ساخت آنتی‌بیوتیک جدیدی که مقابل باکتری‌های مقاوم به دارو موثر است


ساخت آنتی‌بیوتیک جدیدی که مقابل باکتری‌های مقاوم به دارو موثر است

ایتنا - پژوهشگران دانشگاه هاروارد ترکیب جدیدی ساخته‌اند که بر مقاومت به آنتی‌بیوتیک غلبه می‌کند که بسیاری از داروهای امروزی را بی‌اثر کرده است و جهان را به سمت یک بحران سلامت عمومی می‌برد.


ماده ترکیبی موسوم به کرسومایسین بسیاری از سویه‌های باکتری‌های مقاوم به دارو از جمله استافیلوکوک اورئوس و سودوموناس آئروژینوزا را از بین می‌برد.

این آنتی‌بیوتیک جدید به ریبوزوم‌های باکتریایی بهتر می‌چسبد که در واقع نوعی دستگاه زیست‌مولکولی است که سنتز پروتئین را کنترل می‌کند. بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های موجود در عملکرد ریبوزوم اختلال ایجاد می‌کنند، اما برخی باکتری‌ها تکامل پیدا کرده‌اند و سازوکارهای محافظتی دارند که جلو اثربخشی دارو را می‌گیرد.

کرسومایسین یکی از چند ترکیبی است این گروه از دانشمندان ساخته‌اند تا بر ابرویروس‌ها غلبه کنند.

ترکیب آنتی‌بیوتیک جدید با الهام از ساختارهای شیمیایی لینکوزامیدها ساخته شده است، گروهی از آنتی‌بیوتیک‌ها که کلیندامایسین هم جزو آن‌ها است. اما این ترکیب جدید کاملا مصنوعی است و در آن تغییرهای شیمیایی داده شده است که در داروهای فعلی موجود نیست.

باکتری‌ها با بیان‌های ژنی که آنزیم‌هایی موسوم به متیل‌ترانسفراز آر‌ان‌ای ریبوزومی تولید می‌کنند، می‌توانند مقابل داروهای آنتی‌بیوتیکی که ریبوزوم را هدف می‌گیرند مقاوم شوند. این آنزیم‌ها اجزای دارو را که طراحی شده‌اند تا به ریبوزوم بچسبند و عملکردش را مختل کنند محصور می‌کنند و در نهایت، مانع کار دارو می‌شوند.

دانشمندان برای حل این مشکل ترکیب آنتی‌بیوتیک را طوری مهندسی کردند تا شکلی سخت و انعطاف‌ناپذیر داشته باشد و محکم‌تر به ریبوزوم بچسبند.

پژوهشگران می‌گویند مولکول این داروی جدید از قبل برای چسبیدن به ریبوزوم آماده‌ است زیرا لازم نیست مانند داروهای موجود انرژی زیادی مصرف کند تا با ریبوزوم تطبیق پیدا کند.

آنتی‌بیوتیک اساس پزشکی مدرن است و بدون این دارو، بسیاری از روش‌های درمانی از جمله عمل جراحی، درمان سرطان، و پیوند عضو ممکن نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق