پس از خروج از ناتو، آمریکا دیگر ابرقدرت نخواهد بود - حتی ممکن است زنده نماند


پس از خروج از ناتو، آمریکا دیگر ابرقدرت نخواهد بود - حتی ممکن است زنده نماند

اگر آمریکا مجبور باشد به تنهایی اقدام کند، تلفات تنها به پول محدود نمی شود.

اسپوتنیک به نقل از پیتر سوسیو، روزنامه نگار نشنال اینترست آمریکا می پرسد: اگر دونالد ترامپ آمریکا را از ناتو خارج کند، جهان چگونه تغییر خواهد کرد؟
نمی توان انکار کرد که ایالات متحده همچنان قدرتمندترین ابرقدرت جهان با اقتصاد قابل توجه و ارتش قدرتمند است. و مهمتر از همه، زرادخانه هسته ای آمریکا قادر به نابودی کل جهان است.
اما مهم نیست که دونالد ترامپ در سخنرانی های انتخاباتی خود چه می گوید - ایالات متحده حتی به عنوان یک ابرقدرت، نمی تواند به تنهایی بایستد.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو سریعاً به آخرین سخنرانی ترامپ پاسخ داده گفت: "کوچکترین فکری که متحدان از یکدیگر محافظت نخواهند کرد، همه امنیت ما از جمله امنیت ایالات متحده را تضعیف می کند".
واقعیت این است که بسیاری از آمریکایی ها بر این باورند که دیگر نیازی به ناتو نیست و اروپا باید در مورد امور خود تصمیم بگیرد. اما اگر آمریکا در کنار اروپا قرار نگیرد، اروپا در زمان مناسب در کنار آمریکا نخواهد بود. ترامپیست ها پاسخ خواهند داد: "باشد، دردی ندارد!"
آیا آمریکا به ناتو نیاز دارد؟
اگر آمریکا از ناتو خارج شود، بعید است که در اروپا، آفریقا یا خاورمیانه حضور داشته باشد. بسیاری از کشورها حتی ممکن است به روسیه یا چین نزدیک شوند و ایالات متحده دسترسی به بسیاری از پایگاه های نظامی در سراسر جهان را از دست خواهد داد. البته نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی قدرتمند آمریکا می توانند به خاورمیانه برسند. اما موضوع اینجاست: برد ابرناوهای هواپیمابرهسته‌ای آمریکایی تقریباً نامحدود است، اما کشتی‌هایی که از آنها پشتیبانی می‌ کنند به بنادر مناسب سرویس ایالات متحده واقع در سراسر جهان نیاز دارند. در غیر این صورت نیروی دریایی آمریکا به ناوگانی ویژه آب های ساحلی خود آمریکا، تبدیل خواهد شد.
نکته دیگر: به لطف تکنیک های مدرن سوخت گیری در هوا ، B-1، B-2 و B-52 می توانند در سراسر جهان پرواز کنند. اما باز هم برد هواپیماهای سوخت‌رسان محدود است و بدون پایگاه در اروپا، آسیا و خاورمیانه، پرواز در سراسر جهان بسیار دشوارتر خواهد بود.
مانند دو جنگ جهانی گذشته، اقیانوس ها از ایالات متحده محافظت خواهد کرد. آمریکا نفت خود را تولید می کند، غذای کافی تولید می کند و می تواند بدون بقیه جهان زنده بماند. اما در این صورت، آمریکا دسترسی به بازارهای جهانی را از دست خواهد داد و علاوه بر آن، ممکن است تحریم ها از سوی ابرقدرت های جدید چین و روسیه وضع شود.
ایالات متحده نمی تواند از خود دفاع کند
ایالات متحده ارتش قدرتمندی دارد، اما هر فرد آگاه می‌داند که نیروی دریایی ایالات متحده به اندازه‌ای کوچک شده است که پس از جنگ جهانی اول دیده نشده است، و نیروی هوایی ایالات متحده به نسبت دوران بین‌جنگی کوچک شده است.
علاوه بر این، هفته گذشته مشخص شد که هکرهای چینی برای نیم قرن یا حتی بیشتر در شبکه های رایانه ای ایالات متحده فعالیت می کنند. پکن می تواند حمله سایبری گسترده ای را علیه ایالات متحده انجام دهد و آسیب های زیادی به اقتصاد وارد کند و به معنای واقعی کلمه، چراغ های این کشور را خاموش کند.
حال تصور کنید که حمله توسط کل ائتلاف چین، روسیه، کره شمالی و ایران با حمایت کشورهای دیگری که فکرمی‌کنند هژمون تضعیف شده، انجام شود. آن وقت ایالات متحده حتی قادرنخواهد بود روی سلاح های هسته ای حساب کند. کارشناسان هشدار می دهند که یک حمله سایبری می تواند موشک های زمینی را فلج کند. بدون حمایت متحدان، F-35 ها، شاید بهترین در جهان، به اهدافی در آن سوی کره زمین نخواهند رسید. آنچه باقی می ماند ناوگان پیر زیردریایی آمریکاست. اما آن هم ممکن است به تنهایی نتواند همه حریفان را شکست دهد.
صنعت دفاعی نیز آسیب خواهد دید
اروپا هم اینک در حال توسعه یک جنگنده نسل ششم است، بنابراین می توان انتظار داشت که سفارشات بیشتر برای F-35 لغو شود. همین امر در مورد تعدادی از سیستم های زمینی نیز صدق می کند. نه تنها آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسرائیل، بلکه لهستان، ژاپن و کره جنوبی نیز در حال توسعه صنعت تسلیحات خود هستند. و طبیعتا اگر آمریکا از ناتو خارج شود، تقاضا برای تسلیحات آمریکایی کاهش خواهد یافت.
و برای LockheedMartin، NorthropGrumman، Boeing و GeneralDynamics همه چیز به صادرات منتفی می شود. ما فقط در مورد سود این شرکت ها صحبت نمی کنیم. ما در مورد صدها هزار شغل در این شرکت ها و پیمانکاران آنها صحبت می کنیم. سرمایه های آمریکایی برای سرپا نگه داشتن همه این شرکت ها کافی نیست. متحدان باید سهم خود را ادا کنند و آنها تا به حال در این راستا سعی و کوشش کرده بودند.
و مهمتر از همه، اگر آمریکا مجبور باشد به تنهایی از امنیت خود دفاع کند، تلفات تنها به پول محدود نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان