گاف هوش مصنوعی؛ جریمه رانندگی برای مردی که سرش را خاراند


گاف هوش مصنوعی؛ جریمه رانندگی برای مردی که سرش را خاراند

ایتنا - پیگیری مرد هلندی که نوامبر سال گذشته بخاطر اشتباه هوش مصنوعی دوربین‌های راهنمایی و رانندگی بابت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی جریمه شده بود، ثابت کرد این سیستم خطا دارد و باید در نحوه استفاده از آن تجدیدنظر شود.


نوامبر ۲۰۲۳ برگه جریمه‌ای برای یکی از شهروندان هلندی ارسال شد که او را به شگفت‌زده کرد. چراکه او بابت استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی جریمه شده بود، کاری که معتقد است هیچ‌گاه در زندگی انجام نداده است.

برای پیگیری این مسئله و رویت عکسی که هوش مصنوعی دوربین‌های از او گرفته بود به اداره مربوطه مراجعه کرد.

تصویر موجود در اداره راهنمایی و رانندگی در نگاه اول نشان می‌داد که این مرد در حال صحبت با تلفن همراه است. اما با کمی دقت مشخص می‌شود که چیزی در دست او نیست و تنها به قصد خاراندن سرش دست خود را بالا آورده است.

گاف هوش مصنوعی؛ جریمه رانندگی برای مردی که سرش را خاراند

جالب اینکه مسول کنترل و بررسی تصاویر استخراج‌شده از دوربین‌ها هم متوجه این خطای هوش مصنوعی نشده بود.

این مرد که تجاربی شخصی نیز در این زمینه داشت به پلیس گفت دوربین‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در اداره‌های راهنمایی و رانندگی، از نوع «مونوکم؛ Monocam» هستند که معمولا دچار خطا می‌شوند و برای رفع این مشکل، هوش مصنوعی این دوربین‌ها باید در سطح وسیعی آموزش ببینند تا دچار خطا نشوند. در واقع به آن‌ها باید مجموعه وسیعی از تصاویر با حالت‌های مختلف داده شود تا ویژگی‌های تصاویری را که می‌بینند، بهتر آنالیز و بررسی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان