چرا و چگونه شیرخواران اعتصاب غذا می‌کنند؟


چرا و چگونه شیرخواران اعتصاب غذا می‌کنند؟

دندان درآوردن، عفونت گوش، گرفتگی بینی، کاهش مقدار شیر یا کند بودن جریان شیر مادر و تغییر جای خواب کودک، ممکن است از جمله دلایل امتناع کودک شما از شیرخوردن یا اصطلاحا اعتصاب غذا در نوزادان و کودکان باشد.

تغذیه با شیر مادر ، تغذیه ایده آلی برای رشد و تکامل نوزادان است و تأثیر بیولوژیکی و عاطفی منحصر به فردی بر سلامت مادر و کودک دارد. با این حال، دوران شیردهی برای مادران، چالش‌هایی دارد و آگاهی مادران در این دوران، تاثیر بسزایی در حل مسائل دارد. کاهش تمایل کودکان به شیر مادر و ترک آن، یکی از چالش‌های مهم دوران شیردهی است.

امتناع نوزاد از شیر خوردن با ناتوانی نوزاد برای گرفتن سینه مادر در روزهای اول تولد متفاوت است و مادران باید با بررسی دقیق شرایط متوجه شوند که نوزادشان از شیر خوردن خودداری می‌کند یا نمی‌تواند سینه او را بگیرد.

اگر شیر نخوردن نوزاد به صورت ناگهانی و بعد از 6 ماهگی اتفاق بیفتد، ممکن است این سوال برای مادر ایجاد شود که آیا زمان از شیر گرفتن کودک فرارسیده است؟

امتناع از شیرخوردن، به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد.این رفتار می‌تواند یک واکنش موقت به عوامل خارجی و یا عوامل مرتبط با مادر و کودک باشد، اگرچه گاهی اوقات هم علت آنها هرگز مشخص نمی‌شود.

علل رایج امتناع نوزاد از گرفتن پستان مادر در ماه اول تولد معمولا به علت گرفتگی بینی نوزاد، سردرگمی در گرفتن پستان (به ویژه در نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شود یا از پستانک استفاده میکنند)،برفک دهان، عفونت گوش نوزاد و گاهی به دلیل حساسیت به مواد غذایی و دارویی است که مادر از آنها استفاده کرده است و مزه شیر او تغییر یافته است و نوزاد تمایلی به گرفتن سینه و شیر خوردن ندارد.

امیرحسین حسینی،فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه، شیر نخوردن می‌تواند برای کودکان و والدین بسیار ناراحت‌کننده باشد، اظهار کرد: اگر نوزاد از خوردن شیر مادر امتناع کرد، تلاش برای شیردهی به کودک را ادامه دهید؛ چراکه شیرنخوردن در کودکان دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: دندان درآوردن، عفونت گوش، گرفتگی بینی، کاهش مقدار شیر یا کند بودن جریان شیر مادر، تغییر جای خواب کودک یا حتی اگر کودک در حال دندان درآوردن است و شما را گاز گرفته و واکنش شما او را ترسانده، ممکن است از جمله دلایل امتناع کودک شما از شیرخوردن یا اصطلاحا اعتصاب غذا در نوزادان و کودکان باشد.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اگر کودکتان از شیرخوردن امتناع می‌کند، باید عوامل مختلف را مثل استفاده از عطر، صابون جدید یا مواد آرایشی که ممکن است رایحه‌ آن کودک را آزار دهد، مصرف یک ویتامین یا دارو توسط مادر که باعث تغییر در مزه شیر شده و یا در شیرخوارانی که شیرخشک استفاده می‌کنند، تغییر نوع شیرخشک را بررسی کنید.

حسینی افزود: سابقه ‌قبلی رفلاکس معده که در برخی کودکان و بعد از مدتی از درمان مجددا عود می‌کند، می‌تواند از دیگر علت‌های شیرنخوردن کودک باشد.

هرگونه آلرژی به غذا یا شیر جدید می‌تواند یکی از دلایل ایجاد رفلاکس باشد

چرا و چگونه شیرخواران اعتصاب غذا می‌کنند؟

وی با اشاره به اینکه هرگونه آلرژی به غذا یا شیر جدید می‌تواند یکی از دلایل ایجاد رفلاکس باشد ادامه داد: این نوع از حساسیت‌ها باعث دل درد، تهوع و یا امتناع کردن کودک از شیر خوردن می‌شود.

این استاد گوارش کودکان به والدینی که کودک خود را با شیرخشک تغذیه می‌کنند، توصیه کرد: چنانچه در نوزاد واکنش تجربه نشده‌ای پس از استفاده شیر مثل تهوع، استفراغ و یا علامت‌های پوستی مشاهده کردید، ضمن مشورت با پزشک اطفال، شیر یا غذای جدید را تغییر دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی