ادعای عجیب سلاح اتمی ضد ماهواره‌ای روسیه در فضا


ادعای عجیب سلاح اتمی ضد ماهواره‌ای روسیه در فضا

شایعه‌ها درباره تلاش مسکو برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا، تنها یک ترفند دیگر از سوی کاخ سفید و با هدف ترغیب کنگره به تصویب لایحه کمک به اوکراین است.

به گزارش اسپوتنیک، ساعاتی است که در خبرها می خوانیم برخی از رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان و ای. بی. سی نیوز روز گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش دادند اطلاعات جاسوسی نشان می‌دهد که روسیه درصدد استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا است. بلافاصله دبیر مطبوعاتی کرملین در خصوص این ادعا اعلام کرد شایعه‌ها در مورد برنامه‌های ادعایی مسکو برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا، تنها یک ترفند دیگر از سوی کاخ سفید و با هدف ترغیب کنگره به تصویب لایحه کمک به اوکراین است. کرملین بر این باور است که کاخ سفید، در تلاش مذبوحانه برای اخذ رای کنگره در تخصیص کمک مالی به اوکراین است.
مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: اطلاعاتی درباره یک تهدید جدی علیه امنیت ملی ایالات متحده بدست آمده که آن را به روسیه مرتبط دانسته و یکی از این منابع به سی. ان. ان گفت که این اطلاعات "بسیار نگران‌کننده" است و به قابلیت‌های روسیه "که اخیرا از آن مطلع شدیم" مربوط می‌شود.
عباس سرابی، کارشناس مسائل بین الملل درباره علت های احتمالی این شایعه ایالات متحده به اسپوتنیک گفت: أولا این موضوع را شایعه می خوانیم زیرا مقامات روسیه که اولین پاسخ دهندگان به این موضوع هستند، این امر را شایعه خواندند. در این شایعه ادعا شده روسیه قصد دارد سلاح اتمی ضدماهواره‌ای در فضا مستقر کند. باید گفت که چنین امری از نظر فنی برای کشوری مثل روسیه که یکی از قدرتمندترین کشورها هم در بحث فضایی و هم در بحث هسته ای است غیر ممکن نیست. اما نکته اینجاست که اولا نصب یک سلاح هسته ای در فضا از نظر فنی کار آسانی نیست که به سرعت حاصل شود. بعلاوه، از نظر مادی برای کشورها اینقدر صرفه ندارد که بخواهند چنین سامانه ای را در فضا راه اندازی کنند. در واقع برای پرتاب و استقرار چنین سلاحی به منابع، تخصص و برنامه ریزی های قابل توجهی نیاز است که بسیار بعید است روسیه برای آن هزینه مادی و معنوی کرده باشد.
سرابی افزود: علاوه بر این، استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا توسط معاهدات بین‌المللی که هدف آن جلوگیری از نظامی‌سازی فضا است، ممنوع است و هر گونه تلاش برای نصب یک سلاح هسته ای از هر نوعی در فضا قطعا با مخالفت شدید جامعه بین المللی مواجه خواهد شد و می تواند عواقب جدی داشته باشد و بسیار بعید است با توجه به فشار و جو سنگینی که در حال حاضر بر علیه روسیه وجود دارد، بخواهد دوباره خود را در معرض هجمه و فشارهای جدید بین المللی دیگر قرار بدهد.
اما اینکه چرا چنین ادعایی مطرح شده باید گفت: به نظر می رسد این موضوع بیشتر یک هیجان و ماجراجویی رسانه ای است که ایالات متحده به منظور اثرگذاری بر اذهان عمومی انجام داده تا روسیه را به عنوان یک تهدید جدی برای امنیت ملی آمریکا جلوه بدهد و اختلاف‌های داخلی در آمریکا بر سر تصویب حمایت مالی از کی‌یف را تحت تاثیر قرار بدهد. زیرا دولت جو بایدن برای کمک امنیتی به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان یک بسته ۹۵ میلیارد دلاری پیشنهاد داده است اما مایک جانسون رئیس جمهوری‌خواه، مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که هیچ "برنامه‌ فوری" در راستای تصویب بسته وجود ندارد. بنابراین از این ترفند استفاده کرده و سعی می کنند با هر روشی حتی شده کلاهبرداری کنگره را تشویق کند تا به لایحه‌ تخصیص پول بیشتر رأی بدهند.
سرابی در پایان گفت: اما بر فرض هم که این ادعا صحت داشته باشد چنین قابلیت‌هایی بسیار جدید است و به طور یقین خطری فوری برای واشنگتن و سایر کشورها و متحدان ایالات متحده بشمار نمی آید. این شایعه تنها در ادامه سیاست روس‌هراسی و ادعاهای آمریکا علیه روسیه و تلاشی برای جلب مشارکت جهانی بیشتر بر علیه روسیه است.
این ادعا تاجایی حساب نشده به نظر می رسد که حتی مایک ترنر نیز برای صدور چنین بیانیه‌ای ابراز شگفتی کرده و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده و گفت که فعلا یک جلسه توجیهی با رهبران کنگره و متخصصان اطلاعاتی و دفاعی دولت ترتیب داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن