استقبال طلایی


فرزانه صالحی/ کارشناس بازار سرمایه قیمت اونس جهانی طلا که تقریبا طی دو ماه اخیر بالای سطح ۲‌هزار دلاری معامله می‌شد، سه‌شنبه هفته گذشته تحت‌تاثیر آمار CPI که بالاتر از انتظارات بازار منتشر شد، به پایین این سطح حمایتی نفوذ کرد و شاهد اصلاح قیمتی آن تا سطح ۱‌هزار و ۹۸۴ دلاری بودیم. آمارها حاکی از این است که تورم سالانه در ماه ژانویه به ۳.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که پیش‌بینی می‌شد تورم ماه گذشته به ۲.۹‌درصد کاهش پیدا کند. انتشار این آمار باعث شد انتظارات بازار تا حدودی تعدیل شود و گمانه‌زنی‌ها از نخستین گام کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو از ماه مارس به ماه ژوئن تغییر پیدا کند.

با وجود این اونس جهانی طلا بیش از چند روز پایین‌تر از سطوح قیمتی ۲‌هزار دلاری ماندگار نبود و در پی اصلاح شاخص دلار تا سطح ۱۰۴‌هزار و ۲۷۵ واحدی و کاهش نرخ بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله به سطح ۴.۲۸۴درصدی، توانست تا سطح ۲‌هزار و ۱۵ دلاری صعود کند و در نهایت در محدوده قیمتی ۲‌هزار و ۱۳ دلاری بسته شود. در حال حاضر سطح ۲‌هزار دلاری حمایت نسبتا محکمی برای طلای جهانی بوده و در صورت ادامه روند صعودی، نخستین مقاومت آن سطح ۲‌هزار و ۲۰ دلاری خواهد بود. لازم به ذکر است ریسک‌های ژئوپلیتیک می‌توانند نقش تاثیرگذاری در روند بازارها داشته باشند و در هر حالتی از قیمت طلای جهانی حمایت کنند. همچنین در روزهای گذشته نرخ ارز پس از نوسان در محدوده ۵۴‌هزار و ۹۰۰ تومانی روندی صعودی را در پیش گرفت و در حال حاضر به ترتیب در محدوده قیمتی ۵۶‌هزار تومانی افت و خیز دارد.

از طرفی حباب سکه نقدی نیز در محدوده ۲۳ درصدی قرار دارد. باید اظهار کرد اختلاف قیمتی سکه نقدی و سکه حواله در بازار کاهش پیدا کرده و از حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ تومان در اواسط بهمن ماه به حدود ۵۰۰‌هزار تومان رسیده است. با این حال شاهد انتشار اخباری مبنی بر وجود منابع ارزی کافی در دسترس بانک مرکزی بودیم و به نظر نمی‌رسد دلار توانایی تحرک با ارتفاع زیاد را در ذهن بپروراند. کنترل سرعت رشد نقدینگی با انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی و تاکید به ادامه انتشار آن نیز در راستای کنترل تورم صورت گرفته و به نظر می‌رسد در فقدان اخبار موثر مثبت یا منفی، طی هفته‌های آینده نرخ ارز در محدوده‌های کانال قیمتی حال حاضر به نوسان خود ادامه دهد.

در هفتمین حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله طلا و ارز، ۷۴ کیلوگرم شمش طلا معامله شده و آگهی هشتمین حراج حضوری نیز برای روز یکشنبه بر روی سایت این مرکز قرار گرفته است. همچنین به دنبال افزایش نرخ ارز و طلا در بازار نقدی، نمادهای طلایی بورس‌کالا نیز با استقبال خوب سرمایه‌گذاران مواجه شدند. در حال حاضر صندوق‌های طلا نقش مهمی در کنترل نقدینگی ایفا می‌کنند و بخشی از نقدینگی تخصیص یافته به طلا و ارز در بازار نقدی، در حال حاضر به سمت این صندوق‌ها سرازیر می‌شود. امید می‌رود با رفع محدودیت ایجاد شده توسط بانک مرکزی در صدور گواهی سپرده بورسی توسط بانک‌های عامل و افزایش میزان عرضه شمش طلا در بورس کالا، شاهد رونق هر چه بیشتر این نمادها باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل گرگ با نوشته های انگیزشی + متن های زیبا و انگیزشی