آیا نشانه‌های پایان اصلاح سهام دیده می‌شود؟


زهرا پورزادی/کارشناس بازار سرمایه با توجه به کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار سهام طی دو روز اخیر انتظاراتی مبنی بر اتمام اصلاح کلیت بازار سرمایه در بین فعالان بازار به وجود آمده است. باید اظهار کرد سود و دارایی شرکت‌های بورسی همواره با افزایش نرخ ارز دستخوش تعدیل مثبت شدند. با این وجود گاهی مشاهده می‌شود که در بازه زمانی کوتاه‌مدت همگام با رشد نرخ ارز علی‌رغم افزایش ارزندگی سهام، ارزش سهام شرکت‌های بورسی افزایش نمی‌یابد که این موضوع عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌های بازار سهام خواهد بود و این ریسک‌ها گاهی در تصویب ناگهانی دستورالعمل‌های نظارتی مانند دستورالعمل قیمت‌گذاری نرخ فرآورده‌های نفتی، نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ یا در اثر تغییرات سایر پارامترها مانند تغییر نرخ بهره سپرده بانکی و رشد نرخ سود بدون ریسک (میانگین نرخ سود اخزا) دیده می‌شود. به‌رغم رشد نرخ ارز در دو ماه اخیر بازار سهام نتوانسته با چنین رشدی همسو و هم‌جهت باشد که اصلی‌ترین علت آن انتشار ابلاغیه تغییر قیمت‌گذاری نرخ فرآورده نفتی و افزایش نرخ سود بدون ریسک و اتخاذ سیاست انقباضی پولی توسط بانک مرکزی از طریق انتشار گواهی سپرده ۳۰درصدی بوده است‌.

انتشار ابلاغیه تغییر قیمت‌گذاری نرخ فرآورده نفتی کاهش سود شرکت‌های پالایشی بورسی را باعث شده و افزایش نرخ سود بدون ریسک موجب شده جذابیت P/E آینده‌نگر بازار در اثر افزایش نرخ بهره کاهش یابد و افت تقاضا در بازار و افت شاخص کل رخ دهد. در حال حاضر ارزش دلاری بازار سرمایه با قیمت دلار آزاد معادل ۱۴۵میلیارد دلار بوده که ۷درصد پایین‌تر از آبان سال گذشته و ۱۲درصد بالاتر از کمترین میزان آن در سال گذشته (۶ اسفند ۱۴۰۱ معادل ۱۳۰میلیارد دلار) است. بنابراین از دید ارزش دلاری انتظار می‌رود که بازار سرمایه افت قابل‌توجهی نداشته باشد و محدوده ۱۲۵ الی ۱۳۰میلیارد دلاری محدوده برگشت پرقدرت بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شود. از طرفی نسبت P/E گذشته‌نگر بازار در محدوده زیر ۷ واحد بوده و این نسبت در سالیان گذشته به‌نسبت عدد پایینی بوده است. بنابراین انتظار می‌رود با توجه به پایین بودن این نسبت افت قابل‌توجه در کلیت بازار به وقوع نپیوندد.

با وجود موارد گفته‌شده باید به این نکته اشاره کرد که علی‌رغم ارزنده بودن بازار نمی‌توان به طور دقیق تخمین زد که کف شاخص کل و زمان اتمام اصلاح بازار کجا خواهد بود؛ اما با توجه به موارد فوق می‌توان با درصد احتمال خطای کمی تخمین زد که افت بیشتر از ۱۵درصدی در کلیت بازار دور از انتظار است و پایین‌ترین محدوده‌ای که می‌توان با توجه به شرایط فعلی برای بازار متصور بود، حداکثر ۱۰ تا ۱۵درصد پایین‌تر از محدوده‌های فعلی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید