جنون زلنسکی تا کجا می تواند پیش برود


جنون زلنسکی تا کجا می تواند پیش برود

اخیرا ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: " که اگر همه اعضا از عضویت اوکراین در ناتو حمایت کنند، کی یف برای پیوستن به این ائتلاف دعوت خواهد شد. ما داریم به آن نقطه نزدیک می شویم."

طبق آیین نامه ناتو کشوری که در حال جنگ است و یا با کشورهای دیگر درگیری دارد تا زمانی که جنگ پایان نیابد و اختلافات اش با همسایه هایش حل وفصل نشود نمی تواند عضو ناتو شود چون بر مبنای همین آیین نامه جنگ با یک عضو ناتو جنگ با همه اعضا می باشد و این بدین معنا است که اتوماتیک وار همه کشورهای عضو ناتو با کشور دیگر رو در رو خواهند بود.
البته در این باره شاید بتوان گفت ماجرای اختلافات یونان و ترکیه یک استثنا باشد ولی ماجرای عضویت دو کشور به ناتو با شرایط استثنایی انجام شد و همیشه ایالات متحده و کشورها دیگر عضو ناتو تلاش می کنند که کاری کنند موازنه قدرت میان ترکیه و یونان به هم نخورد تا این دو وارد جنگ نشوند و اعضای ناتو شاهد جنگ دو عضو خود شوند.
به همین دلیل می باشد که وقتی یکی دو هفته پیش آمریکایی ها ترکیه را به بهانه فروش هواپیماهای اف 16 مجاب کردند تا عضویت سوئد را بپذیرد بلا فاصله پس از اعلام موافقت فروش اف 16 به ترکیه اعلام کردند که هواپیماهای اف 35 را نیز به یونان خواهند فروخت.
یعنی عملا به شکلی بسیار کثیف سر ترکیه کلاه گشاد گذاشتند.
به هر حال بحث عضویت اوکراین بسیار متفاوت از عضویت سوئد می باشد.
اوکراین درگیر جنگ مستقیم با روسیه است و اصلی ترین دلیل شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین بحث عضویت اوکراین در ناتو بوده.
در صورتی که زلنسکی به دنبال عضویت اوکراین در ناتو نمی بود شاید روسیه هم مجبور نمی شد عملیات ویژه خود را راه بیاندازد.
البته بحث فقط روسیه نیست، بلکه کشورهای دیگری هم هستند که با گسترش ناتو به شرق مخالف هستند مثل ایران و چین و... و عضویت اوکراین در ناتو می تواند تهدیدی بالقوه برای آنها باشد چون ممکن است بعد از اوکراین برخی کشورهای دیگر مثل گرجستان و یا ارمنستان و یا آذربایجان و تایوان و... هم تشویق به عضویت در ناتو شوند.
به هر صورت در صورتی که اوکراین بخواهد عضو ناتو شود، همین که چنین چیزی به صورت رسمی اعلام شود این احتمال وجود دارد که روسیه اقدامات بسیار قویتری نسبت به اوکراین انجام دهد و حالت مقابله از عملیات ویژه حتی به سمت اعلام رسمی جنگ بر علیه اوکراین هم کشیده شود و روسیه که تا به حال حدود 10% نیروی نظامی خود را برای این جنگ استفاده کرده سطح مقابله نظامی را افزایش دهد تا یا اینکه جنگ را تمام کند و یا اینکه جنگ شدت بیشتری پیدا کند.
البته ظاهرا برای زلنسکی و باند فاسد حاکم بر اوکراین مهم نیست که چه بلایی قرار است سر اوکراین پیش آید، مهم این است که پولها را از آمریکا وغرب بگیرند و جیب هایشان را پر کنند.
ولی آیا برای دیگر کشورهای عضو ناتو هم چنین است؟
یعنی برای مقامات این کشورها مهم نیست که کشور خود را وارد جنگی کنند که هیچ نفعی برایشان در آن نیست و فقط برای تامین منافع آمریکا می باشد
اینجا باید به این نکته توجه داشت که همه کارشناسان نظامی متفق القول هستند امکان شکست روسیه وجود ندارد و اگر موجودیت روسیه در خطر باشد قطعا روسیه از دکترین دفاعی وتسلیحات هسته ای خود برای محو دشمنان اش استفاده خواهد کرد وهمه به خوبی می دانند که نتیجه چنین چیزی چه فاجعه ای خواهد بود.
حال دیگر کشورهای ناتو هم باید فکر بکنند که آیا واقعا می خواهند با روسیه ودیگر کشورهای مخالف گسترش ناتو به این شکل رو در رو شود و آیا منافع آنها اقتضا می کند وارد چنین رویارویی ای شوند که می تواند همه را به سمت جنگ جهانی سوم و نابودی بکشاند یا نه.
امروزه دیگر بحث درباره جنگ در یک یا چند جبهه نبرد در اروپا و یا چند جای دیگر جهان نیست بحث درباره این است که ممکن است کره زمین به دلیل این جنون آمریکا و برخی سیاستمداران سرسپرده مافیاهای قدرت کاملا نابود شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی