شاهد ارتقای سطح تلاوت‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم


شاهد ارتقای سطح تلاوت‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم

کارشناس قرآن و رسانه با اشاره به ارتقای سطح کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران گفت: امسال شاهد تلاوت‌های معنامحور هستیم که سطح مسابقات را نسبت به سال‌های قبل تغییر داده است.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:حمید عبیری در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا به تفاوت های چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با دوره های گذشته اشاره کرد و گفت: اتفاقی که امسال نسبت به سال های قبل افتاد و از زبان هیات داوران هم شنیدیم این بود که یک گروه از اساتید قرآنی از یکی دو ماه پیش به طور منظم با نفرات برگزیده و راه یافته کشورهای دیگر به مسابقات بین المللی در ارتباط بودند و تلاوت های قاریان را به صورت برخط گوش می کردند و نظر کارشناسی می دادند.
وی افزود: این اساتید بعد از ثبت ایرادها و اشکالات، موارد را به آنان اعلام کرده و قاریان با برطرف کردن نقاط ضعف، دوباره تلاوتی برای اساتید می فرستادند و دوباره ایرادها و اشکالات مطرح شده رفع می شد و در مرحله سوم زمانی که شرکت کنندگان وارد کشور شدند، اساتید قرآنی در هتل به صورت حضوری از شرکت کنندگان خارجی، رفع اشکال می کردند.
این مجری رادیو قرآن اضافه کرد: معمولا در هیچ کشوری چنین برنامه هایی گذاشته نمی شود که اساتید قرآنی برای رقبای نمایندگان خود تلاش کرده به یاری آن ها بشتابند، در حالی که این موضوع یکی از اتفاقاتی است که باید در فضای قرآنی کشور رخ دهد. چون جزو ویژگی هایی است که خدا در قرآن بارها توصیه کرده است و این اخلاق حسنه در مسابقات بین المللی یک نمود عینی و عملی پیدا کرد به گونه ای که اثرات آن در صحن اصلی مسابقات کاملا مشهود است.
وی افزود: تلاوت ها و رقابت ها در این دوره از مسابقات جمهوری اسلامی ایران به قدری نزدیک به هم است که قضاوت را برای داوران خیلی سخت می کند. چون انتخاب یک تلاوت تمام عیار مشکل می شود و اختلاف امتیازات گاهی به صدم امتیاز می رسد. به نظرم به مرور به مرحله نهایی از هدف برگزاری مسابقات نزدیک می شویم که عبارت از ارتقای سطح کیفی مسابقات و سطح کیفی تلاوت هاست و اگر این اتفاق بیافتد، بخش عمده ای از آنچه به عنوان رسالت و ماموریت اهالی قرآن و اساتید و خادمان به قرآن است در این مسابقات محقق می شود.
شاهد ارتقای سطح تلاوت‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم
حمید عبیری، کارشناس قرآنی
عبیری ادامه داد: امیدواریم این موضوع به عنوان یک رسم و قانون و یک قرار قلبی بین اساتید قرآنی همچنان ادامه پیدا کند؛ همانگونه که در مسابقات سراسری ایران می بینیم پس از مسابقات، نفرات برتر در یک اردو با حضور اساتید قرآنی شرکت می کنند و خودشان را برای حضوری شایسته در عرصه بین المللی آماده می کنند و هدف قاری در آنجا به عنوان نماینده جمهوری اسلامی این است که بگوید قرآن کریم جایگاه ویژه ای دارد.
وی افزود: کسانی که در مسیر قرآن گام برمی دارند، هدفشان فقط قرائت قرآن در صحنه مسابقات نیست. چون در کنار یک تلاوت شایسته، موضوع تفکر و تدبر که عصاره آن همان رهنمود رهبر انقلاب است که یک تلاوت معنامحور و مهندسی تلاوت اتفاق می افتد و امسال شاهد این اتفاق شایسته هستیم که سطح مسابقات را نسبت به سال های قبل تغییر داد و بی نظیر بود. چون در هیچ کشوری سراغ نداریم که چنین اتفاقی بیافتد.
تلاوت معنامحور و تدبر در آیات الهی
این کارشناس رسانه اضافه کرد: بسیاری از قاریان هنگام تلاوت در محافل، قرآن را از حفظ قرائت می کنند. زمانی یک قاری می تواند تلاوت معنامحور داشته باشد که آیات را در ذهن داشته باشد و آن را ثبت کرده باشد تا بخشی از تمرکز خود را برای نگاه کردن به آیات نگذارد و به جای آن به تفکر می پردازد تا صوت خود را متناسب با مفهوم آیات تنظیم کند که به آن مهندسی تلاوت گفته می شود و رهبر انقلاب بارها در دیدار با اساتید و قاریان قرآن بر آن تاکید کرده اند.
وی افزود: این اتفاق در سال های اخیر به شایستگی می افتد و شاید به جرات بتوان گفت در قاریان کشورهای دیگر کمتر دیده می شود ولی در کشور ما میان قاریان این تلاوت ها فراگیر می شود؛ به گونه ای که برخی قاریان به سمت حفظ رفته اند و بسیاری از قاریان به واسطه تکرار آیات، بسیاری از آیات را حفظ شده اند و این باعث می شود تا تلاوت، معنامحور باشد و تمرکز بر مهندسی تلاوت صورت گیرد.
مسابقه ای همطراز مسابقات قرآن مالزی
عبیری ادامه داد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران همطراز با مسابقات بین المللی مالزی نباشد، پایین تر از آن هم نیست. البته اگرچه مسابقات جمهوری اسلامی ایران از نظر قدمت، سابقه ای کمتر از مسابقات قرآنی مالزی دارد ولی به لحاظ کیفیت و استقبال و همچنین شرایط برگزاری مسابقات و دقت و ویژگی هایی که در آیین نامه مسابقات وجود دارد، با مسابقات مالزی برابری می کند. بسیاری از میهمانان خارجی معتقدند مسابقات ایران جزو معتبرترین مسابقات مثل مسابقات مالزی است و من مسابقه ای به جز این دو مسابقه با این سطح از کیفیت و وسعت سراغ ندارم.
وی درباره تاثیر رسانه ای این مسابقات در سطح جهانی گفت: به دلیل اهمیت این مسابقات بسیاری از رسانه ها همانند رسانه های خارجی، اخبار این مسابقات را پوشش می دهند و خبرگزاری های داخلی همچون خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اخبار مساباقت را به لحظه و به زبان های مختلف منتشر می کند و به اطلاع مخاطبان می رساند. رسانه های بسیاری از کشورها اخبار این مسابقات را رصد می کنند و تا جایی که ممکن باشد از رسانه هایی که پخش مستقیم دارند استفاده می کنند. در غیر این صورت اخبار را از خبرگزاری ها دریافت می کنند و همین مساله نشانگر اهمیت این مسابقات برای رسانه های خارج از کشور است.
عبیری اضافه کرد: بسیاری از شبکه های خبری در کشورهای مختلف به ویژه خبرگزاری ها در کشورهای اسلامی اخبار مسابقات ایران را پوشش می دهند. اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی امروز پای کار هستند که یکی از رسالت های این اتحادیه، پخش زنده و هماهنگی رسانه های کشورهای مختلف برای دریافت اخبار مسابقات است و به همین دلیل مسابقات بین المللی قرآن در جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد و خبرگزاری های کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی اخبار مسابقات را پیگیری می کنند.
شاهد ارتقای سطح تلاوت‌ها در مسابقات بین‌المللی قرآن هستیم
چهلمین دوره مسابقات بین المللی قرآن و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی جهان اسلام در دو بخش بانوان و آقایان در رده سنی بالای ۱۸ سال در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل قرآن آقایان و قرائت ترتیل و حفظ کل بانوان به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود.
مسابقات برادران از ۲۷ بهمن آغاز شده و تا اول اسفند ادامه دارد. در بخش قرائت آقایان ۲۰ نفر، در ترتیل هشت نفر، در حفظ کل قرآن ۱۵ نفر حضور دارند. در بخش دانش‌آموزی و در گروه پسران نیز هشت نفر در رشته قرائت تحقیق، ۹ نفر در رشته حفظ کل قرآن و در رشته ترتیل نیز شش نفر حضور دارند.
کشورهای حاضر در این مسابقات عبارتند از مالزی، مصر، الجزایر، عربستان، ترکیه، اندونزی، لبنان، هند، هلند، آلمان، آمریکا، تونس، روسیه، ساحل عاج، سریلانکا، سنگاپور، سنگال، سوریه، عراق، کانادا، فلسطین، فیلیپین، نوار باختری رود اردن، پاکستان، کومور، بروندی، لیبی، افغانستان، نیجر، سومالی، بنگلادش، تانزانیا، موریتانی، تایلند، تاجیکستان، انگلستان، نیجریه، اتیوپی، اوگاندا، عمان، برونئی، گامبیا و نیوزیلند که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.
رقابت بانوان در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن جمهوری اسلامی ایران و هشتمین دوره مسابقات قرآن دانش آموزی جهان اسلام صبح دیروز ۲۸ بهمن در سالن اجلاس سران آغاز شد. مسابقات در بخش بانوان در دو رشته ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار می شود که در رشته ترتیل ۱۲ نفر و در رشته حفظ کل ۱۴ بانو حضور دارند.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باورهای قدیمیتان را درباره کف پای صاف دور بریزید