مولتی متر چیست؟ کاربرد و انواع آن


مولتی متر یا آوومتر یکی از دستگاه‌های دقیق اندازه گیری در آزمایشگاه‌های الکترونیک است که

مولتی متر یا آوومتر یکی از دستگاه‌های دقیق اندازه گیری در آزمایشگاه‌های الکترونیک است که می‌تواند کمیت‌های مختلفی مانند ولتاژ، مقاومت الکتریکی، جریان و ظرفیت خازن را اندازه بگیرد.

مولتی متر چیست؟ کاربرد و انواع آن

به همین دلیل بسیاری از صنایع فعال در زمینه الکترونیک یا بخش‌های تحقیقاتی و دانشگاهی، به دنبال خرید اینترنتی انواع مولتی متر هستند تا بتوانند با بررسی محصولات متنوع، بهترین گزینه را انتخاب کنند. در این مقاله ما انواع مولتی متر را بررسی کرده و کاربرد هریک را بیان خواهیم کرد.

مولتی متر چیست؟

مولتی متر یا AVOmeter یکی از وسایل اندازه گیری در صنعت الکترونیک است که می‌تواند ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه بگیرد. علاوه بر این کمیت‌ها، شما می‌توانید مولتی مترهایی را در بازار پیدا کنید که مواردی مانند ظرفیت خازن یا فرکانس را اندازه بگیرند. به صورت کلی از انواع مولتی متر در آزمایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها یا صنایع برق استفاده می‌شود.

انواع مولتی متر از نظر ابعاد

برای طبقه بندی انواع مولتی متر، معمولا از معیارهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از مهمترین آنها، ابعاد آوومتر است. بر این اساس، انواع مولتی متر را می‌توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

مولتی متر چیست؟ کاربرد و انواع آن

مولتی متر رومیزی

مولتی متر رومیزی معمولا ابعاد بزرگی داشته و دارای یک پایه برای قرار گرفتن بر روی میز است؛ دقت این نوع مولتی متر بسیار بالاست و چندین کانال ورودی و خروجی را در اختیار شما قرار می‌دهد. معمولا از مولتی متر رومیزی برای آزمایشگاه‌های برق استفاده می‌شود؛ اما هر جایی که نیاز به جابجایی این وسیله نباشد و در عین حالت دقت هم اهمیت زیادی داشته باشید، خرید آوومتر رومیزی توصیه می‌شود.

مولتی متر پرتابل

یکی دیگر از انواع مولتی متر از نظر ابعاد، به نام مولتی متر پرتابل یا دستی شناخته می‌شود که به راحتی قابل حمل است و می‌توان آن را در جیب قرار داد. معمولا تعمیرکاران یا افرادی که به طور دائمی قصد جابجایی در کارگاه را دارند، استفاده از مولتی متر پرتابل را ترجیح می‎‌دهند. انرژی لازم برای کار با این نوع آوومتر، از طریق باتری تامین می‌شود و نیازی به اتصال به برق ندارد؛ زیرا باتری آن قابل شارژ نیست. نمایشگر مولتی متر پرتابل در مقایسه بارومیزی کوچکتر است؛ به همین دلیل دقت کمتری دارد و معمولا برای کاربردهای آزمایشگاهی مناسب خواهد بود.

مولتی متر انبری یا کلمپی

یکی دیگر از انواع مولتی متر که حالت پرتابل یا دستی دارد، به نام انبری یا کلمپی شناخته می‌شود؛ در طراحی این مولتی متر، از یک انبر در قسمت بالایی استفاده شده که می‌تواند برای اندازه گیری جریان عبوری از یک المان در مدار مورد استفاده قرار بگیرد. مولتی متر کلمپی نیازی به اتصال متوالی در مدار برای اندازه گیری جریان ندارد و ایمنی بالایی را برای جریان‌های زیاد، ارائه می‌دهد.

انواع مولتی متر از نظر عملکرد

از نظر نحوه عملکرد می‌توان انواع مولتی متر را در دسته‌های زیر قرار داد:

مولتی متر چیست؟ کاربرد و انواع آن

مولتی متر دیجیتال

تنظیمات در آوومتر دیجیتال، بیشتر با استفاده از دکمه‌ها انجام می‌شود و مقادیر، بر روی نمایشگر نشان داده می‌شوند. در مولتی مترهای دیجیتال، می‌توان تنها با فشار دادن یک دکمه، مود اندازه گیری را تغییر داده و آن را بر روی ولتاژ، جریان یا مقاومت تنظیم کرد؛ به این ترتیب واحد اندازه گیری هریک از کمیت‌ها در کنار نمایشگر نشان داده می‌شود. دستگاه‌های مولتی متر دیجیتالی دارای 4 بخش نمایشگر، سلکتور، پورت و پراب هستند و شما می‌توانید برای تغییر تنظیمات، از آنها استفاده کنید.

مولتی متر آنالوگ

یکی دیگر از انواع مولتی متر که از مدل‌های قدیمی به شمار می‌رود، مولتی متر آنالوگ است؛ این مدل یک دایره درجه بندی شده در قسمت میانی دارد که با چرخاندن عقربه، می‌توان مد آن را تنظیم کرد. نکته اینجاست که نمایشگر مولتی متر آنالوگ، به صورت درجه بندی شده طراحی شده است؛ بنابراین برای خواندن کمیت مورد نظر خود، ابتدا باید درجه بندی درست را تشخیص داده و سپس مقدار را بخوانید. مولتی آنالوگ معمولا دقت کمتری از مولتی متر دیجیتال دارد و بیشتر برای کارهای آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

کاربرد مولتی متر چیست؟

حال که با انواع مولتی متر آشنا شدیم، باید کاربرد هریک از آنها را هم بیان کنیم؛ دقت داشته باشید که آوومتر یا مولتی متر زمانی استفاده می‌شود که دقت خیلی بالایی نیاز نباشد. اما مهمترین کاربردهای آن از قرار زیر هستند:

مولتی متر چیست؟ کاربرد و انواع آن

  • تست کننده مدار به عنوان پایه ولتاژ، جریان و مقاومت
  • بررسی اتصال و جلوگیری از ایجاد اتصال کوتاه
  • انجام آزمایشات ساده برای بررسی اتصالات مدار و تایید یا رد آنها
  • اندازه گیری کمیت‌های مختلف در یک مدار
  • تست سلامت انواع قطعات الکتریکی

نکات مهم در خرید مولتی متر

برای اینکه بتوانید یک آوومتر یا مولتی متر مناسب را بر اساس نیاز خود خریداری کنید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در اینجا مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد:

  • دقت اندازه گیری

معمولا دقت اندازه گیری مولتی متر آنالوگ نسبت به دیجیتال و مولتی متر پرتابل نسبت به رومیزی کمتر است.

میزان مقاومت دستگاه

هر چقدر مقاومت مولتی متر بیشتر باشد، نوسان‌های برقی و جریان الکتریکی تاثیر کمتری بر روی آن داشته و اجتمال بروز خطا تا جد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

امکانات جانبی

هرچند بیشتر مولتی مترها تنها توانایی اندازه گیری ولتاژ، جریان و مقاومت را دارند، می‌توانید نمونه‌هایی را در بازار پیدا کنید که قادر به اندازه گیری کمیت‌های دیگر مانند ظرفیت خازن، دما، فرکانس و رطوبت هم باشند.

برند محصول

در زمان خرید مولتی متر سعی کنید به سراغ برندهایی بروید که محصولات باکیفیت و قیمت مناسب را به بازار عرضه می‌کنند؛ برای مثال برندهای اوون، ریگول یا هانتک در این دسته قرار می‌گیرند.

قیمت

در نهایت قیمت مولتی متر در زمان خرید از اهمیت زیادی برخوردار است. البته نباید این معیار را از ابتدا به عنوان ملاک اصلی انتخاب کنید؛ بلکه باید پس از بررسی همه ویژگی‌ها، پارامتر قیمت را هم در نمونه‌های مشابه ارزیابی نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که مولتی متر چیست و چه کاربردی دارد؟ همچنین انواع مولتی متر از نظر ابعاد و نوع عملکرد را بیان کرده و ویژگی‌های هریک را مورد بررسی قرار دادیم. برای خرید مولتی متر حتما باید به فروشگاهی مراجعه کنید که محصولات اصل با ضمانت به شما ارائه دهد؛ در غیر این صورت، خیلی زود ناچار به خرید یک مولتی متر جدید خواهید شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امیر تتلو در زندان شعری در مدح امام علی (ع) سرود!