تلاش آمریکا برای حذف ایران در معادله نظم نوین جهانی


تلاش آمریکا برای حذف ایران در معادله نظم نوین جهانی

یکی از مشکلاتی که ما ایرانی ها با آن مواجه می باشیم این است که بسیاری بدون اینکه اطلاعات سیاسی و یا اقتصادی و بین المللی و یا... لازم را داشته باشند نه فقط در این زمینه اظهار نظر می کنند بلکه فضا سازی می کنند و روی تصمیم گیری تصمیم سازان تاثیر بگذارند.

اسپوتنیک - در اکثر کشورهای پیشرفته جهان کارها تخصصی است و اینگونه نیست هر کسی در کاری که به او ربط ندارد دخالت کند.
یعنی فقط اگر کسی طبیب است در طبابت دخالت می کند و اگر فردی مهندس است در امور مهندسی مربوطه دخالت می کند و اگر کسی در اقتصاد و یا سیاست بخواهد دخالت کند باید سیاست مدار و یا اقتصاد دان باشد تا در آن دخالت کند و یا اظهار نظر نماید.
به عنوان مثال می گویم مثلا دولت می رود توافق همکاری طولانی مدت با چین امضا می کند، به یکباره می بینیم که برخی می آیند هیاهو راه می اندازند که کشور را به چین فروخته اند.
یا دولت می آید قراردادی برای جذب توریست به کیش امضا می کند هیاهو راه می اندازند که ای وای بیایید ببینید کیش را فروختند.
یا...
یا مثلا برخی می آیند درباره تمدید توافق همکاری های طولانی مدت با روسیه سمپاشی می کنند در حالی که این قرارداد بیش از بیست سال پیش توسط دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی امضا شده بوده و از آن زمان کسی حرفی نزده ولی حالا که این توافق تمدید شده هیاهو راه می اندازند.
حال سوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا اگر همین قرارداد را دیگران هم به ایران پیشنهاد داده بودند ایران حاضر به امضای قرارداد و یا تفاهم مشترک با دیگران نبود؟
قطعا اگر دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی حاضر به امضای چنین تفاهم نامه هایی بودند دولت ایران حاضر بود این تفاهم نامه ها را با آنها نیز امضا کند.
اما چه کسی است که نداند کشورهای غربی همیشه به دنبال سوء استفاده از ایران بودند و هستند و هیچ وقت در روابط خود با ایران صداقت نداشتند.
اصل ماجرای هیاهوهایی که راه می افتد هم این است که دشمنان ملت ایران از اینکه ایران بتواند با دیگر کشورها روابط صمیمانه داشته باشد و در نظم نوین جهانی جایگاهی پیدا کند ناراحت هستند و هر تلاشی بتوانند انجام می دهند تا ایران را از این نظم جهانی خارج کنند.
همه جنگ هایی که امروزه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مشاهده می کنید یک روی اقتصادی وبنیادی دارد که بسیاری در باره آن صحبت نمی کنند و فقط درباره مسایل ایدئولوژیکی آن صحبت می کنند.
همه به خوبی می دانند که شاهراه کلیدی منطقه در نظم نوین جهانی چه شمال به جنوب چه شرق به غرب ایران است.
از کشورهایی در شمال ایران گرفته مانند آذربایجان و ترکیه تا کشورهایی در جنوب ایران گرفته مانند امارات عربی متحده و عربستان سعودی و اسرائیل و... همه به دنبال آن هستند که جایگاه کلیدی در نظم نوین جهانی را به نفع خود مصادره کنند.
از سوی دیگر دشمنان ایرانزمین و بالطبع نوکران آنها که در پوشش رسانه های فارسی زبان حضور دارند ولی حقوق بگیر آنهایی هستند که مخالف حضور آتی ایران در نظم نوین جهانی می باشند، همه تلاش دارند با فضاسازی هایی که انجام می دهند و یا با جنگ هایی که راه می اندازند ایران را از این معادله حذف کنند.
در اجلاس اخیر گروه بیست در دهلی نو آقای بایدن به صراحت در باره طرحی صحبت کند که بر اساس آن مسیر انتقال کالا از امارات عربی متحده و عربستان سعودی و اردن و اسرائیل به شرق مسیر مورد نظر آمریکا خواهد بود.
بیش از سه دهه است که آمریکایی ها به هر ترتیبی هست تلاش دارند مسیر افغانستان و پاکستان به ایران و عراق و سوریه را با این مسیری که بایدن اعلام کرد جایگزین کنند.
سالها است که ترکیه به دنبال آن بود که مسیر شمالی که معروف به مسیر زنگزور بود را جایگزین کند.
ایران امروزه با چنگ و دندان مجبور است تلاش کند مسیر اصلی یعنی ایران را حفظ کند وگرنه در طولانی مدت ایران از معادلات جهانی حذف خواهد شد.
فراموش نکنید به صورت تاریخی درآمد و اقتدار ایران همیشه از بابت جایگاه ایران در مسیر ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب بوده، نه از بابت نفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها