قصه مادر و پسر موفق سوادکوهی


قصه مادر و پسر موفق سوادکوهی

به گزارش رکنا، این روزها در کنار گردشگری، نوع دیگری از سفر بین مردم در تمام دنیا مرسوم شده که از آن به عنوان بوم گردی نام برده می‌شود؛ در واقع بوم گردی سفری است که در عرصه گردشگری نه تنها به...

به گزارش رکنا، این روزها در کنار گردشگری، نوع دیگری از سفر بین مردم در تمام دنیا مرسوم شده که از آن به عنوان بوم گردی نام برده می‌شود؛ در واقع بوم گردی سفری است که در عرصه گردشگری نه تنها به شکل صنعتی بلکه به شکل کاملاً سنتی نیز وجود داشت و برگزار می‌شود. البته بی‌راهه نیست که بگوییم، شکل سنتی آن حتی سهم بیشتری در گسترش و رونق دادن به صنعت توریسم در کشور را به خود اختصاص داد، به گونه‌ای که در کنار هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و... اقامتگاه‌های بوم گردی نیز شکل گرفته و رشد یافته اند؛ در واقع این اقامتگاه‌ها برای پذیرایی آن دسته از گردشگرانی هستند که بیشتر به محیط زیست و سبک بومی خطه و یا منطقه ای علاقمندند .

قصه مادر و پسر موفق سوادکوهی

اقامتگاه بوم گردی « روشا » یکی از این اقامتگاه‌های بوم گردی سنتی در خطه مازندران است که با مدیریت جوانی موفق مدیریت می شود؛ سید محمدرضا حسینی یک دهه هفتادی است که با همت بلند خود توانسته یک بنای پرقدمت را بجای تخریب و برج سازی به اقامتگاه بوم گردی آنهم از نوع سنتی مبدل سازد؛ در این باره با او گفتگویی صورت گرفته که می خوانید:

سید محمدرضا حسینی می گوید : " سال ۹۷ بود که به همراه مادرم مصمم شدیم تا با یاری یکدیگر، فضایی را به عنوان اقامتگاه بوم گردی راه اندازی کنیم. از این رو در راستای دستیابی به اهدافمان و تاسیس اقامتگاه بوم گردی در صدد مرمت خانه ای ۱۲۰ ساله برآمدیم؛ البته ناگفته نماند راه اندازی این مکان صرفا به علاقه ی بنده و مادرم به این حرفه محدود نمی شود، چرا که بخش بسیاری از سهم روی آوری ما به این عرصه به رشته تحصیلی ام در دانشگاه بازمی گردد ؛ در واقع من فارغ التحصیل رشته هتل داری و آشپزی ملل‌ هستم .

این مدیر بوم گردی افزود: با راه اندازی این اقامتگاه، مدتی را مشغول فعالیت در صنعت جذاب و زیبای بوم گردی بودیم و سپس وقتی متوجه شدیم که طرفداران غذاهای سنتی ما بیشتر از بوم گردی هستند، تصمیم گرفتیم بخشی از فضای این اقامتگاه را به طبخ غذاهای سنتی و به تبع آن ایجاد یک غذاخوری سنتی تعلق دهیم و آن را "غذای خانگی سنتی مامان زهرا "نامگذاری کردیم.

وی تصریح کرد : :ما در این غذاخوری سنتی ۷نوع غذای اصیل و سنتی استان مازندران را طبخ می کنیم و طبخ ها کاملا براساس سنت اصیل و محلی استان مازندران انجام می شوند و چیزی بنام صنعت هیچ جایگاهی در پخت غذاهای سنتی ما ندارد؛ در کل، مرغ شکم پر، اردک، ته چین راسته گوساله، خورشت آب اناردون و ماهی از جمله غذاهای اصیل خطه مازندران هستند که در غذاخوری سنتی مامان زهرا واقع در اقامتگاه بوم گردی طبخ می شوند .

حسینی اظهارداشت: اولین عملکرد ما در بازسازی و طراحی این خانه قدیمی برای تاسیس اقامتگاه بوم گردی این بود که سعی کنیم آن مکان را کاملا به شکل خانه های سنتی مازندران مبدل سازیم، به گونه ای که حتی برای سقف اتاق های اقامتگاه بوم گردی نیز از چوب های بلند و ضخیم بهره بردیم. دقیقا به همان شکل که خانه های سنتی مازندران بودند؛ در کل سعی کردیم نوعِ ساختار اصیل خانه های سنتی مازندران را در این فضا پیاده و نسبت به شکل واقعی آن وفادار باشیم؛ اما پیرامون بافت دیواره ها نتوانستیم از کاهگل استفاده کنیم، چون بهره گیری از کاهگل سنتی و حفظ آن مستلزم یکسری ملزومات است و از این جهت ترجیح دادیم دیواره ها را به گونه دیگری بازسازی و بهسازی کنیم؛ همچنین محیط حیاط و اطراف اقامتگاه را توانستیم به طور کامل به شکل سنتی بازسازی کنیم .

وی ادامه داد: واقعیت این است که بیشتر حرفه های هم سبک ما، گرایش به فعالیت های صنعتی گونه دارندتا سنتی، در صورتی که فضاهای سنتی، صفایی دارند که یادآور خانه مادربزرگ هاست، دقیقا همان فضایی که هم اکنون کمتر کسی از آنها یاد می کند؛ به هرحال توریست ها و گردشگران خارجی امکانات رفاهی مدرن و به روز را در کشور خود دارند و در واقع به اینجا می آیند تا خانه سنتی را ببینند و زندگی در آن را لمس کنند و حداقل اقامت یک شب و یا یک روز را در این خانه های اصیل و سنتی تجریه کنند، بنابراین فکر می کنم این فضا ها بیش از امکانات لوکس هتل ها بتواند برای گردشگران بویژه گردشگران خارجی خاطره ی خوبی را از این سرزمین ،به یادگار بگذارد.

مدیر اقامتگاه بوم گردی « روشا » بیان کرد: ظرفیت این اقامتگاه هم اکنون حداقل حدود ۳۰ نفر است. در واقع بوم گردی متشکل از ۵واحد مجزا و سنتی است و این ظرفیت، قطعا تا سال ۱۴۰۳ به ۵۰ نفر خواهد رسید.همچنین بِرَند غذاخوری این اقامتگاه از فضایی برخوردار است که خواهیم توانست در آن فضا تا ۱۵۰نفر را به لحاظ طبخ و ارائه غذای سنتی پوشش دهیم .

قصه مادر و پسر موفق سوادکوهی

وی افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمهیداتی را اتخاذ نماید که حمایت های همه جانبه بویژه حمایت مالی از این اقامتگاه‌ها بیشتر شود و نیز بواسطه آن اتحادیه ها نرخ گذاری عادلانه تری را نسبت به اقامتگاه های بوم گردی اعمال کنند، در اینصورت خواهیم توانست خدمات بهتری را ارائه دهیم. چرا که این اقامتگاه ها کشش جذب گردشگر و توریست را به شدت در بطن خود دارند، از این رو حتی با تصویب نرخ جدید و یا افزایش به حق این نرخ، از استقبال کنندگان این فضا ها کاسته نمی شود.همچنین ارائه تسهیلات مناسب از سوی میراث فرهنگی می تواند کمک خوبی در حفظ و راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی کشور باشد و از مدیران مربوطه بویژه آقای ضرغامی عاجزانه خواستارم تا در این باره نگاه ویژه تری به نسل جوان و فعال در این حوزه داشته باشند.

حسینی در پایان گفت :دور نمای فعالیت خود را تاسیس فضایی با گستره ی بیشتر از فضای کنونی می بینم و تمام تلاش خود را خواهم کرد تا در مکانی بزرگتر بتوانم با راه اندازی اقامتگاه بوم گردی و غذا خوری سنتی، ضمن بازگرداندن افراد به روستا در زمینه به کارگیری نیروهای مستعد و به نوعی اشتغال زایی گام بردارم.


قصه مادر و پسر موفق سوادکوهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا