راهبرد جدید بایدن، منازعه ضد ایران در منطقه ی خاکستری


راهبرد جدید بایدن، منازعه ضد ایران در منطقه ی خاکستری

دولت بایدن علاوه بر حملات هوایی و موشکی به متحدان ایران در منطقه و تضعیف مرحله ای آن ها، در حال بررسی گزینه های عملیات در منطقه خاکستری، ضد ایران نیز باشد تا بتواند پیام مستقیم و قدرتمندی به ایران ارسال کند.

به گزارش اسپوتنیک، یکی از اعضای ارشد شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که آمریکا در صورت حمله زمینی به یمن با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دشوارتر از چالش‌هایش در افغانستان و ویتنام خواهد بود."محمد علی الحوثی" عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد حملات آمریکا و انگلیس علیه صنعاء، الحدیده و دیگر استان‌های یمن موثر نیست. آمریکا و انگلیس در مرحله اخیر چندین بار حمله هوایی علیه اهداف یمنی انجام دادند و مقامات یمنی بارها تاکید کردند که این حملات بی‌اثر بوده و مانع حمایت‌های یمن از ملت مظلوم فلسطین در غزه نخواهد شد.الحوثی در بخش دیگری خاطرنشان کرد حمله زمینی این ۲ کشور آن چیزی است که ملت یمن می‌خواهد. عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: "آمریکا اگر نیروهایش را به یمن بفرستد با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دشوارتر از چالش‌هایش در افغانستان و ویتنام خواهد بود. مردم یمن اکنون از آمادگی بالایی برخوردار است و گزینه‌هایی برای شکست راهبردی آمریکا در منطقه دارد".
امیرمحسن هادیان کارشناس مسائل بین الملل در خصوص احتمال حملات زمینی آمریکا و انگلیس به خاک یمن و علل احتمالی و تبعات آن به اسپوتنیک گفت، راهبرد دولت بایدن در یمن، کاهش توان رزمی و فنی حوثی ها از طریق هدف قرار دادن تاسیسات و تجهیزات و نفراتِ موثر است. آمریکا فعلا درصدد نابود کردن حوثی ها نیست، بلکه با فشار نظامی و تحریمی می خواهد حوثی ها را وادار به تغییر رفتار کند. دولت بایدن درصدد نیست در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حوثی ها اعلان جنگ کند، بلکه بیشتر مایل است ظرفیت فرماندهی و نظامی این گروه را تضعیف کند.
هادیان گفت، از طرف دیگر، آتش بس بین عربستان سعودی و حوثی ها برای عربستان و آمریکا با ارزش است و آمریکا درصدد از بین بردن روند صلح بین سعودی ها و حوثی ها نیست. ترجیح آمریکا و شرکایش آن است که از محل استقرار نیروهایشان در دریای سرخ و اقیانوس هند و قبرس به عملیات علیه حوثی ها دست بزنند و پای یک ائتلاف دریایی جدید با مشارکت اروپا در منطقه باز شود. استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر در خاک کشورهای محل منازعه، می تواند دارایی ها و نفرات آمریکایی بیشتری را در معرض خطر قرار دهد.
وی در ادامه افزود، اما مساله دیگر آن است که فشار بر بایدن برای مقابله با نفوذ منطقه ای ایران در حال افزایش است و صاحب نظرهای بسیاری در آمریکا معتقدند برای تعطیل کردن یا کاهش عملیات نیروهای متحد ایران در منطقه، اعم از سوریه، عراق، لبنان و یمن باید به ایران نیز فشار معنادار و مستقیم وارد کرد و هزینه های محور ایرانی را در مرکزش بالا برد. بنابراین به نظر می رسد دولت بایدن علاوه بر حملات هوایی و موشکی به متحدان ایران در منطقه و تضعیف مرحله ای آن ها، در حال بررسی گزینه های عملیات در منطقه خاکستری، ضد ایران نیز باشد تا بتواند پیام مستقیم و قدرتمندی به ایران ارسال کند. به ویژه آنکه فشار بایدن بر چین برای اثرگذاری چین بر ایران و حوثی ها، تاکنون نتیجه چشمگیری نداده است. چون اخلال در مسیر دریای سرخ می تواند تجارت جهانی را مختل کند و مقداری فشار تورمی به سبب مختل شدن زنجیره های تامین، ایجاد کند و این برای آمریکا مهم است.
هادیان در پایان گفت، در هر حال، ممکن است آمریکا هنوز نیروهای ویژه در خاک یمن داشته باشد، چرا که آخرین گزارش مربوط به "قانون اختیارات جنگ" بر سابقه وجود نیروهای ویژه آمریکایی در یمن صحه گذاشت، اما بعید است این نیروها در ادامه حضورشان، فراتر از کار اطلاعاتی و جمع آوری داده در مورد حوثی ها و کمک به هدفگیری حوثی ها توسط آمریکا و متحدانش عمل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!