اتحادیه فروشندگان موبایل در کلاهبرداری کوروش کمپانی نقش دارد؟


اتحادیه فروشندگان موبایل در کلاهبرداری کوروش کمپانی نقش دارد؟

پس از کلاهبرداری شرکت موسوم به کوروش کمپانی، حالا نایب رئیس اتاق اصناف تهران، اتحادیه فروشندگان موبایل تهران را یکی از مقصران اصلی دریافت مجوز اینماد توسط کوروش کمپانی می‌داند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کوروش کمپانی نامی است که از اواخر هفته گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. شرکتی که با فروش آیفون‌های ۲۰ میلیونی حسابی گل کرده بود. این شرکت که در غرب تهران فعالیت داشت، برای جلب اعتماد مردم از چهره‌های مشهور و صاحب نام ورزشی و هنری نیز برای تبلیغات خود استفاده می‌کرد و تا حدودی نیز موفق به جلب اعتماد شهروندان شد.

آن‌طور که روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه گزارش داده روند این شرکت این‌گونه بود که سود کار از محل فعالیت اقتصادی به‌دست نمی‌آمد، بلکه این پول مردم است که دست به‌دست می‌شود که به آن طرح «پانزی» گفته می‌شود.

حال پس از انتشار اخبار گوناگون در رابطه با این شرکت و پلمب آن اخباری مبنی بر متواری شدن مدیر اصلی این شرکت مطرح شده است.

در همین زمینه محمدرضا فرجی‌تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران، درباره همکاری سلبریتی‌ها با کوروش کمپانی گفت: در حال حاضر بلاگرها و سلبریتی‌ها در حوزه تبلیغات یکه‌تازی می‌کنند نقطه جهش کوروش کمپانی نیز همین سلبریتی‌ها بودند. در مقابل نیز هیچ‌گونه مسئولیتی را در رابطه با این شرکت برعهده نگرفته و تنها با عذرخواهی و اظهار بی‌اطلاعی از روند فعالیت شرکت مذکور خود را عقب کشیدند. مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که سلبریتی‌ها و بلاگرهای فعال در فضای مجازی بابت دریافت مبلغی کالایی را تبلیغ می‌کنند.

نکته مهم ماجرا دریافت اینماد توسط این شرکت بود که نوی درباره این موضوع نیز توضیح داد: دریافت اینماد روند سختی ندارد و با دریافت جواز کسب و اخذ برخی شرایط به‌راحتی می‌توان آن را دریافت کرد. اما پس از دریافت اینماد، نهادهای مربوط به هر واحد صنفی باید نظارت کافی را داشته باشند.

دستگاه‌های نظارتی کجا هستند؟

فرجی‌تهرانی درباره ضعف دستگاه‌های نظارتی نیز به نکاتی اشاره کرد و گفت: در رابطه با اخذ اینماد توسط این شرکت بزرگ‌ترین ضعف ‌را در عملکرد اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران است. چرا نظارتی بر فعالیت این واحد صنفی آن هم با چنین تبلیغات گسترده‌ای نبوده است؟ فعالیت این شرکت از ابتدا مشکوک بود و تبعات بسیاری را برای مصرف‌کننده و بازار به همراه داشت. چنین اختلاف قیمتی در پیش‌فروش موبایل ابتدا نظم بازار را برهم ریخت و سپس مردم را نسبت به اعضای صنف تلفن همراه بی‌اعتماد کرد. در مجموع اتحادیه‌ها باید کمی قاطع‌تر با اعضای خود برخورد کنند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

به گفته او هنگامی که یک اتحادیه متوجه بروز تخلفی از سوی اعضای صنف خود می‌شود باید به سرعت مانع ادامه فعالیت آن شرکت شود. با فعالیت کوروش کمپانی هم اعضای صنف تلفن همراه متضرر می‌شدند و هم حقوق مصرف‌کننده در خطر بود، پس چگونه اتحادیه مانع فعالیت این شرکت نشد؟ بی‌شک با پیگیری بیشتر اتحادیه درباره نحوه فعالیت کوروش کمپانی حتی اتاق اصناف نیز می‌توانست از اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران حمایت کند، اما چون در این خصوص عملکرد ضعیفی نشان داده جای حمایتی باقی نمی‌ماند.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران معتقد است متهم اصلی این کلاهبرداری سلبریتی‌ها هستند و سپس اتحادیه مربوطه نیز در تخلف صورت‌گرفته توسط این شرکت بی‌تقصیر نیست.

فرجی تهرانی در پایان به مردم توصیه کرد: متاسفانه مردم گاهی به دلیل مشغله کاری وقت مناسبی را برای خریدهای اینترنتی خود نمی‌گذارند که همین موضوع بستر را برای بسیاری از تخلفات فراهم کرده است. توصیه ما به مردم این است که به‌راحتی به فردی که در فضای مجازی فعالیت دارد اعتماد نکنند و پیش‌ از خرید کمی هوشیاری به خرج داده و حتما برای خرید کالا تحقیق کنند.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید