افشاگری دبیر کل ناتو از افزایش بی سابقه هزینه‌های دفاعی اعضاء


افشاگری دبیر کل ناتو از افزایش بی سابقه هزینه‌های دفاعی اعضاء

دبیر کل ناتو از افزایش بی سابقه هزینه‌های دفاعی متحدان اروپایی و کانادا در سال گذشته خبر داده و اعلام کرد که بیش از نیمی از اعضاء در سال جاری هدف تعیین شده بودجه نظامی دو درصد تولید ناخالص داخلی را محقق خواهند کرد.

افشاگری دبیر کل ناتو از افزایش بی سابقه هزینه‌های دفاعی اعضاء

به گزارش راهبرد معاصر؛ ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو پیش از آغاز مذاکرات وزرای دفاع این ائتلاف نظامی در روز چهارشنبه در بروکسل گفت که سال گذشته، هزینه‌های متحدان اروپایی و کانادا یازده درصد افزایش یافت که این بی سابقه است.

به گفته "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو، ۱۸ کشور از ۳۱ کشور عضو ناتو در سال جاری به هدف دو درصدی برای هزینه‌های نظامی دست خواهند یافت، یعنی دو درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را صرف دفاع خواهند کرد. استولتنبرگ پیش از آغاز مذاکرات وزرای دفاع ناتو در روز چهارشنبه در بروکسل گفت که سال گذشته، هزینه‌های متحدان اروپایی و کانادا یازده درصد افزایش یافت که این بی سابقه است.

این مقام غربی همچنین گفت: "در سال ۲۰۲۴، متحدان در اروپا مجموعا ۳۸۰ میلیارد دلار در زمینه دفاع سرمایه گذاری خواهند کرد که این معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی جمعی پیش بینی شده کشور‌ها است.

"استولتنبرگ" از ۱۳ کشور دیگر ناتو خواست تا به سرعت به تعهدات خود عمل کنند. وی تصمیم اجلاس سال گذشته را یادآور شد که بر اساس آن همه کشور‌های عضو ائتلاف خواهان افزایش هزینه‌های دفاعی خود بودند. وی تاکید کرد: این دو درصد حداقل است.

همچنین برای اولین بار از اوایل دهه ۱۹۹۰، آلمان می‌تواند به هدف دو درصدی دست یابد. سخنگوی وزارت دفاع آلمان در برلین روز چهارشنبه این موضوع را تایید کرد. او نخواست عدد خاصی را اعلام کند، زیرا این اطلاعات به عنوان محرمانه طبقه بندی شده است. بر اساس برآورد‌های خبرگزاری آلمان این مبلغ ۷۳.۴۱ میلیارد دلار است. به طور مطلق، این یک رکورد برای آلمان است و بر اساس پیش بینی فعلی ناتو، به معنای نسبت تولید ناخالص داخلی ۲.۰۱ درصد است.

آلمان با افزایش شدید هزینه‌های دفاعی، به ویژه به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان می‌دهد. به زعم برلین با تقویت قابل توجه بازدارندگی و دفاع، برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید این مسئله روشن شود که حمله به یک کشور اروپایی ناتو هیچ شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.

استولتنبرگ تأکید کرد که ناتوی قوی به نفع ایالات متحده نیز است "زیرا ایالات متحده را قوی‌تر می‌کند". وی یادآور شد که این ائتلاف نظامی تنها یک بار در تاریخ خود ماده ۵ پیمان ناتو را در خصوص وظیفه کمک رسانی فعال کرده است و آن پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده آمریکا بوده است.

استولتنبرگ تاکید کرد تا زمانی که در کنار هم باشیم، در امان هستیم.

اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، اخیراً هنگامی که بند کمک ائتلاف دفاعی را در جریان یک حضور در مبارزات انتخاباتی زیر سؤال برد، سر و صدای زیادی به پا کرد: ترامپ گفت که نمی‌خواهد در صورت حمله روسیه از شرکای ائتلافی با هزینه‌های دفاعی ناکافی حمایت کند. وی تاکید کرد که برعکس، او «حتی روسیه را تشویق می‌کند که هر کاری که می‌خواهد انجام دهد». ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا هم مکررا کشور‌های ناتو را که کمتر از دو درصد از قدرت اقتصادی خود را در دفاع سرمایه گذاری کرده اند، تهدید می‌کرد که به حمایت آمریکا پایان خواهد داد.

هم زمان استولتنبرگ با سیستم بازدارندگی هسته‌ای اضافی در اروپا مخالفت کرد. او گفت: ما بازدارنده هسته‌ای ناتو را داریم و این تضمین‌های امنیتی را برای متحدان ناتو برای چندین دهه فراهم کرده است. مهم است که اطمینان حاصل شود که این سیستم کارآمد، ایمن و قابل اعتماد باقی می‌ماند. استولتنبرگ تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده مستقر در اروپا را هسته اصلی بازدارندگی هسته‌ای توصیف کرد که کشور‌هایی مانند آلمان نیز می‌توانند از طریق به اصطلاح اشتراک هسته‌ای در آن مشارکت کنند. وی گفت: یکی دیگر از مؤلفه‌های بازدارندگی هسته‌ای سلاح‌های هسته‌ای است که کشور‌های اروپایی ناتو انگلیس و فرانسه در اختیار دارند.

اخیرا اظهارات ضد ناتوی ترامپ بحث‌هایی را درباره لزوم بازدارندگی مستقل هسته‌ای در اروپا ایجاد کرده است.

در همین راستا وزیر دارایی آلمان اعلام کرده که می‌خواهد در این باره با رئیس جمهور فرانسه گفتگو کند.

کاتارینا بارلی"، نامزد اصلی حزب سوسیال دموکرات برای انتخابات اروپا هم درسخنانی در این باره ابراز تردید کرد که اروپا از این پس توسط چتر هسته‌ای ایالات متحده محافظت شود. این مقام اروپایی هم مسئله بازدارندگی هسته‌ای مستقل اروپایی را مطرح کرد. / تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم