خرید قسطی لوازم خانگی، جایگزین وام بانک‌ها


عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران گفت: اکثر خرید‌های قسطی واقعی نیست و به دلیل عدم امکان دریافت وام از بانک‌ها، مصرف‌کنندگان سعی می‌کنند که با اینگونه خرید و فروش نقدی آن در بازار، مبلغی که مد نظر هست را برآورده سازند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسین شهرستانی» عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران در گفتگو با بازارنیوز، با اشاره به رونق فروش اقساطی لوازم خانگی در برخی از فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده این محصولات، اظهار کرد: اکثر این خرید‌ها واقعی نیست و بیشتر آن‌ها به این خاطر صورت می‌گیرد که خریداران بتوانند با فروش این کالا‌ها، نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

خرید قسطی لوازم خانگی، جایگزین وام بانک‌ها
عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به مردم خودداری می‌کنند؛ در چنین شرایطی، مصرف‌کنندگان سعی می‌کنند که با خرید قسطی لوازم خانگی و فروش نقدی آن در بازار، مبلغی که مد نظر هست را برآورده سازند.


وی تصریح کرد: رواج چنین مسئله‌ای به منزله اجحاف در حق مصرف‌کننده است؛ زیرا آن‌ها ناگزیرند با تحمیل سودی مضاعفی که بر قیمت کالا‌ها اعمال شده، آن را زیر قیمت در بازار بفروشند. تبعات منفی این مسئله صرفاً معطوف به مصرف‌کنندگان نبوده و با بروز بی‌نظمی در بازار، بنکداران و واحد‌های صنفی را هم با خود درگیر می‌کند.


شهرستانی درباره قیمت و اقساط کالا‌ها و همچنین نشان‌های تجاری حاضر در این فروشگاه‌های بزرگ هم گفت: متاسفانه آنچه که در تبلیغات فروش محصولات این فروشگاه‌ها بیان می‌شود، خلاف واقع است؛ به بیان ساده‌تر فروش اقساطی صرفاً برای کالا‌هایی صورت می‌گیرد که برند‌های نامعتبری دارند و در مقابل، شرایط فروش مدت‌دار محصولات برند‌های نام آشنا عموماً چند ماهه و یا نهایتاً یک ساله است.


عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران همچنین درباره نامه این اتحادیه به شورای رقابت برای رسیدگی به نوع فروش این مراکز خرید هم گفت: دلیل پیگیری این موضوع از سوی شورای رقابت به رویکرد ضد رقابتی آن‌ها باز می‌گردد. متاسفانه این فروشگاه‌های نوظهور شرایط تبعیض آمیزی را در بازار لوازم خانگی به وجود آورده‌اند.


وی افزود: جدا از مسئله تبعیض، این مراکز خرید در تبلیغات خود نسبت به بازار سنتی لوازم خانگی، مرتکب سیاه‌نمایی شده‌اند و آن‌ها را ضعیف و از دور خارج شده نشان می‌دهند. تداوم این مسئله باعث مخدوش شدن ذهنیت مصرف‌کننده نسبت به بازار سنتی می‌شود.


شهرستانی متذکر شد: متاسفانه سازمان صدا و سیمای کشور به دلیل مبلغ کلانی که از بابت تبلیغات این فروشگاه‌ها گرفته، اجازه نمی‌دهد که مسئولین اتحادیه‌ و انجمن‌های لوازم خانگی و همچنین تولیدکنندگان این حوزه در رسانه ملی مصاحبه‌هایی را علیه رویکرد غلط این فروشگاه‌ها داشته باشند.


عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران در پایان تاکید کرد: ادامه این وضعیت منجر به انحصار در فروش لوازم خانگی و وارد شدن لطمات متعدد به بسیاری از کسب و کار و یا اصناف فعال در این حوزه خواهد شد. امیدواریم که شورای رقابت بتواند در این زمینه کمک‌های لازم را به صنف فروشندگان لوازم خانگی داشته باشد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه