روش موثر درمان سینوزیت مزمن


روش موثر درمان سینوزیت مزمن

عضو هیات علمی گروه گوش، گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری سینوزیت که اغلب در پی سرماخوردگی بروز می‌کند، می‌تواند به دو شکل حاد و مزمن باشد و مرحله حاد آن اغلب با دارو کنترل می‌شود، اما در مرحله مزمن، علاوه بر درمان‌های دارویی، نیاز به تخلیه ترشحات سینوس و برداشتن پولیپ از طریق آندوسکوپی بینی و سینوس خواهد بود.

روش موثر درمان سینوزیت مزمن

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر مرتضی نوراللهیان ضمن اشاره به بیماری‌های شایع در فصول سرد سال خاطر نشان کرد: سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی، از جمله بیماری‌های شایع فصل سرما است که با عوارضی همچون گلودرد‌های چرکی، سینوزیت ها، گوش درد‌ها و پارگی پرده گوش، التهاب حنجره، سرفه و تنگی نفس بروز می‌کند و در نهایت عوارض و مشکلات زیادی را از بعد اجتماعی، اقتصادی و مصرف انواع داروها، ازکارافتادگی و نیز عوارض مزمن بیماری ایجاد میکند.

وی افزود: سرماخوردگی عموماً درکودکان شایع‌تر از بالغین است و در اغلب موارد که ماهیت ویروسی دارد با علائمی همچون آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی، بدن درد و بی اشتهایی و تب خفیف شروع می‌شود که با استراحت، مصرف مایعات و مسکن مثل استامینوفن و قرص سرماخوردگی بهبود می‌یابد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نخواهد بود، البته در برخی موارد، یک عفونت ثانویه یا باکتریایی به این عفونت ویروسی اضافه می‌شود و علاوه بر تشدید علائم و ایجاد مشکل برای سایر ارگان‌ها مثل گوش، حلق، حنجره و سینوس ها، با تب بالا و درد شدید و ترشحات چرکی همراه می‌شود، که مصرف آنتی بیوتیک در این موارد جهت پیشگیری از عوارض آن توصیه می‌شود.

عضو هیات علمی گروه پوش، گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه در مواردی ممکن است سینوس‌ها همزمان با سرماخوردگی عفونی شوند افزود: سینوزیت‌های چرکی که اغلب به دنبال سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود، با علائمی همچون گرفتگی بینی، خلط چرکی پشت حلق، اختلال بویایی و سردرد به ویژه درناحیه پیشانی و صورت که با خم کردن سر این درد شدت می‌یابد، بروز پیدا می‌کند.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی‌های آندوسکوپی بینی و سینوس ادامه داد: سینوزیت‌های حاد اغلب با دارو کنترل، اما در بعضی موارد به سمت مزمن شدن پیش می‌روند و عوارضی همچون آبسه‌های چشمی، دوبینی، اختلالات بینایی، مننژیت و آبسه‌های مغزی و مشکلات عروق مغزی را به همراه دارد، به ویژه هنگامی که با پولیپ همراه باشد لذا، لازم است علاوه بر درمان‌های دارویی، تخلیه ترشحات سینوس، برداشتن پولیپ‌ها و باز شدن مسیر راه بینی صورت گیرد، که امروزه به روش‌های نوین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس، بدون عمل جراحی و بخیه این کار به راحتی و به خوبی انجام می‌شود.

دکتر نوراللهیان خاطر نشان کرد: در صورتی که در درمان گوش درد‌های چرکی، عفونت‌های مزمن وپارگی‌های پرده گوش غفلت شود، عوارضی همچون ناشنوایی، فلج عصب صورتی و سرگیجه و عوارض داخل جمجه مثل مننژیت و آبسه مغزی را به همراه دارد. کودکانی که بزرگی لوزه‌ها به ویژه لوزه سوم را دارند و دائما دچارگلو درد‌های چرکی می‌شوند، مستعد عفونت‌های گوش و پارگی‌های پرده گوش خواهند بود، که در این موارد لازم است، اقدامات درمانی صحیح انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: توصیه ما به بیمارانی که مبتلا به پارگی پرده گوش هستند، این است که به شدت مانع از ورود آب به داخل گوش خود در زمان استحمام شوند و از رفتن به استخر خودداری و بدون از دست دادن زمان جهت ترمیم پرده گوش، تحت عمل جراحی ترمیمی گوش قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت عملکردی گوش داخلی و مراقبت از آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی گفت: این عضو مهم علاوه بر شنوایی، عضو تعادل نیز هست و باید مورد مراقبت در زمان سرماخوردگی قرار گیرد؛ زیرا بیماران زیادی به مراکز درمانی با شکایت سرگیجه و عدم تعادل مراجعه می‌کنند که این علائم میتواند پس از سرماخوردگی بروز کند؛ هر چند که سرگیجه در بیماری‌های مغز و اعصاب، قلب و عروق و اختلالات چشمی هم دیده می‌شوند، ولی از علل شایع سرگیجه، بیماری‌های گوش داخلی است.

دکتر نوراللهیان نوع سرگیجه‌های گوشی ناشی از سرماخوردگی را اغلب به صورت دورانی و چرخشی ذکر و اضافه کرد: این سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ و رنگ پریدگی است، که با تغییر حالت سر فرد اتفاق می‌افتد. در جابجایی ناگهانی فرد مانند سجده رفتن، خم کردن سر به پایین یا به بالا و حتی در هنگام خواب وقتی بیمار به سمت راست یا چپ چرخش پیدا می‌کند، دیده می‌شود. معمولا مدت این نوع سرگیجه چندان طولانی نیست و اغلب خوش خیم بوده که با درمان‌های دارویی و تمرینات توانبخشی، بهبود می‌یابد. / بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظرات شهید مطهری درباره عفاف و حجاب راهگشاست