ترس به جان ناتو افتاده است


ترس به جان ناتو افتاده است

سفیر سابق ایالات متحده در ناتو: ائتلاف به طور فزاینده ای از جاه طلبی های روسیه می ترسد.

به گزارش اسپوتنیک، دالدر سفیر سابق ایالات متحده در ناتو اظهار داشت که ائتلاف به طور فزاینده ای از جاه طلبی های روسیه می ترسد.
وی در ادامه افزود: «اتحاد آتلانتیک شمالی از جاه طلبی های روسیه می ترسد. با این حال، به همان اندازه که موفقیت روسیه در جاهای مختلف نگران‌کننده بوده است، متحدان بلوک نیز به طور فزاینده‌ای نگران هستند که مسکو جاه‌طلبی‌های بزرگ‌تری دارد، مثلا در نهایت به چالش کشیدن مستقیم ائتلاف".
دالدر گفت:«این یک تهدید فوری نیست، اما احتمال چنین سناریویی در داخل ناتو بسیار جدی گرفته می شود».
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در مصاحبه با روزنامه نگار آمریکایی تاکر کارلسون، به تفصیل توضیح داد که مسکو قصد ندارد به کشورهای ناتو حمله کند. وی در عین حال خاطرنشان کرد که کشورهای غربی به عدم امکان شکست استراتژیک روسیه پی برده اند، بنابراین باید به فکر گام های بعدی باشند. رئیس دولت تاکید کرد مسکو آماده گفت و گو است.
گفتنی است، در پایان سپتامبر 2022، ولادیمیر زلنسکی اعلام کرد که اوکراین درخواست پیوستن سریع به ناتو را ارسال کرده است. جیک سالیوان، دستیار رئیس جمهور ایالات متحده در امور امنیت ملی، بعداً خاطرنشان کرد که انجام چنین رویه ای نابهنگام است.
به گفته دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، کی‌یف از هیچ تصمیمی در نشست ناتو که قرار است در ژوئیه در ویلنیوس برگزار شود، راضی نخواهد بود، به جز دعوت به عضویت در آن ائتلاف.
روسیه در 24 فوریه 2022 عملیات نظامی ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هدف آن را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته اند" نامید.
وی خاطرنشان کرد که این عملیات ویژه یک اقدام اجباری بود، خطرات امنیتی به گونه‌ای ایجاد شد که امکان واکنش با ابزارهای دیگر غیرممکن بود. به گفته وی، روسیه 30 سال است که تلاش می کند تا با ناتو بر سر اصول امنیت اروپا به توافق برسد، اما در پاسخ یا با فریب و دروغ های بدبینانه و یا تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شد، در حالی که این ائتلاف علیرغم اعتراض مسکو، به طور پیوسته در حال گسترش و نزدیک شدن به مرزهای فدراسیون روسیه است.
پیش از این، ولادیمیر زلنسکی گفته بود که کی‌یف امیدوار است در نشست ژوئیه ناتو در ویلنیوس، دعوتنامه شفافی برای عضویت در ائتلاف دریافت کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که ارتش اوکراین از اینکه این کشور هنوز پاسخ مثبت واضحی در مورد پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو دریافت نکرده است، ناامید است. میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو گفته بود که در حال حاضر هیچ اتفاق نظری در داخل این ائتلاف درباره موضوع پیوستن به اوکراین وجود ندارد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفت کرملین با درخواست زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین واکنش‌های متفاوت به آن آشنا شده است. به گفته وی، مسکو از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و خاطرنشان نمود که جهت گیری کی‌یف به سمت ناتو همانا یکی از دلایل آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی