اسقاط هواپیمای توقیف شده شرکت ونزوئلایی توسط آمریکا


اسقاط هواپیمای توقیف شده شرکت ونزوئلایی توسط آمریکا

دولت ایالات متحده یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا را با این اتهام‌ که بصورت غیرقانونی آن از جمهوری ‌اسلامی ایران خریداری شده، توقیف کرد.

به گزارش اس‍پوتنیک، آسوشیتدپرس از مقام‌های آمریکایی نقل کرده که این هواپیما توسط یک شرکت هواپیمایی نیمه‌دولتی باربری در ونزوئلا به نام "امتراسور" از شرکت هواپیمایی ماهان که در لیست تحریمی ایالات متحده قرار دارد خریداری شده است. این در حالیست که شرکت هواپیمایی ماهان هرگونه ارتباط با این هواپیما را رد کرده است. دولت ایالات‌ متحده ادعا دارد، این شرکت ونزوئلایی "قوانین صادراتی آمریکا" را نقض کرده‌ است و چون این شرکت پیش‌تر مستقیما زیر نظر دولت این کشور فعالیت داشته، بدون کسب مجوز از ایالات ‌متحده این هواپیما را خریداری کرده است،‌
این هواپیما نخستین بار در ژوئن ۲۰۲۲ با حکم وزارت دادگستری آرژانتین توقیف شد و مقام‌های آمریکا چندین هفته بعد، برای انتقال آن به ایالات‌ متحده اقدام کردند. سرانجام، یکشنبه گذشته این هواپیما وارد خاک آمریکا شد.
بنابر اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده، فروش این هواپیمای ساخت آمریکا بدون مجوز دولت این کشور صورت گرفته است.
بر این اساس امیر دولتشاه کارشناس مسائل حقوقی ایران به اس‍پوتنیک گفت، به نظر من علت اصلی این اقدام آمریکا تحریم بودن کشور فروشنده هواپیما و یا طبق ادعای آنها شرکت هواپیمایی ماهان و همچنین شرکت خریدار است، چونکه در واقع به طور کلی خرید و فروش هواپیما بدون اجازه سازنده مجاز است و هنگامی که یک هواپیما توسط سازنده به یک فرد یا شرکت فروخته شد، آنها این حق را دارند که بدون نیاز به مجوز از سازنده، آن را به طرف دیگری بفروشند.
با این حال، ممکن است در برخی تولیدات و یا قطعات حساس نظامی، پزشکی و ... محدودیت ها یا الزامات خاصی توسط سازنده در قرارداد فروش اصلی اعمال شود که در آن صورت فروشنده باید به آنها پایبند باشد.
دولتشاه در ادامه افزود، شرکت ماهان ارتباط با این هواپیما را رد کرده است، اما وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا کرده که خرید و فروش این هواپیما توسط دو شرکت تحریمی صورت گرفته است و طبق قوانین این کشور و به عنوان وضع کننده این تحریم ها هواپیما توقیف شده است. مجازات های نقض تحریم ها شامل جریمه نقدی، توقیف دارایی ها، محدودیت در معاملات تجاری آینده و برخی موانع دیگر است و حتی گاهی افراد یا شرکت‌هایی که در معاملات با نهادهای تحریم شده دخیل هستند ممکن است با اتهامات کیفری روبرو شوند.
وی گفت، متاسفانه تحریم های ایالات متحده صنعت هوانوردی ایران نیز شامل می شود که طبیعتا مانع نوسازی قطعات و به روز کردن هواپیماها می شود و این امر مستقیما با جان انسانها در ارتباط است و البته برای کشوری که حتی نیازهای پزشکی ضروری بیماران خاص را نیز تحریم کرده جای تامل و تاسف دارد.
اما از نظر حقوقی اگر فرد یا نهادی از یک کشور مشمول تحریم، مثل ایران هواپیما و یا قطعات یدکی خریداری کند، ممکن است با عواقب قانونی از جمله جریمه ، توقیف هواپیما و سایر مجازات ها مواجه شود که در این مورد هواپیمای خریداری شده توسط ونزوئلا از سوی ایالات متحده توقیف شد و وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده این هواپیما به زودی اسقاط خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران در یک موضع رسمی اقدام غیرقانونی آمریکا در توقیف و انتقال هواپیمای باری 747 شرکت امتراسور‌ ونزوئلا را محکوم کرد و آن را تصاحبی ناروا و نتیجه ربایش، اقدامات قهری یکجانبه آمریکا و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل و حقوق بین‌المللی دانست.
دولت ونزوئلا نیز ‌سرقت هواپیمای این کشور توسط آمریکا را محکوم و توقیف غیرقانونی طولانی‌مدت این هواپیما در آرژانتین را به شدت محکوم کرد. دولت ونزوئلا سرقت هواپیمای متعلق به این کشور را "عملیات شرم‌آور غارتگری" توصیف کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجری معروف برنامه آشپزی ترکیه ای بعد از مدت ها بحران، طلاق گرفت!