نبض کند صنایع


نبض کند صنایع

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : معاملات روز گذشته بازار سرمایه، با تعادل رو به مثبت دماسنج‌های اصلی بازار به پایان رسید. نماگر اصلی بورس که هفته‌هاست در وضعیت نوسانی قرار دارد، محرک جدی و تاثیرگذاری در چند ماه گذشته برای رشد به خود ندیده است. در این میان شاخص کل بورس تهران در بیست و نهمین روز از یازدهمین ماه سال، ۰.۲۳درصد سبزپوش شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲میلیون و ۶۴هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هموزن نیز که سنجه قابل‌قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، همگام با رشد سایر نماگرهای اصلی بازار سهام، با صعود ۰.۱۹درصدی مواجه شد و در ساعات پایانی روز گذشته در سطح ۷۲۲هزار و ۷۲۸واحدی قرار گرفت.

نبض کند صنایع علی‌محمدی / دنیای‌اقتصاد

شاخص کل فرابورس که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۳۱درصد سبزپوش بود و در نهایت روز معاملاتی را در ارتفاع ۲۴هزار و ۶۹۴واحدی به پایان رساند. روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۳هزار و ۱۸۸میلیارد تومانی را به ثبت رساند. به‌علاوه روز یکشنبه حدود ۱۹۴میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده است.

در این میان سه نماد «فولاد»، «وبملت» و «شپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «بپاس»، «آریا» و «غصینو» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«سصفها»، «داتام» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار روز گذشته در حالی گام به میدان نبرد معاملاتی گذاشت که پیش‌بینی‌ها روزی منفی را نوید می‌داد. با این وجود روز گذشته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد. در این بین قادر معصومی که به‌تازگی سکان‌دار نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده گرفته است، حمایت از بازار سرمایه را عاملی برای اقدام صورت‌گرفته دانسته است. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس همچنین از لغو الزام ارسال فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانویه پرده برداشت. او این اقدام را در جهت بهبود وضعیت بازار عنوان کرد.

از این رو به نظر می‌رسد اقدامات اخیر صورت‌گرفته می‌تواند مرهمی موقتی بر بازار کم‌توان و بی‌انگیزه این روزها باشد. با این وجود به نظر می‌رسد وضعیت نابسامان بازار سرمایه عمیق‌تر از آن چیزی است که تنها با اقداماتی این‌چنینی بتوان آن را مداوا کرد. بنابراین در صورتی که چنین اقداماتی تداوم پیدا کند، ارزش معاملات رشد مناسبی داشته باشد و انگیزه و اعتماد از‌دست‌رفته سرمایه‌گذاران به‌مرور بازگردد، می‌توانیم روزهای خوبی را برای بازار متصور باشیم.

بازار زیر ذره‌بین کارشناسان

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، روند این روزهای بازار را این‌‌گونه تشریح کرد: بازار سرمایه تحت‌تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی و انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در تنگنای عجیبی گرفتار شده است. در واقع سیاست بدون برنامه‌ریزی تغییر نرخ بهره می‌تواند تاثیر منفی بر بازارهای مالی داشته باشد. همچنین عدم‌توجه به اقتضای زمانی و نتایج انتشار اوراق را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند.

از این رو به نظر می‌رسد سیاست‌های سیاستگذاران در جهت کنترل نرخ ارز تاثیر بسیار مخربی بر بازار کم‌رمق سرمایه داشته است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید اظهار کرد که سیاستگذاری‌های سازمان بورس در ماه‌های اخیر چندان کم‌اشتباه نبوده و همین عاملی برای بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و کم‌رونقی بازار سرمایه بوده است. با این وجود روز گذشته انتشار خبر لغو الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها و لغو عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه بازار نیمه‌جان و کم‌رمق روزهای گذشته را متعادل‌تر کرد و سبزپوشی کم‌مطلوبی به بازار بخشید.

این کارشناس بازار در خصوص نبض صنایع و وضعیت این روزهای آنها افزود: وضعیت کلی صنایع بازار چندان پرطراوت نیست. گزارش‌های ۹ماهه چندان خوشایند نبوده است. در نهایت صنایع بازار تحت‌تاثیر جبران کسری بودجه باید فشار زیادی را تحمل ‌کنند. از این رو باید به صنایع گوناگون فرصت داد تا نقش خود را به‌درستی در بازار ایفا کنند. این کارشناس بازار در پایان افزود: پیش‌بینی می‌شود بازار وضعیت بهتری در آخرین ماه سال داشته باشد. همچنین به نظر می‌رسد بازار متعادل مثبتی را برای هفته جاری پیش رو داشته باشیم. مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، بازار روز گذشته را این‌گونه تشریح کرد: روز گذشته نماگر اصلی بازار سرمایه وضعیت سبزپوش متعادلی را تجربه کرد. بازار سهام که سال جاری را با فرازوفرود‌های زیادی آغاز کرد، حال با نزدیک شدن به انتهای سال وضعیت چندان خوشایندی را تجربه نمی‌کند.

با وجود اینکه بازار روز یکشنبه به‌وضوح پتانسیل منفی شدن را داشت اما انتشار لغو لزوم ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها و لغو عرضه اولیه‌ها تعادل سرخ‌پوش بازار چند روز گذشته را در هم شکست و بازار متعادل سبزپوشی را در تابلوی معاملات ایجاد کرد. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقدامات اخیر بخش نظارت بر بورس گفت: این اقدامات می‌توانند تاثیر اندکی بر بازار داشته باشند و چنین اقداماتی باید در بازار تداوم پیدا کنند.

همچنین صنایع بازار شرایط مثبت امیدبخشی را تجربه نمی‌کنند. از طرفی پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که متغیر‌های اقتصادی و اخبار ضدونقیض روح بازار را آزرده می‌کنند، نمی‌توان رشد بخصوصی را در سطح بازار مشاهده کرد. به نظر می‌رسد بازار متعادل متمایل به منفی در چند روز آینده حکمفرما باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوست داری ببینی کاراکترهای باب اسفنجی 50 سال دیگه چه شکلی میشن ؟