محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان


محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

محرومیت جنسی حالت پریشانی و آشفتگی ناشی از برآورده‌نشدن نیازهای جنسی فرد یا ناتوانی او در برآورده‌کردن این نیازهاست. در بیشتر موارد، علت این احساس ناخوشایند تفاوت انتظارات زن و مرد از کمیت و کیفیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی است. در این مقاله...

محرومیت جنسی حالت پریشانی و آشفتگی ناشی از برآورده‌نشدن نیازهای جنسی فرد یا ناتوانی او در برآورده‌کردن این نیازهاست. در بیشتر موارد، علت این احساس ناخوشایند تفاوت انتظارات زن و مرد از کمیت و کیفیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی است. در این مقاله سیر تا پیاز محرومیت جنسی را بیان کرده‌ایم؛ از مهم‌ترین نشانه‌ها گرفته تا دلایل ایجاد این احساس ناخوشایند و بهترین راه‌های مقابله با آن.

محرومیت جنسی چیست؟

ناامیدی جنسی واکنشی روانی یا بیولوژیکی به ارضانشدن امیال جنسی است. این احساس ناکامی معمولا در نبود شریک عاطفی و نداشتن زندگی زناشویی شکل می‌گیرد، اما ممکن است در زندگی مشترک افراد هم ریشه بدواند و افراد متأهل را دچار سرخوردگی کند. ناکامی جنسی هم در کمین مردان است و هم در کمین زنان و فقط کافی است فرد احساس کند که نیاز و میل جنسی او ارضا نمی‌شود. حالا علتش هرچه می‌خواهد باشد؛ صحبت‌نکردن درباره اهمیت رابطه جنسی، نارضایتی جنسی یا اختلالات جنسی هریک از زوجین.

محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

زنگ خطر‌های محرومیت جنسی

افراد بسته به شخصیت و موقعیت خود، به شکل‌های مختلف با محرومیت جنسی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. شدت این احساس در برخی بیشتر و در برخی کمتر است. در ادامه، چند رفتار رایج ناشی از محرومیت و ناکامی جنسی را مرور می‌کنیم.

نشانه‌های جسمی محرومیت جنسی

  • تغییر الگوی خواب: کم‌خوابی، پرخوابی و سایر مشکلات خواب ممکن است ناشی از برآورده‌نشدن نیازهای جنسی فرد باشند.
  • تحریک‌پذیری: ناراحتی، بی‌قراری و پرخاشگری آنی افراد ممکن است ریشه در نیازهای جنسی برآورده‌نشده آنها داشته باشد.
  • حواس‌پرتی: یکی از رایج‌ترین نشانه‌های محرومیت جنسی نداشتن تمرکز و پرت‌بودن همیشگی حواس فرد است.
  • رفتارهای جنسی اجباری: تخیلات جنسی مداوم و رفتارهای جنسی تکراری که فرد را می‌آزارند و راه فراری از آنها ندارد و حتی ممکن است برای برآوردن خواسته‌های جنسی خود به رفتارهای پرخطر روی بیاورد.
  • رفتارهای مقابله‌ای ناسالم: خیلی وقت‌ها پرخوری، اعتیاد و رفتارهای ناسالم نتیجه تلاش فرد برای مقابله با محرومیت جنسی است.

نشانه‌های روحی محرومیت جنسی

  • احساس فشار: نارضایتی جنسی ممکن است موجب احساس سرخوردگی افراد شود.
  • اضطراب: خیلی وقت‌ها نگرانی بابت رابطه جنسی به‌تنهایی عامل اضطراب و شب‌بیداری‌های پیاپی است.
  • تمایل کمتر به رابطه جنسی: اعتماد‌به‌نفس پایین درنتیجه سرکوب جنسی میل به رابطه را کم‌رنگ می‌کند.

مهم‌ترین دلایل محرومیت جنسی

محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

ریشه‌های عمیق محرومیت جنسی ممکن است در مسائل مختلف نهفته باشند. هرزه‌نگاری، خودارضایی، مشکلات روحی و روانی و بیماری‌های جسمی از دلایل رایج محرومیت جنسی به‌ شمار می‌روند.

  • نداشتن شریک و فعالیت جنسی: نداشتن فعالیت جنسی منظم یکی از جدی‌ترین دلایل محرومیت جنسی است.
  • ناسازگاری زوجین در رابطه جنسی: برخی از زوج‌ها به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از موقعیت جغرافیایی، قومی، فرهنگی یا حتی تفاوت‌های شخصیتی، میل جنسی متفاوتی دارند و نمی‌توانند خواسته‌های خود را آزادانه مطرح کنند.
  • انتظارات برآورده‌نشده در رابطه جنسی: وقتی رابطه جنسی در واقعیت با تخیلات فرد هم‌خوانی و مطابقت ندارد، ناامیدی دور از انتظار نیست.
  • ابتلا به بیماری‌های مختلف: مشکلاتی مثل برهم‌خوردن تعادل هورمونی، افسردگی، دیابت، انزال زودرس یا تأخیر در انزال مستقیما بر زندگی جنسی اثر می‌گذارند و آن را مختل می‌کنند. این بیماری‌ها به‌تنهایی عامل سرخوردگی زن و مرد و نارضایتی جنسی آنها می‌شوند.
  • خودانگاره نامطلوب: کسی که تصویر ذهنی خوبی از ظاهر خود ندارد، لذت جنسی کمتری می‌برد و بیشتر دست‌به‌گریبان محرومیت جنسی است.
  • مشکلات روان‌شناختی: احساس گناه، شرم یا اضطراب به‌خاطر رابطه جنسی ممکن است یکی از دلایل مهم نارضایتی و ناامیدی جنسی باشد.
  • اختلال کم‌میلی جنسی: احساس محرومیت جنسی در رابطه زناشویی را می‌توان پای تفاوت میزان میل جنسی و میزان گرمی و سردی زن و مرد هم گذاشت.

اثرات ناکامی جنسی بر سلامت و رابطه

محرومیت جنسی حل‌نشده بر زندگی زناشویی اثر موجی می‌گذارد. یعنی تصاعدی رشد می‌کند، چندین برابر می‌شود و بخش‌های مختلف زندگی از جمله سلامت روح و جسم و رابطه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. نارضایتی طولانی‌مدت از زندگی جنسی در ذهن را به روی اضطراب، افسردگی و استرس همیشگی باز می‌کند و عاملی تهدیدکننده برای سلامت روان است. از سوی دیگر شکاف عمیقی که میان زن و مرد ایجاد می‌کند، انکارکردنی نیست. در کنار اینها، ذهن را مستعد تحریک و بزرگ‌نمایی مشکلات می‌کند به‌طوری که زن و مرد از کاه کوه می‌سازند و هر روز از هم بیشتر فاصله می‌گیرند.

چطور بر محرومیت جنسی غلبه کنیم؟

داشتن رابطه جنسی رضایت‌بخش در زندگی مشترک به‌قدری مهم و بر جنبه‌های دیگر زندگی اثرگذار است که باید به‌دنبال راهی برای مقابله با احساس محرومیت جنسی بود. چند راهکار مفید عبارت‌اند از:

  • اولین قدم بازکردن در مکالمه در رابطه زناشویی است. بی‌پرده درباره نیازهای جنسی خود حرف بزنید تا از نیازهای هم باخبر باشید و بتوانید حد وسطی پیدا کنید.
  • شنونده خوبی باشید. حرف‌زدن زمانی اثربخش است که به حرف‌های هم خوب گوش کنید و آماده درک افکار و احساسات متفاوت همسر خود باشید.
  • اینکه بدانید همه زوج‌ها لزوما زندگی جنسی بی‌نقصی ندارند، شاید احساس ناامیدی و محرومیت جنسی را کم‌رنگ کند.
  • اگر این ناکامی ریشه در بیماری‌های زمینه‌ای دارد، کنترل بیماری احتمالا رضایت جنسی‌تان را بهبود می‌بخشد.
  • مشاوره فردی، زوج‌درمانی و سکس‌تراپی را در برنامه درمان خود بگنجانید. متخصص می‌تواند ایده‌های خوبی در زمینه بهبود مهارت‌های ارتباطی در اختیارتان بگذارد و چند تمرین خوب برای بهبود زندگی جنسی یادتان بدهد.
  • تقویت خودانگاره و اعتماد‌به‌نفس موجب دوست‌داشتن و پذیرش خود می‌شود و صمیمیت بیشتر در رابطه را به‌دنبال دارد. سعی کنید راهی برای افزایش اعتمادبه‌نفس خود پیدا کنید.
  • زبان جنسی و سبک‌های دلبستگی یکدیگر را یاد بگیرید. سعی کنید نقاط حساس تحریک جنسی یکدیگر را کشف کنید تا مطمئن شوید همسرتان به‌اندازه شما از رابطه جنسی لذت می‌برد.

چطور با ناکامی جنسی کنار بیاییم؟

در ادامه چند راهکار مفید برای کنارآمدن با این حس ناکامی را مطرح می‌کنیم که امتحان‌کردن آنها ضرری ندارد.

۱. ترکیب ورزش و تکنیک‌های تمدد اعصاب

فعالیت بدنی و تمرینات تمدد اعصاب مانند مدیتیشن یا یوگا از بهترین روش‌ها برای آزادسازی انرژی تخلیه‌نشده‌اند. این تمرین‌ها بلافاصله خلق‌و‌خوی فرد را تغییر می‌دهند و سلامت روان او را بهبود می‌بخشند.

۲. عادات غذایی سالم و خواب کافی

محرومیت جنسی؛ علائم، علت، راه درمان

خوب خوابیدن و درست غذاخوردن تأثیر چشمگیری بر سلامت روحی و جسمی افراد می‌گذارد و ظرفیت جسم را برای تحمل ناکامی جنسی افزایش می‌دهد.

۳. تماس محبت‌آمیز غیر‌جنسی

تماس جسمی بدون افکار جنسی ذهن را آرام و صمیمیت را بیشتر می‌کند. هربار که افکار ناخوشایند به ذهنتان هجوم آورد، به آغوش همسرتان پناه ببرید.

۴. تخلیه انرژی به روش‌های مختلف

شروع یک پروژه جدید، شرکت در رویدادهای اجتماعی، دیدار با خانواده و دوستان یا یادگیری یک مهارت جدید راهکارهای خوبی برای دورکردن ذهن از رابطه جنسی هستند. چیزهایی خارج از دایره رابطه جنسی پیدا کنید که برایتان لذت‌بخش باشند و انجام‌دادن آنها حواستان را از فعالیت جنسی و نیازهای برآورده‌نشده پرت کنند.

۵. گوش‌دادن به موسیقی

شنیدن موسیقی آرامش‌بخش افراد را آرام می‌کند و حتی اگر فرد در لحظه نتواند نیاز و میل جنسی خود را آن‌طور که می‌خواهد پاسخ دهد و از این بابت تحت فشار باشد.

۶. مصرف دارو با تجویز پزشک

اگر احساس محرومیت جنسی ریشه در اختلالات جنسی مثل اختلال نعوظ یا انزال زودرس دارد، مصرف دارو برای درمان این مشکلات سبب بهبود چشمگیر تجربه جنسی فرد و کاهش ناامیدی او می‌شود.

۷. پیگیری ایده‌های تازه

امتحان‌کردن ایده‌های جدید، پوزیشن‌های هرچند عجیب و بازی‌های جنسی در رختخواب زندگی را به کام زن و مرد شیرین می‌کند. دقت کنید همسرتان به کدام ایده‌ها روی خوش‌تری نشان می‌دهد و آنها را بیشتر تکرار کنید.

۸. بهره‌گیری از تجربه دیگران

گسترش ارتباطات اجتماعی دست افراد را برای اشتراک‌گذاری تجربیات تلخ و شیرین خود باز می‌گذارد. یکی از روش‌های تحمل این افکار ناخوشایند این است که درباره‌اش با فردی امین صحبت کنید و مشورت بگیرید یا دست‌کم بفهمید آدم‌های دیگری هم هستند که با این مسئله دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

کلام آخر

محرومیت جنسی اتفاقی کاملا طبیعی است که افراد زیادی با آن دست‌به‌گریبان‌اند. کنارگذاشتن این احساس ناخوشایند کار راحتی نیست، اما روش‌های خوبی برای کنارآمدن با آن هست که سعی کردیم در این مقاله به مهم‌ترینشان اشاره کنیم. هدف ایجاد رضایت جنسی و کاهش شکاف میان زن و مرد است. امیدواریم با شناخت نشانه‌های این حس ناکامی و ترفندهای کنارآمدن با آن،‌ بهتر از قبل بتوانید برای حل مشکلات خود و بازگرداندن رضایت جنسی به رابطه تلاش کنید.

اگر تجربه‌ای در زمینه محرومیت جنسی دارید، دست‌کم یک بار دچار این حس شده‌اید یا چیزهای بیشتری درباره آن می‌دانید، حتما نظرات ارزشمندتان را برای ما بنویسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان