شاخص‏‏‌های کالایی در سراشیبی نرخ


دنیای اقتصاد : بررسی بازارهای کالایی نشان می‌دهد که ادامه تنش‏‏‌ها در منطقه خاورمیانه و وضعیت اقتصاد چین و همچنین افزایش شاخص دلار موجب شده تا شاخص برنت همچنان در کانال کاهشی قرار بگیرد و شاخص‏‏‌های کالایی نیز تحت‌تاثیر این موضوع و همچنین افت تقاضا برای فلزات اساسی از سوی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آنها در مسیر کاهشی قرار بگیرند.

شاخص‏‏‌های کالایی در سراشیبی نرخ

ادامه تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و شرق اروپا موجب شد تا قیمت نفت به مسیر کاهشی خود ادامه دهد و برخی از افزایش‌‌‌های روز سه‌‌‌شنبه را معکوس کرد. شاخص برنت در روز 14فوریه با ۳۳سنت کاهش به ۸۲دلار و ۴۴سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت تحت‌تاثیر تورم مصرف‌کننده آمریکا قرار گرفت که امیدها را برای کاهش زودهنگام نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو از بین برد و از این‌رو به رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت ضربه زد. گزارش تورم قوی ایالات‌متحده، دلار را به بالاترین حد طی سه‌ماه اخیر رساند و نفت دلاری را برای خریداران دارای ارزهای دیگر گران‌‌‌تر کرد.

بررسی وضعیت اقتصاد چین نیز نشان می‌دهد که رشد تورم در این کشور طی 14سال اخیر به کمترین میزان خود رسیده و از طرفی سقوط قیمت مسکن و کاهش تقاضا برای فلزات اساسی، به‌ویژه مس و فولاد موجب شده تا شاخص‌‌‌های کالایی نیز از ابتدای سال‌جاری روند کاهشی را در پیش بگیرند. با توجه به اینکه شاخص GSCI بیشتر تحت‌تاثیر وضعیت جهانی نفت است، از این‌رو این شاخص روند نوسانی را در پیش گرفته است. GSCI به‌عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا و همچنین معیاری برای عملکرد کالا در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص از ابتدای سال 2024 تاکنون حدود 180.34واحد معادل 5.39‌درصد افزایش یافته و به عبارت بهتر روند صعودی تدریجی را در پیش گرفته است. این شاخص در 15سپتامبر سال گذشته به بالاترین میزان خود از ابتدای سال 2023 رسید و شاخص 3803.5واحد به ثبت رسید و بعد از آن روند این شاخص کاهشی شد و از ابتدای سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفت.

شاخص CRB نشانگر تغییرات بازارهای کالاهای جهانی است که این شاخص نیز از ابتدای ماه ژانویه روند صعودی تدریجی را در پیش گرفته است، به طوری که در روز 14فوریه این شاخص به 314.04واحد رسید. به عبارت بهتر شاخص کالایی CRB به زیر 310 سقوط کرد، چراکه سرمایه‌گذاران انتظارات خود را در مورد کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو پس از داده‌‌‌های قوی اقتصادی ایالات‌متحده تنظیم کردند.

نفت خام به بالای 72دلار در هر بشکه رسید، در حالی که طلا به زیر 2هزار دلار سقوط کرد. علاوه بر این، مس که به‌عنوان فشارسنجی برای اقتصاد جهان در نظر گرفته می‌شود، در بحبوحه تقاضای ضعیف از سوی مصرف‌کننده اصلی چین، به حدود 3.8دلار در هر پوند کاهش یافت.

در همین حال، کالاهای کشاورزی که بیش از 41‌درصد از شاخص را به خود اختصاص می‌دهند، به دلیل نگرانی از مازاد عرضه، با وزن سویا، ذرت و گندم به سطح پایین حرکت کردند.

در تعیین شاخصCRB ‌، مبحث انرژی39درصد سهم دارد و محصولات کشاورزی41‌درصد سهیم هستند که به نوعی بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین فلزات گرانبها 7‌درصد و فلزات صنعتی 13‌درصد در تعیین شاخص CRB موثرند.

بورس فلزات لندن (LME) بازار معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله فلزات اساسی است و یکی از ‌‌بورس‌‌‌های کالایی قدیمی در دنیا به حساب می‌‌‌آید که فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی و فلزاتی مانند کبالت و مولیبدن و همچنین شمش فولاد در آن معامله می‌‌‌شوند. بررسی این بازار نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی فلزات اساسی سیر نزولی را طی می‌کنند. چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و همچنین بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده‌‌‌کننده فلزات آهنی و غیر‌آهنی شناخته می‌شود.

با توجه به اینکه اقتصاد چین مجددا وارد فاز انقباضی شده و میزان تولید و صادرات این کشور نیز کاهش یافته و این موضوع موجب افت چشمگیر تقاضای جهانی برای فلزات اساسی شده است، شاخص LME نیز از ابتدای سال‌جاری در کانال کاهشی قرار گرفته است، به طوری که از ابتدای ژانویه تاکنون 166.40واحد معادل 4.42‌درصد کاهش یافته است. شاخص LME در مارس 2022 به بالاترین حد خود یعنی 5505.70 رسید.

طلا روز چهارشنبه زیر 2هزار دلار در هر اونس باقی ماند و در پایین‌‌‌ترین سطح خود در دوماه اخیر قرار گرفت، چراکه افزایش بیش از حد انتظار تورم مصرف‌کننده آمریکا امیدها را برای کاهش زودهنگام نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو از بین برد. این فلز همچنین تحت فشار افزایش شدید دلار و بازدهی خزانه‌‌‌داری قرار گرفت. بازارها اکنون شاهد کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه مارس نیستند و احتمال حرکت در ماه مه را کاهش داده‌‌‌اند. معامله‌‌‌گران اکنون منتظر داده‌‌‌های خرده‌فروشی ایالات‌متحده و همچنین توضیحات بیشتر مقامات فدرال‌رزرو در این هفته برای سرنخ‌‌‌های بیشتر در مورد چشم‌‌‌انداز سیاست پولی هستند.

قیمت سنگ‌آهن عیار 63.5‌درصد تحویلی در بندر تیانجین به 128دلار به ازای هر تن در ماه فوریه رسید که پایین‌‌‌ترین قیمت طی سه‌ماه اخیر بوده است، چراکه عمیق‌‌‌ شدن رکود در بازارهای مالی چین بر امید به بهبود بخش ساخت‌وساز فولاد سنگین فشار می‌‌‌آورد. نشانه‌‌‌های بدتر شدن پس‌‌‌زمینه اقتصاد کلان، بدبینی در بخش مالی و تاثیر آن بر تقاضای ساخت‌‌‌وساز را تشدید کرد. آخرین داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که رشد تورم چین به کمترین حد خود در 14سال گذشته رسیده است. همچنین قیمت مسکن جدید در چین با بالاترین سرعت از سال 2015 در ماه دسامبر کاهش یافت که شتاب کاهشی را به ماه ششم کشاند و بر رکود تقاضای ملک در این کشور تاکید کرد. با این حال، گزارش‌‌‌های مربوط به کاهش موجودی سنگ‌آهن در کارخانه‌‌‌های کلیدی فولاد، برخی از سرمایه‌گذاران را به این انتظار واداشت که ذخیره مجدد در اواخر ماه می‌تواند از عقب‌‌‌نشینی بیشتر پس از تعطیلات سال نو چینی جلوگیری کند.

معاملات آتی مس در ایالات‌متحده به 3.71دلار به ازای هر پوند رسید و حدود 3.69دلار در 9 فوریه ثبت شد. قیمت مس تحت‌تاثیر دلار قوی آمریکا و پیش‌بینی بدبینانه صنعتی در چین به پایین‌‌‌ترین میزان در سه‌ماه اخیر رسید.

باد مخالف اقتصاد کلان در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان، همچنان چشم‌‌‌انداز فلزات اساسی را مختل کرده است.

تورم در این کشور به طور غیرمنتظره‌‌‌ای به کمترین حد طی 14سال گذشته رسید، این در حالی است که PMI رسمی تولید به چهارمین انقباض متوالی در ژانویه اشاره می‌کند.

این تحولات با کاهش مداوم قیمت مس یانگشان مطابقت دارد. علاوه بر این، تورم سرسختانه و اقتصاد مقاومتی در ایالات‌متحده، دلاری را که برای قیمت‌گذاری معاملات آتی مس استفاده می‌شود، افزایش داد و بر قدرت خرید واردکنندگان کلیدی فشار آورد و هزینه‌‌‌های استقراض معیار را که برای فعالیت صنعتی ضروری است افزایش داد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصویر روزانه صنایع بورسی - 1403/02/27