تذکر جدی و محرمانه رهبر انقلاب به مجلس خبرگان


تذکر جدی و محرمانه رهبر انقلاب به مجلس خبرگان

محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری روایتی از دیدار اعضای این مجلس با رهبر انقلاب و سخنان صریح ایشان با اعضای خبرگان را مطرح کرده است. 1 سیاسی 1402/11/30

وظیفۀ خبرگان، چقدر وظیفۀ سنگین و دشواری است


بخشی از گفتگوی آیت الله محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری را بخوانید:

*وظیفۀ خبرگان، چقدر وظیفۀ سنگین و دشواری است. خوب است خدمت شما عرض کنم که در خبرگان رهبری، غیر از این وظایفی که در آیین نامه آمده است، چند مطلب تصویب شده است. یکی تحت عنوان آیین‌نامه داخلی کمیسیون تحقیق است، که این کمیسیون تحقیق، همین کمیسیون اصل ۱۱۱، یا به فرمایش حضرت آقا هیئت تحقیق می‌باشد.

*یک دیدگاه، این است که اگر کمیسیون تحقیق بخواهد به وظایف خودش عمل کند، موجب تضعیف رهبری می‌شود؛ اما برعکس، بنده معتقدم انجام وظیفۀ کمیسیون تحقیق، موجب تقویت رهبری می‌گردد. ما الحمدلله رهبری داریم که در دنیا، دوست و دشمن به توانایی، تدبیر، شجاعت و اقتدارش اعتراف دارند؛ بنابراین چرا کمیسیون تحقیق وظایف خودش را انجام ندهد؟

*بنده در اجلاس اخیر، این مسئله را مطرح کردم و بعضی‌ها حرف‌های من را تأیید و بعضی‌ها گفتند که حرف‌های درستی می‌زنی، ولی مواظب باش. جلسه تمام شد و روز بعد خدمت حضرت آقا رفتیم. شروع صحبتشان با وظایف کمیسیون تحقیق بود. خطاب به خبرگان گفتند: شما باید وظایف نظارتی خودتان را جدی بگیرید؛ کمیسیون تحقیق وظیفه دارد، رهبری مریضی دارد، رهبری پیری دارد. حتی این تعابیر را به کار بردند.

*خدا ان شاء الله به آقا طول عمر دهد، در دیدار ماقبل آخر، به خال زدند و خیلی با مجلس خبرگان، صریح صحبت کردند که برخی از بخش های آن قابل پخش نبود و فقط خود ما در جلسه شنیدیم.

*: نمی‌توانم بگویم تغییری ایجاد نشد؛ آقایان اهتمام بیشتری به تشکیل جلسات دادند، اما همچنان فاصله دارد.

*وظیفۀ نظارتی خبرگان، این است که دائماً باید رصد کند. بر خلاف تصوری که هست و می‌گویند، حضرت امام رحلت فرمودند و خبرگان، یک جلسه تشکیل داد و رهبر بعدی را تعیین کرد، دیگر چه کاری دارد؟ چرا اجلاس تشکیل می‌دهد؟ چرا نشست تشکیل می‌دهد؟ این‌ها چه کار می‌کنند؟ با انتخاب، کار مجلس خبرگان تمام نمی‌شود. نظر اکثریت، بر این است که مذاکرات مجلس خبرگان محرمانه باشد، اما به نظر من این مسئله، لزوماً چیز خوبی نیست و باید حداقل بخشی از مذاکرات خبرگان منتشر شود، تا مردم در جریان آن قرار گیرند. این سؤال وجود دارد که خبرگان، به مدت ۲ یا سه روز تشکیل جلسه می‌دهد، اما فقط یک بیانیه در اختیار مردم گذاشته می‌شود. خبرنگاران، در ابتدای جلسه می‌آیند و نطق اول رئیس خبرگان را گوش کرده و سپس می‌روند، و در آخر جلسه، زمانی که بیانیۀ پایانی را می‌خوانند، در جریان مباحث قرار می‌گیرند. به همین دلیل، از اینکه در این ۲-۳ روز چه اتفاقاتی می‌افتد و چه صحبت‌هایی می‌شود، کسی خبردار نمی‌شود. وظیفۀ نظارتی خبرگان، وظیفه خیلی مهمی است و این مجلس، باید دائماً تداوم چند صفت ذکر شده را در رهبری منتخب، رصد کند.

*انتخابات خبرگان، یک انتخابات خاص است و اعضای آن نیز، اعضای خاصی هستند. به همین دلیل، کسانی باید نامزد شوند که یک سلسله شرایط خاصی را، هم از نظر علمی، هم از نظر عملی، انقلابی، سیاسی، فرهنگی، تقوایی و اخلاقی داشته باشند. موضوعی که ما با آن روبرو هستیم، این است که افراد شاخص، برجسته، عالم، فقیه و اندیشمند، معمولاً تا زمانی که احساس وظیفۀ عینی و تعیینی نکنند، خودشان را مطرح نمی‌کنند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی