احیای اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام اروپا


احیای اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام اروپا

دنیای اقتصاد – محمدامین مکرمی : بورس‌های اروپایی امسال را نیز همچون اغلب سال‌های دهه گذشته ضعیف‌تر از وال‌استریت آغاز کرده و در رقابت با بازار سهام آمریکا عقب مانده‌اند. اما برخی سرمایه‌گذاران معتقدند وقت آن رسیده که این الگوی آشنا تغییر کند. براساس گزارش تحلیلی بلومبرگ، استراتژیست‌های گروه مالی گلدمن ساکس و گروه مدیریت سرمایه MFS از جمله تحلیلگرانی هستند که نگاه مثبتی به چشم‌انداز بازار سهام اروپا دارند. سرمایه‌گذاران مدت‌هاست که به بورس‌های اروپایی اقبال نشان نداده‌اند، ولی اکنون شاخص‌های ارزش‌گذاری سهام در این بازارها در مقایسه با همتایان آمریکایی آنها جذاب شده‌ است.

احیای اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام اروپا

علاوه بر این، بازارهای اروپایی با احتمال ترکیدن حباب سهام غول‌های تکنولوژی که بورس آمریکا را تهدید می‌کند، مواجه نیستند. نظرسنجی ماه فوریه «بنک آو امریکا» نشان می‌دهد که برخلاف ماه گذشته، اکثر مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اروپایی بر این باورند که در حال حاضر قیمت سهام در بازارهای این منطقه زیر ارزش واقعی خود قرار دارد. همچنین ۷۸درصد سرمایه‌گذاران اکنون پیش‌بینی می‌کنند که روند بازار سهام اروپا در یک سال آینده صعودی باشد، درحالی‌که این نسبت تنها سه ماه قبل ۵۰درصد بود. به گفته رابرت آلمیدا، استراتژیست سرمایه‌گذاری گروه مالی MFS، بازار اروپا جذاب‌تر از قبل شده است. «یکی از دلایل پایین‌تر بودن درآمد شرکت‌ها در اروپا آن است که شرکت‌های اروپایی نسبت به شرایط اقتصادی حساسیت بیشتری نشان می‌دهند. به همین علت است که عملکرد آنها خوب نبوده است. اما حالا ریسک‌های درآمدی و ارزش‌گذاری در اروپا در مقایسه با آمریکا کاهش یافته است.»

در همین حال با توجه به نامشخص بودن مسیری که فدرال رزرو به منظور تعدیل نرخ بهره دنبال می‌کند، بدبینی‌ها نسبت به رالی داغ سهام شرکت‌های تکنولوژی آمریکا رو به افزایش است. کاهش نرخ بهره یکی از فاکتورهایی است که بخش فناوری وال‌استریت برای تداوم رشد خود به آن نیاز دارد. از طرف دیگر، هر روز سرمایه‌گذاران بیشتری به این باور می‌رسند که درآمد شرکت‌های اروپایی در سال جاری جهش چشمگیری خواهد داشت؛ و این امر اعتماد به بازارهای سهام این منطقه را تقویت کرده است. البته شرایط کاملا بر وفق مراد اروپا نیست. نماگر معیار استاکس اروپا ۶۰۰ از آغاز سال ۲۰۲۴، ۲.۶درصد رشد کرده و به سقف تاریخی خود که در ژانویه ۲۰۲۲ لمس کرد، نزدیک شده است. اما باید توجه کرد که از نظر دلاری، این شاخص افت ۰.۲درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد؛ و از شاخص معیار آمریکا یعنی S P ۵۰۰ عقب افتاده است. نکته دیگر اینکه بررسی سابقه یک دهه گذشته نشان می‌دهد سال‌هایی که بازار سهام اروپا از وال‌استریت جلو افتاده باشد، نادر بوده و تنها دو بار رخ داده است.

مزیت اروپا

به گفته کارشناسانی که نگاه مثبتی به بازار اروپا دارند، دوره طولانی‌ عملکرد ضعیف بورس‌های اروپایی در مقایسه با وال‌استریت رو به پایان است. به نظر می‌رسد خوش‌بینی نسبت به رشد شرکت‌های تکنولوژی‌ آمریکایی بیش از حد بوده و این امر ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از بازار سهام آمریکا را که به واسطه بالاگرفتن تب هوش مصنوعی مورد توجه قرار گرفته‌اند افزایش داده است. گزارش‌های اخیر درباره تورم آمریکا که نشان داد سطح عمومی قیمت‌ها کماکان بالاتر از انتظارات قرار دارد نیز خوش‌بینی نسبت به تعدیل سیاست پولی فدرال رزرو در آینده نزدیک را تضعیف کرد. نرخ بهره بالا عاملی منفی برای روند قیمتی سهام محسوب می‌شود. به عقیده یک استراتژیست ارشد بازار، انتظار تکرار رشد درآمدی درخشان غول‌های تکنولوژی آمریکایی که سال گذشته اتفاق افتاد، «غیرواقع‌بینانه» است. این کارشناس همچنین معتقد است برخلاف آمریکا و چین، «حبابی» در بازار سهام اروپا وجود ندارد.

وضعیت مناسب شاخص‌های ارزش‌گذاری و انتظارات برای رشد حجم فعالیت شرکت‌های اروپایی نیز عوامل دیگری هستند که نگاه مثبت به بازار اروپا را تقویت می‌کنند. نسبت قیمت به درآمد فوروارد ۱۲ماهه شاخص معیار استاکس ۶۰۰ نسبت به شاخص S P ۵۰۰ در کف تاریخی خود قرار گرفته است. درمجموع پیش‌بینی می‌شود درآمد شرکت‌های حاضر در شاخص استاکس ۶۰۰ که سال گذشته افت سه‌درصدی را تجربه کرد، در سال جاری ۴.۲درصد رشد کند. شارون بل، استراتژیست موسسه مالی گلدمن ساکس، انتظار دارد بخش‌هایی که تاثیر بیشتری از شرایط اقتصاد کلان می‌پذیرند، مانند بخش کالاهای صنعتی و بخش ساختمان، در سال ۲۰۲۴ از کاهش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان بهره برده و درآمد خود را بهبود ببخشند.

از منظر کارشناسان، بخش کالاهای لوکس بازار سهام اروپا به دلیل تقاضای قدرتمند مصرف‌کنندگان آمریکایی برای چنین محصولاتی مستعد رشد است. به عنوان مثال، درآمد خوب شرکت LVMH نگرانی‌ها درمورد افت تقاضای چین (بازار عمده مصرف کالاهای لوکس) را از بین برده و «موتور محرک» جهش ۲۲درصدی شاخص کالاها و البته لوکس اروپا بوده است. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه غول‌های تکنولوژی مانند اپل و انویدیا در بازار اروپا وجود ندارند، اما این منطقه به کمک شرکت‌های کوچک‌تر تکنولوژی توانسته است تا حدی از هیجان ایجادشده درمورد پتانسیل‌ توسعه هوش مصنوعی بهره‌مند شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا