدود اجرا خواهد شد و شامل حال دیگران نخواهد بود اما مسدود کردن بی‌سابقه سرمایه‌های بانک مرکزی روسیه توسط دولت بایدن موقعیت دلار را به عنوان ارز ذخیره دنیا به شدت خطر انداخت، وامروزه دیگر همه کارشناسان اقتصادی متفق القول هستند استفاده از سیاست اقتصادی آمریکا به عنوان یک سلاح علیه دیگران می‌تواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد.
امروزه دیگر کشورهای جهان همه از بیم اینکه روزی روزگاری به دلایلی ایالات متحده از سلاح دلار بر علیه شان استفاده کنند به سرعت در حال کاهش و یا حذف ذخایر دلار خود می باشند و طی سال اخیر این جریان به شدت شتاب گرفته.
شتابی که حتی خود آمریکایی ها باور نداشتند.
گو اینکه بسیاری باور دارند بیشترین بهره را بزرگترین رقیب اقتصادی آمریکا یعنی چین از این ماجرا می برد اما چینی ها هم به دنبال آن می باشند که ذخایر دلار خود را کاهش دهند و هر چه دلار دارند را به کالای ارزشمند دیگر تبدیل کنند.
این کالا می تواند طلا باشد یا هر کالای دیگری که قابل ذخیره سازی و استفاده در آینده باشد، مثل نفت.
امروزه مثلا چین و هند و ... چند برابر نیاز خود نفت خریداری می کنند چون دیگر نمی خواهند دلار نگه دارند.
طبق برخی برآوردها اگر این سرعت کاهش ذخایر و سپرده های دلاری کشورها ادامه یابد تا یکسال دیگر این نسبت به چیزی زیر 25% خواهد رسید وآن زمان است آمریکا با فاجعه ای بزرگ مواجه خواهد شد چون دیگر نمی تواند پول بدون پشتوانه چاپ کند و این پولها را نوشخوار کند.
بیش از 35 هزار ملیارد دلار بدهی های آمریکا که روی این دلارهای بدون پشتوانه سوار است همه اش به آمریکا باز خواهد گشت و ایالات متحده با بحرانی مواجه خواهد شد که موجودیت اش را تهدید خواهد کرد.
بله، توجه داشته باشید که اکثر ابرقدرتهای تاریخ بشریت به دلیل اینکه رقیبی آمده آنها را نابود کرده از بین نرفته اند بلکه به دلیل سیاست حکومت هایشان که موجبات فروپاشی اقتصادی شان را ایجاد کرده از بین رفته اند، دشمن در نهایت فقط یک تلنگر زده تا آن ابرقدرت سقوط کند.
امروزه بسیاری ایالت های آمریکا مخصوصا تکزاس و کالیفرنیا که بزرگترین اقتصادها در آمریکا را دارند دیگر تمایل ندارند در اتحاد باقی بمانند و بار هزاران ملیارد دلار بدهی های دولت فدرال را به دوش بکشند.
بدیهی است وقتی این بدهی ها به آمریکا برگردد ماجرای جدایی ایالت ها شدت خواهد گرفت و یا اینکه ایالت های قدرتمند جدا خواهند شد و هر کدام به تنهایی به یک کشور تبدیل خواهند شد و یا آمریکا با جنگی داخلی مواجه خواهد شد.
در هر دو صورت در نهایت می توان گفت سیاست های ابلهانه سوء استفاده از دلار به عنوان ابزار سیاسی می تواند پاشنه آشیلی باشد که آمریکا را نابود کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آدرس و شماره تلفن اتحادیه های صنفی تبریز