ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه


ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

درحالی‌که پژو ۲۰۵ چهل‌ساله می‌شود، بررسی خواهیم کرد که چطور نمادین‌ترین سوپرمینی فرانسه بر جدیدترین هاچ‌بک کوچک پژو تأثیر گذاشته است. آنچه در این مطلب می‌خوانید: پژو ۲۰۵ GTIپژو ۲۰۸ GT Lineمقایسهٔ مشخصات فنی در اوایل دهه ۸۰، کلاس سوپرمینی یا...

درحالی‌که پژو ۲۰۵ چهل‌ساله می‌شود، بررسی خواهیم کرد که چطور نمادین‌ترین سوپرمینی فرانسه بر جدیدترین هاچ‌بک کوچک پژو تأثیر گذاشته است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

در اوایل دهه ۸۰، کلاس سوپرمینی یا ساب‌کامپکت دستخوش یک انقلاب شد. اوپل کورسا، نیسان میکرا و نسل دوم فورد فی‌یستا همگی در عرض یک تا دو سال به نمایندگی‌های فروش اروپا رسیدند و بازار خودروهای کوچک را متحول کردند. دراین‌بین اما خودرویی به بازار آمد که تمام رقبا را تار و مار کرد. تا اواسط دههٔ ۸۰، پژو بیشتر به خاطر تولید سدان‌های بزرگ و جان‌سخت شهرت داشت درحالی‌که بشدت به جایگزینی برای هاچ‌بک قدیمی ۱۰۴ خود نیاز داشت. نتیجه ساخت ۲۰۵ بود، سوپرمینی فوق‌العاده‌ای که استانداردی را تعیین کرد که دیگر خودروهای کوچک تا پایان دهه باید از آن پیروی می‌کردند.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

۲۰۵ برای پژو موفقیت چشمگیری به دنبال داشت. ین خودرو بین سال‌های ۱۹۸۴ نت ۱۹۹۸ بیش از ۵.۳ میلیون دستگاه فروخت و در صدر جدول فروش سراسر اروپا قرار گرفت. به‌واقع خریداران از این هاچ‌بک فرانسوی با خطوط صریح و تناسبات منظم سیر نمی‌شدند. درواقع، ۲۰۵ خودرویی است که پژو همچنان به آن افتخار می‌کند و برای جدیدترین سوپرمینی‌های خود از آن الهام می‌گیرد. ۲۰۸ امروزی هم خودرویی است که نشان می‌دهد پژو دوباره هاچ‌بکی تولید کرده که از دوران اوج خود در پایان قرن گذشته تاکنون نداشته است. بنابراین، به مناسبت چهلمین سالگرد تولد ۲۰۵، این خودرو را در برابر ۲۰۸ قرار داده‌ایم تا ببینیم چه چیزی هاچ‌بک قدیمی پژو را این‌قدر خاص کرده و هاچ‌بک جدید چطور بازی را پیش برده است.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

پژو ۲۰۵ GTI

۲۰۵ با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی با قدرتی از ۴۵ اسب بخار و همین‌طور چند موتور دیزلی ۱.۸ لیتری به بازار عرضه شد ولی ما در اینجا داغ‌ترین نسخهٔ این ماشین یعنی GTI با پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری را داریم. این نسخه با فلاپ‌های گلگیر برای پوشاندن رینگ‌های ۱۵ اینچی و خطوط قرمزرنگ از نمونه‌های معمولی ۲۰۵ متمایز می‌شد. هرچند ۲۰۵ تنها ۳.۷ متر طول دارد اما کابین آن به‌طور شگفت‌انگیزی جادار است و از صندوق باری پهن و مربع شکل بهره می‌برد. امروز وقتی وارد کابین ۲۰۵ شوید چیزهای زیادی وجود دارد که توجه شما را جلب کند. این خودرو متعلق به زمانی است که خودروهای فرانسوی کیفیت کابین چندان چشمگیری نداشتند. به همین دلیل، پلاستیک‌های داخل ۲۰۵ نازک و شل هستند و به سروصدا افتاده‌اند.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

بااین‌حال، ایراد گرفتن از ارگونومی خودرو سخت است. دکمه‌ها و کنترل‌ها به‌طور مرتب چیده شده‌اند، آمپرها فوق‌العاده به نظر می‌رسند و دید کاملاً عالی است. همان‌طور که از یک هاچ‌بک داغ انتظار می‌رود، نسخهٔ GTI با ویژگی‌هایی مثل صندلی‌های جلو با حمایت جانبی بیشتر و تریم مشکی و قرمز در هماهنگی با کف‌پوش قرمزرنگ، فوراً حال و هوای اسپرتی را به راننده القا می‌کنند. غربیلک فرمان سه پرهٔ خودرو عالی به نظر می‌رسد و لیست تجهیزات صرفاً شامل موارد ساده‌ای مثل قفل مرکزی، پنجره‌های برقی و ضبط کاست با چهار بلندگو می‌شود. بااین‌حال، اصلی‌ترین ویژگی ۲۰۵ GTI رانندگی بسیار جذاب آن است. هرچند هاچ‌بک‌های داغ مدرن جذاب‌تر، سریع‌تر و پیشرفته‌تر هستند اما هیچ‌کدام این میزان شخصیت، تعامل و بازخورد را ندارند.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

سیستم فرمان بدون نیروی کمکی بازخورد زیادی را از طریق غربیلک به راننده منتقل می‌کند اما طراحی پره‌های کناری فرمان در موقعیت ساعت هشت و بیست دقیقه هنگام رانندگی‌های سریع حالتی غیرطبیعی خواهد داشت. پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که هرچند طبق استانداردهای امروزی چندان قابل‌توجه نیست اما ۲۰۵ با وزن تنها ۸۸۰ کیلوگرم، خودروی بسیار سبکی است. درنتیجه، شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیه‌ای GTI تنها یک ثانیه از ب‌ام‌و M3 زمان خود کندتر است. با هر بار سر زدن به ردلاین موتور چهار سیلندر صدایی عصبانی به گوش می‌رسد و هر دنده با هر سرعتی که بتوانید دست چپ خود را حرکت دهید درگیر می‌شود درحالی‌که پدال‌ها برای جابجایی پاشنه و پنجهٔ پا کاملاً مناسب هستند.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

پژو ۲۰۸ GT Line

طی سال‌های آخر ارزش ۲۰۵ آن‌قدر افزایش پیدا کرده که برای خرید یک GTI مثل نمونهٔ اینجا باید قیمتی مشابه یک ۲۰۸ سه سال کارکرده بپردازید که هم‌اکنون حدود ۱۳,۵۰۰ پوند قیمت دارد. خودروی جدید لیستی طولانی از تکنولوژی‌های استاندارد مثل چراغ‌های جلوی LED و صفحه آمپر دیجیتالی دارد که در زمان عرضهٔ ۲۰۵ وجود نداشتند. بااین‌حال، نورپردازی داخلی چندرنگ نمی‌تواند از تاریکی کابین ۲۰۸ بکاهد و این فقط به خاطر عدم وجود کف‌پوش قرمزرنگ نیست. دلیل اصلی این موضوع پنجره‌های کوچک‌تر است که در خودروهای جدید برای محافظت در تصادفات استفاده می‌شود اما دید عقب را آن‌قدر محدود می‌کند که وجود دوربین دید عقب حیاتی خواهد بود.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

همان‌طور که گفته شد، داشبورد ۲۰۵ در مقایسه با رقبای آن زمان کیفیت چندان خوبی نداشت اما در مقابل، کابین ۲۰۸ نه‌تنها تقریباً از همهٔ رقبای مستقیم خود مدرن‌تر به نظر می‌رسد بلکه کیفیت کلی آن‌هم از این کلاس بالاتر است. در اینجا پلاستیک محکم و نرم به‌خوبی مونتاژ شده و استفاده از پارچه روی درها و داشبورد باعث می‌شود باور کنید که در یک خودروی لوکس نشسته‌اید. بااین‌حال، غربیلک فرمان مثل پدربزرگش، محل اختلاف است. دلیل این موضوع، صفحه آمپر i-Cockpit پژو است که از بالای فرمان دیده می‌شود و اگر دستان خود را روی فرمان همان‌جایی بگذارید که در دیگر خودروها قرار می‌دهید، جلوی دید به قسمت زیادی از صفحه آمپر را خواهد گرفت.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

روی جاده تفاوت بین این دو خودرو آشکار می‌شود. ۲۰۸ از لحاظ راحتی جزء بهترین‌های کلاس خود است و به همین دلیل صدای موتور و جاده و تکان‌های ناشی از تعلیق در مقایسه با ۲۰۵ بسیار کمتر است؛ اما ۲۰۸ رانندگی خیلی جذابی ندارد. این ماشین به‌گونه‌ای طراحی شده که پایدار و چسبنده باشد و همین‌طور هم هست اما جادوی ۲۰۵ را ندارد. بااین‌حال، ۲۰۸ از لحاظ کشش موتور چیزی کم ندارد زیرا پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربوشارژ آن با ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور کمک می‌کند تا خودرو خیلی سریع سبقت‌ها را تکمیل کند. ماشین همچنین خیلی راحت به سرعت‌های بزرگراهی می‌رسد به لطف مصرف سوخت ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر، می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کند.

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه
ملاقات پژو 205 GTI با 208، چهل سال تکامل هاچبک‌های محبوب فرانسه

مقایسهٔ مشخصات فنی

پژو ۲۰۵ GTI پژو ۲۰۸ GT Line
پیشرانه ۱.۹ لیتری ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربو
قدرت ۱۳۰ اسب بخار ۱۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر ۲۰۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۸ ثانیه ۹.۹ ثانیه
طول ۳,۷۰۵ میلی‌متر ۴,۰۵۵ میلی‌متر
عرض ۱,۵۸۹ میلی‌متر ۱,۷۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۵۰ میلی‌متر ۱,۴۳۰ میلی‌متر
قیمت ۱۵ هزار پوند (امروز) ۲۴,۷۱۰ پوند
منبع
AutoExpress

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»