چراغ قرمز چین به انگلیس و آمریکا درباره دریای سرخ/ پکن زیر بار این درخواست نرفت


چراغ قرمز چین به انگلیس و آمریکا درباره دریای سرخ/ پکن زیر بار این درخواست نرفت

اقتصادنیوز: منابع رسانه‌ای از دست رد چین بر سینه انگلیس در پرونده دریای سرخ پرده برداشتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آمریکا طی ماه ژانویه به رقیب خود، چین، متوسل شد تا برای توقف عملیات یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب میانجیگری کند، اما پکن این درخواست واشنگتن را رد و تاکید کرد که ریشه این مشکل در نوار غزه است.

خبر مرتبط
پشت پرده انفعال چین درباره بحران دریای سرخ/بازی دو سرباخت پکن

اقتصادنیوز: ماه مارس گذشته، چین با میانجیگری میان ایران و عربستان جهت احیای روابط دیپلماتیک خود نه تنها کاری را انجام داده بود که بسیاری غیرممکن می‌دانستند، بلکه تنها کشوری بود که احتمالا این توان را داشت تا در این فضا مانور دهد. ریاض و تهران رقبایی جدی بوده و هستند، اما هر کدام به چین اعتماد داشتند. ایالات متحده بر امنیت خاورمیانه متمرکز بود، اما چین در واقع آن را تامین می کرد. موفقیت غیرمحتمل وانگ یی، وزیر خارجه پکن در این زمینه نشانه دیگری از افزایش نقش چین در خاورمیانه است.با این حال، در چهار ماه گذشته، دیپلماسی ماه مارس چین غایب بوده است. در حالی که خاورمیانه به سمت خشونت می رود، پکن با وجود بیش از نیم قرن حمایت از فلسطینی ها، بیش از یک دهه روابط نزدیک با اسرائیل و ده ها نشانه ای از میانجی گری، منفعل است.

شبکه المسیره در این باره فاش کرد: انگلیس نیز طی روزهای اخیر این تجربه شکست خورده آمریکا را تکرار کرد و خواستار میانجیگری چین برای متوقف کردن عملیات نیروهای مسلح یمن شد، اما همان پاسخی که به آمریکا داده شده بود را دریافت کرد.

بنابر اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، «دیوید کامرون» وزیر امورخارجه انگلیس با «وانگ یی» همتای چینی خود در حاشیه کنفرانس مونیخ دیدار کرد و از وزیر امورخارجه چین خواست تا از روابط خود برای اعمال فشار بر انصارالله یمن در رابطه با حملات به کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی در دریای سرخ استفاده کند.

خبر مرتبط
وقوع ۲ حادثه امنیتی در آب‌های دریای سرخ

رسانه‌ها اعلام کردند که دو کشتی در آبهای دریای سرخ هدف قرار گرفته‌اند.

المسیره در این باره گزارش داد: وزیر خارجه چین این پاسخ را به همتای انگلیسی خود داده است که «باید دلیل ریشه‌ای مشکل دریای سرخ برطرف شود و دلیل آن نیز جنگ ادامه‌دار در نوار غزه است».

این رسانه یمنی در این باره اضافه کرد: این پاسخ تایید واضحی از سوی پکن است مبنی بر اینکه تلاش آمریکا و انگلیس برای جدا کردن جبهه یمن از نبرد غزه کاملا ناموفق است. این پاسخ همچنین آگاهی چین و تعداد زیادی از کشورهای جهان را تایید می‌کند که تهدید در دریای سرخ تنها متوجه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس است، بنابراین تلاش آمریکا و انگلیس با ادعای آنها برای حفاظت از ناوبری دریایی و امنیت تجارت جهانی همخوانی ندارد.

المسیره در ادامه این پاسخ چین را یک شکست برای آمریکا و انگلیس و همچنین نبودن هیچ گزینه‌ای در اختیار آنها برای مقابله با عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ و تنگه باب المندب، ارزیابی کرد.

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل شود.

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

علی‌رغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آنها با حمله به یمن، اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!