علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟


علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟

شنیده شدن صدای غیر عادی از ماشین می‌تواند نشانگر وجود یک عیب مهم در خودرو باشد. یکی از شایع‌ترین موارد، شنیده شدن سر و صدای لق لق زیر ماشین است که میتواند در هر لحظه به سراغ خودرو بیاید و وجود یک ایراد در سیستم تعلیق، موتور یا...

شنیده شدن صدای غیر عادی از ماشین می‌تواند نشانگر وجود یک عیب مهم در خودرو باشد. یکی از شایع‌ترین موارد، شنیده شدن سر و صدای لق لق زیر ماشین است که میتواند در هر لحظه به سراغ خودرو بیاید و وجود یک ایراد در سیستم تعلیق، موتور یا سایر بخش‌های فنی خودرو را به راننده گوشزد کند. در این مطلب به بررسی علت صدای لق لق زیر ماشین و راههای برطرف کردن آن می‌پردازیم. البته به دلیل وجود ایرادات متعددی که ممکن است به این مشکل منجر شوند، بهتر است حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا او بتواند به طور دقیق‌تر دلیل صدای لق لق موتور، جلوبندی یا دیگر بخش‌ها را تشخیص دهد.

دلیل صدای لق لق ماشین چیست؟

در ادامه به مهمترین و شایع‌ترین دلایل سر و صداهای خودرو به ویژه صداهایی که شبیه به لق لق هستند، میپردازیم و علت آن را بررسی می‌کنیم.

صدای لق لق از سمت کمک فنر

یکی از ایراداتی که می‌تواند به شنیده شدن صدای لق لق از جلوبندی منجر شود، شل شدن پیچ سر کمک فنر است. این پیچ در قسمت بالای کمک فنر و داخل کاپوت ماشین قرار می‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از آچارهای مناسب پیچ را به راحتی صفر کنید. البته گاهی اوقات دیده شده که پس از چندین مرتبه سفت کردن پیچ و مهره سر کمک، هنوز هم کمک فنر لق می‌زند. در این شرایط می‌توانید با قرار دادن یک واشر فنری زیر مهره سر کمک و سفت کردن آن، مشکل را برطرف کنید. اگر این صدای لق لق همراه با ضربه و کوبش باشد، می‌تواند نشانگر خرابی کمک فنر هم محسوب شود که در این وضعیت باید کمک فنر را تعویض کنید.

علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟صدای لق لق جلوبندی ماشین

صدای لق لق جلوبندی ماشین

علاوه بر صدای لق لق کمک فنر، ممکن است خرابی قسمت‌های دیگری از جلوبندی نیز باعث ایجاد چنین صدایی شود.

اگر هنگام عبور از روی ناهمواری‌ها، صدای لق لق زیر ماشین را احساس کردید، باید حتماً متعلقات جلوبندی را بررسی کنید. در این شرایط احتمالاً مواردی مثل بوش طبق، سیبک فرمان، سیبک طبق و... خراب شده و نیاز به تعویض پیدا کرده است. همچنین اگر احساس می‌کنید تعادل خودرو در سر پیچا مشکل دارد و صدای لق لق از جلوبندی و زیر ماشین به گوش می‌رسد، بهتر است بوش‌های میل تعادل و اتصالات این قطعه را نیز بررسی کنید.

علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟صدای لق لق زیر ماشین ناشی از شل شدن پیچ‌ها و اتصالات

صدای لق لق زیر ماشین ناشی از شل شدن پیچ‌ها و اتصالات

برخی مواقع که صدای لق لق موتور یا جلوبندی به گوش می‌رسد، ممکن است ایراد خاصی در بخش‌های فنی خودرو به وجود نیامده باشد اما پیچ‌ها و اتصالات این قسمت‌ها کمی شل شده و در عبور از روی ناهمواری‌ها صدایی شبیه به لق لق ایجاد کند. برای رفع این مشکل باید به تعمیرگاه بروید و از متخصص بخواهید تا خودرو را به طور کامل بررسی و آچارکشی کند. اگر پیچ یا مهره ای هرز شده حتماً آن را با نمونه نو و جدید تعویض کنید تا در نهایت همه اتصالات خودرو به طور کاملاً محکم و سفت سر جای خود تثبیت شوند و دیگر صدایی شبیه به لق لق یا مشابه آن در زیر ماشین احساس نکنید.

علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟صدای لق لق گیربکس

صدای لق لق گیربکس

گاهی اوقات ممکن است وجود ایراد در گیربکس یا متعلقات آن صدایی شبیه به لق لق ایجاد کند. در این شرایط ابتدا باید پیچ‌های دور گیربکس را که باعث اتصال این قطعه بزرگ به بدنه موتور می‌شوند، به طور دقیق بررسی و محکم کرد. بعد از این کار باید به سراغ اتصالات اهرم تعویض دهنده نظیر دو شاخه ماهک و ماهک‌های بیرونی گیربکس رفت و اگر لقی بیش از حد در آنها احساس شد، باید این قطعات تعویض شود. گاهی مواقع در گیربکس‌های مجهز به دنده دستی ممکن است که پیچ‌های دیسک کلاچ شل شده باشند و چنین صدایی ایجاد کنند. ضمن آنکه شل شدن پیچ‌های فلای ویل نیز می‌تواند دلیل ایجاد چنین صدایی از سمت گیربکس باشد.

صدای لق لق موتور ناشی از خرابی دسته موتورها

دسته موتورها در واقع پایه‌های فیکس کننده یا تثبیت کننده موتور روی شاسی هستند و اجازه نمی‌دهند که پیشرانه و گیربکس در جای خود تکان بخورند. اگر دسته موتورها خراب شوند، موتور و گیربکس احتمالاً سر جای خود بازی می‌کنند و به طور مدام با شاسی برخورد دارند‌. این تکان‌ها ممکن است باعث ایجاد صدای شبیه به لق لق از زیر ماشین می‌شود. دسته موتورها معمولاً بعد از چند سال ایراد پیدا می‌کنند و نیاز به تعویض دارند. اگر احساس می‌کنید که هنگام حرکت اولیه موتور بیش از حد تکان دارد و یا لرزش‌های بیش از حد در موتور همراه با صدای لق لق وجود دارد، بدانید که دسته موتورها ایراد پیدا کرده و نیاز به تعویض دارند.

شل شدن چرخ‌ها

گاهی اوقات ممکن است صدای لق لق زیر ماشین مربوط به شل شدن پیچ‌های چرخ باشد. معمولاً ۴ یا ۵ پیچ روی چرخ‌ها وجود دارد که همگی باید به طور محکم سر جای خود بسته شوند. اگر به هر دلیلی این پیچ‌ها سفت نباشند احتمال دارد شما هنگام حرکت در سرعت‌های بالا صدایی شبیه به لق لق به گوشتان برسد. بهتر است به صورت دوره‌ای پیچ چرخ‌ها را خودتان چک کنید و اگر کمی شل شده‌اند، آنها را محکم نمایید تا خطرات ناشی از آن به سراغ شما نیاید‌. ضمناً اگر احساس کردید که یک یا چند پیچ هرز شده و به درستی سر جای خود محکم نمی‌شوند، آنها را با نمونه‌های جدید عوض کنید یا به تراشکاری بروید تا محل بسته شدن پیچ‌ها را مجدداً رزوه کاری کند.

علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟خرابی یا شل شدن پلوس

خرابی یا شل شدن پلوس

یکی دیگر از دلایل شنیده شدن صدای لق لق از زیر ماشین می‌تواند به خراب شدن مشعلی پلوس، سه شاخ پلوس یا شل شدن مجموعه پلوس در سر جای خود مربوط شود. پلوس‌ها وظیفه دارند نیروی موتور را از گیربکس دریافت کرده و به چرخ منتقل کنند. اگر این قطعه از حالت استاندارد و سالم خارج شود و با خرابی یا شل شدن قطعاتی مثل سه شاخ پلوس، ساییده شدن دیواره داخلی مشعلی پلوس، شل شدن پلوس در جای خود و مواردی از این دست مواجه شود، می‌تواند صدای شبیه به لق لق از ماشین منتشر کند.

شل شدن کالیپر ترمز

گاهی اوقات پس از تعویض کامل جلوبندی و دسته موتور و ... باز هم صدایی شبیه به لق لق از زیر ماشین شنیده می‌شود. دراین مواقع بهتر است کالیپر ترمز را بررسی کرده و اگر متوجه لق زدن آن در سر جای خود شدید، نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعه اقدام کنید تا صدای لق لق برطرف شود. شل شدن پیچ‌ها و اتصالات این قطعه هم میتواند دلیل لق زدن آن باشد.

علت صدای لق لق زیر ماشین چیست؟تثبیت نکردن لوازم در صندوق عقب

تثبیت نکردن لوازم در صندوق عقب

گاهی وقتها ماشین هیچ مشکل فنی ندارد اما صدای لق لق از آن به گوش می‌رسد. این مشکل می‌تواند به دلیل تثبیت نبودن لوازم داخل صندوق یا وجود چند پیچ و آچار در آن به وجود بیاید. با چک کردن صندوق و تثبیت لوازم داخل آن می‌توانید مشکل را به راحتی برطرف کنید.

سخن پایانی

علت صدای لق لق زیر ماشین عمدتا به شل شدن پیچ‌ها، وجود ایراد در جلوبندی و یا پاره شدن دسته موتورها مربوط می شود. برای جلوگیری از این ایراد، بازدید دوره‌ای جلوبندی و آچارکشی کلیه پیچ‌های موتور و سیستم تعلیق می‌تواند بسیار موثر واقع شود. تعویض به موقع دسته موتورها، عدم رانندگی مداوم در مسیرهای ناهموار و... در پیشگیری از این ایراد تاثیرگذار خواهد بود. به محض اینکه سر و صدای غیر عادی از موتور یا سیستم تعلیق به گوش شما رسید، حتما باید به متخصص مراجعه کنید تا او بتواند پیش از وقوع حادثه یا خرابی‌های گسترده‌تر، مشکل را در همان ابتدا برطرف کند.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

مشخصات ماشین ساینا

سیستم برق خودرو

بهترین خودرو برای مسافرت

قیمت گذاری خودرو

نویسنده: حسین باباپور


گالری تصاویر


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)