چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟


چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

با وجود حمایت‌های بی‌سابقه دولت بایدن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نتانیاهو با درخواست آمریکا مبنی بر تشکیل دولت فلسطینی بعد از جنگ غزه، مخالفت کرده و خواهان نابودی کامل مردم فلسطین شده است.

رئیس جمهور آمریکا قصد دارد بعد از جنگ غزه، یک معامله بزرگ را در خاورمیانه رقم بزند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید: «راهبرد دولت بایدن برای بعد از جنگ غزه، این است که روابط اسرائیل و عربستان، عادی‌سازی شود و از این راه به سمت تشکیل دولت فلسطینی حرکت کنند.»

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

گزارش آکسیوس از راهبرد آمریکا برای بعد از جنگ غزه

اما رژیم صهیونیستی با این طرح آمریکایی مخالفت کرده است. به گزارش وبسایت پولیتیکو(Politico)، نتانیاهو به آمریکا گفته است: «با هر سناریویی که پس از جنگ به سمت تشکیل دولت فلسطینی حرکت کند، مخالف است. نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل به کنترل امنیتی تمام قلمرو غرب اردن[کرانه باختری] نیاز دارد.»

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

گزارش پولیتیکو از مخالفت نتانیاهو با تشکیل دولت فلسطینی

آمریکا از نتانیاهو درخواست کرد حملات خود را کاهش دهد و تشکیل دولت فلسطینی، باید بخشی از سناریوی بعد از جنگ باشد. اما با این حال، نتانیاهو موضع خود را به آمریکا اینگونه اعلام کرد: «تا نابودی کامل حماس، به حملات ادامه می‌دهد و تشکیل دولت فلسطینی را رد می‌کند.» پلیتیکو در ادامه گزارش خود نوشت: «بیش از ۱۰۰ روز از آغاز جنگ می‌گذرد و اسرائیل به یکی از مرگ‌بارترین و مخرب‌ترین جنگ‌های تاریخ ادامه می‌دهد تا شبه نظامیان حماس را که بر غزه حکومت می‌کنند، از بین ببرد. بیش از ۲۴ هزار و ۶۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که دو سوم آن‌ها زن و کودک هستند و به گزارش سازمان ملل، یک چهارم جمعیت آن‌ها از گرسنگی می‌میرند. در یک حمله هوایی اسرائیل به یک خانه، ۱۶ نفر کشته شدند که نصف آن‌ها کودک بودند.»

وبسایت انگلیسی (Truthour) در خصوص مواضع نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «نتانیاهو گفته است که هدف، نابودی تمام احتمالات کشور فلسطین است. این یکی از واضح‌ترین اظهارات نتانیاهو درباره اهدافش در زمان نسل کشی اسرائیل در غزه است.»

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

گزارش truthout از نسل کشی اسرائیل در غزه

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، مقامات آمریکایی به مخالفتِ نتانیاهو با طرح تشکیل دولت فلسطینی، واکنش نشان دادند. برخی از نمایندگان کنگره، از حمایت بی‌قید و شرط بایدن از اسرائیل انتقاد کردند. ۱۵ نماینده یهودی مجلس آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام داشتند که به شدت با مواضع نخست وزیر اسرائیل مخالف هستند.

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

گزارش گاردین از مخالفت نمایندگان آمریکا با نتانیاهو

پرامیلا جایاپال، نماینده زن مجلس نمایندگان آمریکا که رهبری جناح مترقیان کنگره را بر عهده دارد، در واکنش به مخالفت نتانیاهو با تشکیل دولت فلسطینی گفت: «موضع نخست وزیر اسرائیل باید منجر به این شود که حمایت بی‌قید و شرط از دولتش را، مورد بازبینی قرار دهیم. چرا که سیاست‌های اعلام شده از سوی او، کاملا مخالف با اهداف اعلام شده از سوی ایالات متحده است.»

ولید شهید، استراتژیست دموکرات در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: «تامین مالی بی‌قید و شرط اسرائیل، برای بایدن در انتخابات هزینه دارد. آمریکا نمی‌تواند قبض بی‌اعتنایی اسرائیل به زندگی فلسطینی‌ها را پرداخت کند.» با این حال دولت بایدن، پرداخت ۱۴ میلیارد دلار کمک اضافه برای اسرائیل را در دستور کار قرار داد.[۳]

سوال این است که طرح تشکیل دولت فلسطینی یا همان طرح دوکشور چیست؟ چرا آمریکا بر این طرح تمرکز دارد اما اسرائیل با آن مخالف است؟ این طرح چه سود یا زیانی می‌تواند برای مردم فلسطین داشته باشد؟

طرح دوکشور، طرح جدیدی نیست و از همان سال‌های اول ورود اشغالگران یهودی به کشور فلسطین، مطرح بود. این طرح اساسا برای مشروعیت بخشی به اشغالگران و دادن بخشی از کشور فلسطین به صهیونیست‌ها بود. اولین گام طرح دوکشور را می‌توان در سال ۱۹۴۷ میلادی و پیش از شکل‌گیری رسمی رژیم صهیونیستی جست‌وجو کرد. سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای اعلام کرد که فلسطین به ۲ دولت عربی و یهودی تقسیم شود؛ به طوری که ۵۵% از زمین به یهودیان و ۴۵% از اراضی به فلسطینی‌ها تعلق یابد.

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

بنابراین، طرح دو کشور از ابتدا طرحی ظالمانه برای گرفتن خاک مردم فلسطین و دادن آن به اشغالگران بود. اما با این حال، رژیم صهیونیستی به تصرف ۵۵ درصد از کشور فلسطین بسنده نکرد و به اشغالگری ادامه داد؛ به گونه‌ای که تمام سرزمین فلسطین، بجز نوار غزه و کرانه باختری به اشغال یهودیان درآمد. اما بازهم اشغالگری صهیونیست‌ها ادامه یافت تا جایی که ۶۰ درصد از کرانه باختری نیز تحت کنترل آن‌ها قرار گرفت.

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

طرح دوکشور، هم برای آمریکا و هم برای اسرائیل، سودمند است. این طرح برای منافع آمریکا مهم است زیرا اولا، خود را به عنوان پایان دهنده بزرگترین جنگ و جنایت تاریخ معرفی می‌کند. ثانیا هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک آمریکا در حمایت از جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های ادامه‌دار اسرائیل کاهش می‌یابد و ثالثا، افکار عمومی مردم خود در موضوع حمایت‌های بی‌قید و شرط از صهیونیست‌ها را، مدیریت می‌کند.

این طرح برای اسرائیل هم سودمند است؛ زیرا اشغالگری‌های آن به رسمیت شناخته می‌شود و دیگر نیروهای مقاومت فلسطین نمی‌توانند به شکل فعلی علیه او اقدام کنند. اما طرح دوکشور، خائنانه‌ترین طرح برای مردم فلسطین است زیرا اکثر بخش‌های کشورشان به اشغالگران سپرده می‌شود. از طرفی دیگر، اقدامات صهیونیست‌ها در سال‌های قبل، ثابت کرده است که به آتش‌بس پایبند نبوده و به اشغالگری ادامه می‌دهند.

این طرح در قالب پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ از سوی آمریکا پیگیری می‌شد تا از طریق عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل، در نهایت به طرح دوکشور دست یابند.

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

اما بر اساس آنچه که گفته شد، رژیم صهیونیستی و دولت افراطی نتانیاهو، حتی به این طرح که سراسر به نفع اشغالگران و علیه مردم فلسطین است، رضایت نداده و خواهان نابودی کامل فلسطین بدون حضور هیچ دولت عربی شده است. ادامه حملات وحشیانه، جنایت جنگی و نسل‌کشی مردم غزه نیز، برای رسیدن به این هدف است.

اما مخالفت رژیم صهیونیستی با طرح دوکشور، برای آمریکا هزینه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک فراوانی دارد و به همین دلیل، آمریکا و اسرائیل در این موضوع دچار اختلاف شده‌اند. به عبارتی دیگر، آمریکا نگران جان یا منافع مردم فلسطین نیست؛ بلکه زیاده‌خواهی اسرائیل به قدری شدید است که آمریکا هم نمی‌تواندپاسخگوی آن باشد.

این موضوعات در شرایطی رقم خورده که حمایت دولت بایدن از اسرائیل، بی‌سابقه بود. بر اساس نظر سنجی موسسه آمریکایی گالوپ، میزان حمایت اشغالگران اسرائیل از رهبران آمریکایی از ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۸۱ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ رسید؛ به گونه‌ای که از هر پنج صهیونیست، چهار نفر از عملکرد دولت آمریکا ابراز رضایت کردند.

چرا آمریکا و اسرائیل سر طرح «2 دولتی» به اختلاف خوردند؟

باید دید که ایالات متحده منافع مردم و امنیت ملی خود را در نظر می‌گیرد یا آن‌ها را برای ادامه جنایت و اشغالگری صهیونیست‌ها، هزینه می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی