ارز ملی در تجارت مشترک ایران و روسیه جای دلار را می گیرد


ارز ملی در تجارت مشترک ایران و روسیه جای دلار را می گیرد

ایران و روسیه از ارزهای ملی خود در تجارت برای دور زدن تحریم های آمریکا استفاده می کنند. این فرصت به آنها اجازه می دهد بدون اتکا به دلار آمریکا تجارت انجام دهند. این اقدام تلاشی برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور و کاهش وابستگی آنها به سیستم مالی آمریکا تلقی می شود.

به گزارش اسپوتنیک، آلکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که روسیه و ایران تقریباً به طور کامل در تجارت دوجانبه و مشترک از ارزهای ملی و سیستم های بانکی خود استفاده می کنند.
"بهروز وفایی فرد" کارشناس اقتصاد بین الملل درباره اهمیت این موضوع به اسپوتنیک گفت، چنین اقدامی یک پیشرفت قابل توجه نه فقط برای ایران یا روسیه، بلکه هر کشوری که بتواند چنین سیستمی را پیاده نماید به حساب می آید، زیرا در چنین شرایطی اتکای آنها به دلار آمریکا را کاهش پیدا می کند. در مورد ایران و روسیه که اکنون در شرایط تحریم از سوی آمریکا هستند، این استقلال عملیات بانکی به محافظت از آنها در برابر تأثیر تحریم های ایالات متحده کمک می کند. زمانیکه کشورها بتوانند از عملیات بانکی و تبادل ارزی بر مبنای ارزهای ملی خود استفاده کنند، علاوه بر استقلال عمل روابط اقتصادی آنها بیشتر تقویت می شود و در نتیجه به افزایش تجارت بین دو کشور منجر می شود.
وفایی فرد در ادامه گفت، استفاده از ارزهای ملی و بانک های ملی به جای دلار در تجارت، به کشورها امکان کنترل بیشتر بر سیاست پولی و ثبات اقتصادی خود می دهد وسبب کاهش وابستگی به ارز خارجی و یا سیاست های پولی کشور صادرکننده می شود، این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که عدم اطمینان اقتصادی یا مسائل ژئوپلیتیکی وجود داشته باشد.
وی افزود، از دیگر نکات قابل توجه در استفاده از ارزهای ملی این است که کشورها به طور قابل توجهی کمتر در معرض نوسانات نرخ ارز و ریسک ارزی قرار می گیرند و در نتیجه تثبیت قیمت ها برای سایر مشاغل درگیر در تجارت بین المللی را به همراه خواهد داشت.
وفایی فرد گفت، در مورد اهمیت بکار کیری ارز ملی در تجارت به طور مشخص میان ایران و روسیه باید گفت، در شرایطی که سخت ترین تحریم ها از جمله تحریم های بانکی و سوئیفت نسبت به این دو کشور طبیعی است که به دنبال کاهش اتکای خود به دلار آمریکا برای محافظت از خود در برابر تأثیر احتمالی تحریم ها و فشارهای اقتصادی باشند. به هر حال اهمیت استفاده از چنین عملیاتهایی در یک یا دو مورد خلاصه نمی شود و استفاده از ارزهای ملی در تجارت می تواند به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و روسیه کمک شایانی کند، و به نوعی نشان دهنده تعهد به همکاری متقابل و کاهش نفوذ بازیگران خارجی در روابط اقتصادی آنها باشد.
از سویی عدم وابستگی به دلار منجر به ارتقا و ثبات پول ملی می شود و به طور بالقوه می توان امیدوار بود که افزایش تقاضای بین المللی و سرمایه گذاری در آن ارز افزایش پیدا کند چرا که ثبات مالی لازمه سرمایه گذاری خارجی بحساب می آید. اما لازم به ذکر است که در این رویکرد چالش‌ها و ریسک‌های بالقوه‌ای مانند نیاز به سیاست‌های پولی داخلی با ثبات و معتبر و پتانسیل افزایش نوسانات نرخ ارز نیز وجود دارد که باید برای آن تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.
بهروز وفایی فرد در پایان خاطر نشان کرد، آنچه مسلم است اگر این سیستم به درستی عمل کند و واقعا دو کشور در تجارت دو جانبه تنها از ارز ملی خود استفاده کنند و هیچ مانعی هم در این مسیر وجود نداشته باشد بدون شک منجر به محافظت از آنها در برابر اختلالات احتمالی در معاملات مبتنی بر دلار خواهد شد و تأثیر فشار اقتصادی ایالات متحده را کاهش خواهند داد. بعلاوه، هزینه های مبادله و ریسک مبادله ارز را کاهش داده و می توان گفت که تجارت بین ایران و روسیه را کارآمدتر و جذاب تر کرده و منجر به افزایش حجم تجارت بین دو کشور خواهد شد.
همچنین موضوع استفاده از ارز ملی اگر موفق پیش برود از اهمیت سیاسی مهمی نیز برخوردار است و نشان دهنده تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی میان دوسیه و ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ثمره شکر و صبر انسان مؤمن