اروپا طرح استفاده از دارایی های توقیفی روسیه به نفع اوکراین را تصویب کرد


اروپا طرح استفاده از دارایی های توقیفی روسیه به نفع اوکراین را تصویب کرد

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد، تصمیم مبنی بر ذخیره سود از دارایی های روسیه برای استفاده بیشتر از آنها در راستای منافع اوکراین را تصویب کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، در این سند آمده است: "شورای اتحادیه اروپا امروز تصمیم و مقرراتی را تصویب کرد که تعهدات سپرده گذاران مرکزی ذخیره دارایی ها و ذخایر بانک مرکزی روسیه را که در نتیجه اعمال اقدامات محدودکننده منجمد شده بود، ایجاد می کند."
خاطرنشان می شود که شورا به ویژه تصمیم گرفت که سپرده گذاران مرکزی دارای دارایی های بانک مرکزی روسیه به ارزش بیش از 1 میلیون یورو باید به طور جداگانه مانده های نقدی اضطراری انباشته شده در نتیجه اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا را در نظر بگیرند و همچنین باید درآمد مربوطه را جداگانه نگه دارند.
پیش از این، کریل لوگوینوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، در مصاحبه با اسپوتنیک گفته بود که هیچ دلیل قانونی برای انتقال دارایی های روسیه یا درآمد مسدود شده از آنها در غرب به اوکراین و منجمد شدن آنها وجود ندارد. به گفته وی، این موضع روسیه در میان اکثر کشورهای جهان مشترک است. لوگوینوف افزود که استفاده غیرقانونی از دارایی های روسیه پیامدهای منفی برای اعتبار اتحادیه اروپا در میان سرمایه گذاران خواهد داشت.
در 29 ژانویه، نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور مقدماتی با پیشنهاد کمیسیون اروپا در مورد استفاده از درآمد حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه در کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کردند. همانطور که دیپلمات‌های اروپایی توضیح دادند، اتحادیه اروپا در این مرحله پیشنهاد می‌کند که درآمد دریافتی از دارایی‌های مسدود شده روسیه در حساب‌های ویژه ذخیره شود تا از آنها در آینده برای تامین مالی اوکراین استفاده شود. تاکنون صحبتی در مورد انتقال این بودجه به بودجه اتحادیه اروپا یا مستقیماً به اوکراین وجود ندارد. مکانیسم انتقال وجوه هنوز ایجاد نشده است.
پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای غربی تعدادی تحریم های سخت را علیه روسیه وضع کردند، از جمله مسدود کردن تقریباً نیمی از ذخایر ارزی این کشور - حدود 300 میلیارد دلار. دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه در گفت و گو با اسپوتنیک، درباره احتمال انتقال دارایی های مسدود شده روسیه به کی یف، اظهار داشت: "ایالات متحده آمریکا و اروپا پس از تصاحب چیزی که متعلق به آنها نیست، اعتماد مالکان را از دست خواهند داد."
وی خاطرنشان کرد: "مصادره اموال، توقیف هواپیما، اموال، تحریم ها علیه بازرگانان روسی نشان دهنده فروپاشی حرمت اموال خصوصی در غرب و خطر تجارت در آنجا است." ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسدود کردن دارایی های روسیه در اروپا را سرقت خواند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نه تنها سرمایه های خصوصی، بلکه دارایی های دولتی روسیه را نیز هدف قرار داده است.
سال گذشته، بلژیک از ایجاد یک صندوق 1.7 میلیارد یورویی برای حمایت از اوکراین با استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه خبر داد. بروکسل قصد دارد تمام وجوه دریافتی از مالیات بر سود دارایی های روسیه را به اوکراین منتقل کند، این وجوه برای خرید تسلیحات، کمک های بشردوستانه، برای تامین مالی ماموریت غیرنظامی اتحادیه اروپا برای اوکراین و همچنین به عنوان کمک های مالی کلان استفاده می شود.
در ماه دسامبر، بلژیک همچنین اعلام کرد که 611 میلیون یورو برای کمک به اوکراین در سال 2024 از درآمدهای دریافتی از دارایی های مسدود شده روسیه اختصاص خواهد داد.
رهبران اتحادیه اروپا در اکتبر 2022 به کمیسیون اروپا دستور دادند تا پیشنهاداتی را برای استفاده از دارایی های مسدود شده برای تامین مالی بازسازی اوکراین آماده کند. چنین پیشنهادی در پایان سال گذشته ارائه شد، اما هنوز به طور رسمی توسط کشورهای اتحادیه اروپا تایید نشده است.
اخیراً، در شرایطی که در اتحادیه اروپا برای توافق بر سر 50 میلیارد یورو برای کمک مالی کلان به کی یف برای دوره تا سال 2027 در حال انجام است، بحث در مورد استفاده از درآمد از دارایی های روسیه برای این اهداف دوباره تشدید شده است. پس از نشست سران در 1 فوریه، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کردند که قصد دارند تا حدودی هزینه های کمک به اوکراین را از وجوه دریافتی از سرمایه گذاری در دارایی های مسدود شده روسیه پوشش دهند.
با این حال، بانک مرکزی اروپا قبلاً هشدار داده بود که استفاده اروپا از دارایی های مسدود شده روسیه برای تأمین مالی اوکراین می تواند در دراز مدت خطرات اعتباری برای پول اروپایی ایجاد کند. آنها از بروکسل خواستند که "به فراتر از این درگیری جداگانه نگاه کند" و به دنبال راه های دیگری برای تامین مالی اوکراین باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان