دبیرکل ناتو: اظهارات ترامپ موجب تضعیف اعضای ناتو می شود


دبیرکل ناتو: اظهارات ترامپ موجب تضعیف اعضای ناتو می شود

دبیرکل ناتو معتقد است که اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا درباره ناتو، امنیت همه اعضای این ائتلاف را تضعیف می کند.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل در واکنش به صحبت های اخیر دونالد ترامپ گفت: "وظیفه ناتو حفظ صلح است، این اتحاد چندین دهه است که این موضوع را با موفقیت تضمین کرده و قابل اعتماد بودن سیاست مهار را ثابت کرده است. هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه ما از یکدیگر محافظت نخواهیم کرد، امنیت همه ما را تضعیف می کند."
پیش از این، ترامپ در گردهمایی حامیان خود در کارولینای جنوبی گفت که زمانی که او رئیس جمهور بود، رئیس یک "کشور بزرگ" ناشناس از او پرسید که آیا ایالات متحده در صورت "حمله روسیه" از این ائتلاف محافظت خواهد کرد یا خیر. ترامپ به او گفت که این کار را انجام نخواهد داد، زیرا کشورهای ناتو بودجه کافی برای دفاع اختصاص نمی دهند. تعدادی از سیاستمداران آلمانی و اروپایی در واکنش به سخنان ترامپ خواستار ایجاد ارتش پاناروپایی و چتر هسته ای خود در اتحادیه اروپا شدند.
پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مصاحبه ای با روزنامه نگار آمریکایی تاکر کارلسون، به تفصیل توضیح داد که مسکو قرار نیست به کشورهای ناتو حمله کند، این موضوع بی معنی است. رهبر روسیه خاطرنشان کرد که سیاستمداران غربی مرتباً مردم خود را با "تهدید خیالی از سوی روسیه" می ترسانند تا توجه را از مشکلات داخلی منحرف کنند، اما "افراد باهوش به خوبی درک می کنند که این یک ادعای جعلی است." پوتین افزود: کشورهای غربی فهمیدند که شکست استراتژیک روسیه در درگیری با اوکراین غیرممکن است، بنابراین آنها باید در مورد گام های بعدی خود فکر کنند، در حالی که روسیه آماده گفتگو است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


معاون رئیس شورای امنیت روسیه از تاکر کارلسون برای مصاحبه با پوتین تمجید کرد