نیسان تیدا پارس خودرو؛ مشخصات و قیمت هاچبک وارداتی
پارس خودرو برای فروش یک خودروی اقتصادی با برند نیسان آماده میشود. تیدا مجهز به موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک خواهد بود. آنچه در این مطلب میخوانید: طراحی ظاهری و نمای بیرونی نیسان تیدا پارس خودروطراحی داخلی و نمای کابین نیسان تیدا پارس...
پارس خودرو برای فروش یک خودروی اقتصادی با برند نیسان آماده میشود. تیدا مجهز به موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک خواهد بود.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طی ماههای اخیر، چند مدل نیسان توسط شرکت جهاننوین آریا و نامی خودرو برای بازار ایران رونمایی شدند. حالا پارسخودرو نیز تلاش میکند مجوز واردات یک مدل هاچبک از محصولات نیسان را داشته باشد.
هاچبکهای اسپرت در ایران، محبوبیت دارند اما متنوع نیستند. هماکنون، علاوهبر چند نمونهی ناخوشایند ساخت سایپا و ایران خودرو، هاچبک صفر کیلومتر برای بازار کشورمان دیده نمیشود. هرچند انواع پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، گران و کمتوان و فاقد امکانات مدرن هستند، در شرایط انحصاری موجود، پرتقاضا هستند.
بیشتر بخوانید:
↵ نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایران
↵نیسان سیلفی هیبرید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی نامی خودرو
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
آنچه به نام نیسان میشناسیم، سال ۱۹۱۴ با خودروی دات شروع به کار کرد. تا سال ۱۹۳۰، محصولات این مجموعه، انواع داتسون بودند و نخستین نیسان، ۱۹۳۴ به تولید رسید. از حدود سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰، رشد تولید و سودآوری نیسان ادامه داشت؛ اما به مرور، مشکلات مالی، کاهش تقاضا و فقدان محصولات مدرن برای رقابت با دیگر خودروسازان مشهور دنیا، نیسان را به ورشکستگی نزدیک کرد. سال ۱۹۹۹ ادغام برند ژاپنی با رنو فرانسه، باعث تزریق سرمایه به نیسان شد و البته ساختار مدیریتی را تغییر داد.
ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده میشوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدلهای نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمیکنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانههای مشترک با دانگفنگ است.
اولین نیسان تیدا، سال ۲۰۰۴ رونمایی شد. تیدا این محصول با بدنهی سدان و هاچبک، توسط کارخانههای مختلف در ۶ کشور جهان تا ۲۰۱۸ به تولید ادامه داد. نسلهای بعدی تیدا صرفا هاچبک بودند و حالا فقط توسط چین تولید میشوند. نسل سوم، از سال ۲۰۱۴ به بازار جهانی معرفی شد و طی سنوات بعد، تغییر چهره با بهبود فنی را تجربه کرد. این خودرو در بسیاری نقاط جهان، پولسار (Pulsar) نام دارد.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی نیسان تیدا پارس خودرو
در نمای بیرونی، چراغهای باریک و متفاوت از خودروهای مدرن نیسان برای تیدا دیده میشود. این هاچبک اندازه متوسط، از جلو شباهت زیادی به ایکس تریل قدیمی موجود در ایران دارد؛ اما چراغهای عقب را مشابه نیسان سیلفی ۲۰۱۸ ارایه میکند.
شکی نیست که نیسان تیدا، باوجود طراحی کمایراد و هماهنگی بین اجزای بدنه، جذابیت تویوتا کرولا یا حتی نیسان لیف ۲۰۲۳ را ندارد. چراغهای باریک، سپر ساده، جلوپنجرهی فاقد تزئینات و مهشکنهای دایرهای، کمهیجان هستند. البته حجمدهی کاپوت جلو و خطوط روی گلگیر، نکات مثبت نیسان تیدا محسوب میشوند. این خودرو قطعا با رینگهای بزرگ و کیت بدنه دستساز، قابلیت جلب توجه بیشتری دارد.
در نمای جانبی، رینگ ۱۶ و ۱۷ اینچ برای مدلهای مختلف دیده میشود. آنتن کوسهای، بالچهی انتهای سقف و خصوصا خطوط روی درهای ورود به کابین، حس اسپرت تیدا را تقویت میکنند. همچنین ادوات پلاستیکی ارزانقیمت در گلگیرها و زیر رکاب استفاده نشدهاند. برای پشت خودرو، چراغهای بزرگ و مثلثی، کمی ناهماهنگ با دیگر اجزا به نظر میرسند. جایگاه مخصوص پلاک و حجمدهی سپر، نکات مثبت در نمای پشت هستند.
نیسان تیدا با طول ۴,۳۸۷ و عرض ۱,۷۶۸ و ارتفاع ۱,۵۲۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر تولید میشود تا کاملا بزرگتر از ۲۰۶ و ۲۰۷ هاچبک موجود در ایران باشد.
طراحی داخلی و نمای کابین نیسان تیدا پارس خودرو
فرمان بزرگ و پنل عقربهای پشت فرمان، طراحی قدیمی برای اتاق نیسان تیدا را به وضوح نشان میدهد. نمایشگر لمسی ۸ اینچ نیز تاثیر چندانی بر بهبود کابین ندارد.
پلاستیک خشک ارزانقیمت، تمام سطح داشبورد را پوشش میدهد. صندلی پارچهای، کلیدهای گردان نزدیک نمایشگر، اهرم ترمز دستی سنتی، دسته دندهی بزرگ، خروجی هوای ساده و دکمههای پرتعداد، ترکیبی ناخوشایند برای خودروی ساخت ۲۰۲۴ محسوب میشوند. مدلهای سفارشی، صندلی چرم و پوشش نرم تودری همراه داشبورد باکیفیت دارند اما احتمالا وارد ایران نخواهند شد.
سانروف، استارت دکمهای، کنترل لغزش ESP و کروز کنترل، برای نیسان تیدا وارداتی ارایه میشود. صندلیهای عقب برای سرنشینان بلندقد، نسبتا راحت هستند و بسیار بهتر از ۲۰۶ یا ۲۰۷ کارایی دارند. صندوق نیسان تیدا ۳۸۵ لیتر است و پس از جمعکردن صندلیهای عقب، ۱۴۰۰ لیتر فراهم میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان تیدا پارس خودرو
در بازار جهانی، نیسان تیدا با دو موتور توربوشارژ ۱/۶ و ۱/۲ لیتر وجود دارد اما فعلا عرضهی نسخهی ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی ساخت چین برای ایران، محتمل به نظر میرسد. چنین خودرویی، ۱۲۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ضعیفترین نیسان تیدا همراه گیربکس CVT، حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه پیشبینی شده است. میانگین مصرف سوخت ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر برای این هاچبک ۱۲۰۰ کیلوگرمی، وجود دارد.
نیسان تیدا با موتور ۴ سیلندر ۱/۲ لیتر توربو، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور فراهم میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت، دیگر مشخصات نیسان تیدا استاندارد اروپا هستند.
نیسان تیدا با موتور ۱/۶ لیتر توربو، ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این محصول همراه گیربکس دستی، ۸ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و ۶ لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف میکند.
قیمت نیسان تیدا در بازار جهانی و ایران
مدل ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با گیربکس CVT، به قیمت ۱۶ هزار دلار در چین فروخته میشود. این شرایط با احتساب دلار ۵۵ هزار تومانی و هزینههای مخصوص خودروهای وارداتی، قیمت نیسان تیدا را برای مصرفکنندهی ایرانی را به ۱/۵ تا ۱/۷ میلیارد تومان میرساند.
ظاهرا تولید مدل ۱/۲ لیتر توربو در چین متوقف شده است اما اگر چنین خودرویی وارد ایران شود؛ قطعا بیش از ۲ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد و چندان پرتقاضا نخواهد بود.