تداوم تعادل با امید به آینده


تداوم تعادل با امید به آینده

پیام الیاس کردی/ کارشناس بازار سرمایه بازار سرمایه روز شنبه افزایش کم‌جان نماگرها را به خود دید. بورس همچنان کم‌رمقی مطلقی را تجربه می‌کند. در این میان در سه روز معاملاتی گذشته ارزش معاملات افت سنگینی را تجربه کرده و به حدود ۴هزار میلیارد تومان سقوط داشته است. این رقم عجیب‌وغریب این خبر را به سرمایه‌گذار متبادر می‌کند که در بازار سرمایه خبر خاصی وجود ندارد.

تداوم تعادل با امید به آینده

در این بین نرخ ارز روند متعادل‌تری را در روزهای گذشته به خود گرفته و از طرفی نرخ بهره افزایش محسوسی داشته است. در کل شرایط بین‌المللی و انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک موجب شده سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار محتاطانه‌تر رفتار کنند و چنین ارزش معاملاتی در بازار رقم بخورد. به طور کلی شرایط حال بازار را می‌توان شرایط کم‌رمقی، بی‌تحرکی و کم‌حجمی نامید. با این وجود سرمایه‌گذاران حقیقی ذیل اخبار ضدونقیض گوناگونی که از اردیبهشت‌ماه با نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی آغاز شد و چند روز گذشته نیز به ابلاغیه شرکت‌های پالایشی انجامیده در سردرگمی عجیبی فرو رفتند و شرایط عجیبی را در بازار حاکم کردند. باید اظهار کرد مقوله اعتماد مقوله‌ای است که زمانی که در هم می‌شکند به‌راحتی نمی‌توان آن را بازیابی کرد و برای بازگشت اعتماد ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران نیز باید سیاست‌های مناسبی به کار گرفته شود. از این رو بزرگ‌ترین ضعف بازار این روزها را می‌توان کمبود اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار عنوان کرد. ازطرفی به نظر نمی‌رسد بازارهای مالی در ماه پایانی سال با افت‌وخیز چندانی روبه‌رو شوند و بورس نیز به تبع آن نمی‌تواند افت‌و‌خیز زیادی را تجربه کند.

البته پیرامون ارزش پایین معاملات این روزهای بازار باید گفت در دو زمانی که بازار بخواهد روند صعودی را تجربه کند ارزش معاملات افت سنگینی را تجربه می‌کند. ارزیابی دیگر نیز بدین معناست که بازار خریدار و فروشنده خاصی ندارد و در حال حاضر که قیمت‌ها چندین هفته است در سطوح فعلی در حال درجا زدن‌اند، به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی در پایین‌ترین حد خود قرار دارند. البته نمی‌توان به طور حتم اظهار کرد که قیمت‌ها سقوطی را تجربه نخواهند کرد، چرا که ریسک‌های پیش‌بینی‌ناپذیر می‌توانند روند معادلات بازار را تحت‌الشعاع قرار دهند و می‌توان بیان کرد که این سناریو احتمال به وقوع پیوستن آن پایین است. بنابراین در هفته‌هایی که روزهای تعطیلی وجود دارد نمی‌توان روند خاصی را در بازار مشاهده کرد و انتظار می‌رود در هفته جاری بازار عجیب‌وغریبی را نداشته باشیم و روند متعادل بازار در روزهای آینده نیز تداوم یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ وحید موسویان بنام متهم