تداوم حضور فعالانه بانک مرکزی در بازار ارز/ طلا مهمترین جایگزین ارز است


تداوم حضور فعالانه بانک مرکزی در بازار ارز/ طلا مهمترین جایگزین ارز است

رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه طلا مهمترین جایگزین ارز است، اعلام‌کرد که در حوزه تنظیم گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت.

به گزارش مشرق، «محمدرضا فرزین» در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: نمی توانیم ارز را مدیریت کنیم بدون اینکه وارد طلا شویم، زیرا طلا بازار بزرگی دارد.

وی افزود: تلاش ما استفاده از ابزارهای مختلف بازارمحور است؛ مرکز مبادله که امسال راه اندازی شد، به‌صورت هفتگی حراج بازار طلا داریم، در حوزه ارز می خواهیم اختیارات بحث اجرایی بانک مرکزی را به مرکز مبادله بسپاریم تا این مرکز تابلوهایی داشته باشد که نرخ آن به نرخ مرجع تبدیل شود.

رییس‌کل بانک مرکزی ادامه‌داد: ما نمی توانیم این روش را ادامه بدهیم که صدها سامانه در جهان هدایت افکار عمومی، تجار و هدایت فعالیت های اقتصادی را در نرخ ارز بر عهده داشته باشند. این امر بر روی انتظارات تاثیر خواهد داشت، این سامانه ها بازار محور نیستند، بازار تعریف دارد و حجم معامله در آن مشخص نیست.

وی با بیان اینکه کشوری با حجم بالای قاچاق کالا، واردات و صادرات هستیم، گفت: در بسیاری از این سامانه‌ها این عملیات انجام می‌شود، علامت دادن آنها به کشور به فعالان اقتصادی یکی از آسیب های اساسی بازار ارز است.

این مقام مسوول تاکید کرد: باید تابلوهایی داشته باشیم که مرجع باشد، این امر به سرعت اتفاق نمی افتد و لازمه آن اعتماد مردم به سیاست های بانک مرکزی است. تلاش ما این است که اعتماد بین ما و فعالان اقتصادی ایجاد شود تا یک نرخ مرجع داشته باشیم.

فرزین یکی از مهمترین ویژگی های کنونی نظام بانکی را گستردگی خدمات بانکی عنوان کرد و گفت: ایران با برخورداری ۸۹ درصد پوشش، جزو بالاترین سطح پوشش در کشورهای منطقه است. علاوه بر این در زمینه استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی یکی از پنج کشور نخست جهان ست.

وی عنوان کرد: اکنون بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دارای کارت بانکی هستند و رتبه ۳۴ جهان را داریم. همچنین نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در ایران به زیر ۲ درصد رسیده و به یکی از بهترین ها در دنیا تبدیل شده است.

رییس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان‌کرد: برخی از مسوولان بانک مرکزی که به ایران می آیند را دعوت می کنیم که سامانه ها و زیرساخت ها در بانکداری الکترونیک را ببینند که همه آنها تعجب می کنند، در این حوزه ها از نقاط قوت خوبی برخوردار هستیم.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا