هشدار نسبت به فعالیت اسپانسر باشگاه استقلال/ 2 شرکت رویه کوروش کمپانی را در پیش گرفته‌اند


هشدار نسبت به فعالیت اسپانسر باشگاه استقلال/  2 شرکت رویه کوروش کمپانی را در پیش گرفته‌اند

طبق گفته‌های دبیر کنگره زبست بوم موبایل ایران بررسی‌ها نشان می‌هد مجموعه‌هایی از روش مشابه کوروش کمپانی در شهرستان‌ها کار عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی انجام می‌دهند و تاکنون یک شرکت عمده‌فروشی موبایل در اصفهان با همین روش پیش‌فروش زیر قیمت بازار و مجموعه موبایل موسوی با روشی مشابه کوروش کمپانی در آمل در حال فعالیت هستند و انجمن واردکنندگان موبایل در حال اطلاع‌رسانی در این رابطه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در روزهای اخیر بحث کلاهبرداری کوروش کمپانی به بحث داغ فضای مجازی تبدیل شده و نهادها و سازمان‌های مختلف هم در حال اظهار نظر یا صدور اطلاعیه در این رابطه هستند. این شرکت به دلیل پیش‌‌فروش آیفون‌های ۲۰ میلیون تومانی در ماه‌های اخیر معروف شده بود و برای تبلیغات هم از چهره‌های مشهور و صاحب‌نام ورزشی و هنری استفاده می‌کرد که همین موضوع پای سلبریتی‌ها را هم به موضوع باز کرده است.

در نهایت هم اخیرا پس از انتشار اخبار گوناگون در رابطه با این شرکت و پلمب آن اخباری مبنی بر متواری شدن مدیر اصلی این شرکت مطرح شد. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چراکه به نظر می‌رسد شرکت‌های دیگری هم در حال انجام فعالیت مشابه با کوروش کمپانی هستند و اگر زودتر با آن‌ها برخورد نشود ممکن است تراژدی کوروش کمپانی تکرار و به تعداد مال‌باختگان اضافه شود.

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی دو روز پیش طی نامه‌ای به مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال هشدار داده که اسپانسر باشگاه استقلال در شهرستان آمل هم رویه مشابه کوروش کمپانی، یعنی پیش‌فروش موبایل و فروش زیر قیمت بازار را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که شرکت دیگری هم در اصفهان همین رویه در پیش گرفته است.

هشدار نسبت به فعالیت اسپانسر باشگاه استقلال/  2 شرکت رویه کوروش کمپانی را در پیش گرفته‌اند

در این رابطه رضا عالیان، دبیر کنگره زبست‌بوم موبایل ایران، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه مدل کار این مدل کسب‌وکارهای مشابه کوروش کمپانی جرم‌انگاری نشده، گفت: دستگاه قضایی تا زمانی که تخلفی اظهار نشود یا شکایتی صورت نگیرد، به موضوع ورود نمی‌کند. حداکثر کاری که در این شرایط می‌توانند انجام دهند، نظارت بر عملکرد مجموعه است تا اگر شکایتی صورت گرفت و شکایت رنگ و بوی کلاهبرداری داشت، اقدام قضایی انجام شود. در مورد کوروش کمپانی و موارد مشابهی که اخیرا مطلع شدیم هم همین اتفاق افتاده است.

به گفته وی مقصر دانستن سلبریتی‌‌ها هم بی‌انصافی است، چراکه بخشی از کار آن‌ها تبلیغات است. گرچه منظور این نیست که سلبریتی‌ها تقصیری ندارند، چراکه می‌توانستند تحقیق کنند و با بررسی ساده‌ای متوجه شوند که نتیجه این مدل کسب و کار، تخلف است.

او با بیان اینکه امکان‌پذیر نیست کالایی را به قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن بفروشند و چند ماه دیگر هم تحویل دهند، تصریح کرد: این روش در هیچ مدل کسب و کار و تجارت و فروش منطق ندارد. اما به دلیل شرایط اقتصادی و تورمی ممکن است عده‌ای هم فکر کنند این روش فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

عالیان در ادامه در پاسخ به ایراداتی که به اصناف، تشکل‌ها و وزارت صمت وارد شده نیز گفت: در شش ماه گذشته اتحادیه‌ این شرکت را پلمب کرده و به آن‌ها تذکر داده است و انجمن واردکنندگان موبایل هم این موضوع را به شرکت‌ها اعلام کرده است‌. البته شرکت‌ها مستقیم به خرده‌فروشی‌ها موبایل نمی‌‌فروشند، بلکه به عمده‌فروشان عرضه می‌کنند و آن‌ها کالا را به خرده‌فروشان می‌فروشند.

خلأهای قانونی که راه کوروش کمپانی را باز کرد

دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران ادامه داد: برخی می‌گویند چرا تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در این رابطه به حاکمیت هشدار ندادند؟ در پاسخ باید گفت این اطلاع‌رسانی‌ها انجام شده بود، اما دستگاه نظارتی نتوانست تجمیع این اطلاعات را تبدیل به این نتیجه‌گیری کند که تخلفی در جریان است. اتحادیه‌های صنفی هم می‌توانند روی دایره وظایف خود عمل کنند. برای مثال در مورد این شرکت، اتحادیه‌ها اعلام کرده بودند که شرکت زیرفروشی می‌کند و در حال بر هم زدن تنظیم بازار است. انجمن واردکنندگان موبایل هم اعلام کرده بود که ادعای شرکت در رابطه با واردات، ادعای نادرستی است. چون این شرکت اصلا واردکننده نبود و این ادعا که مستقیم از درب کارخانه اپل خرید می‌کند و واسطه‌ها را حذف کرده هم نادرست است. چراکه هیچ شرکتی، حتی در سایر کشورها نمی‌تواند مستقیم از درب کارخانه اپل خرید کند.

عالیان با بیان اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها هر کدام در لایه خودشان اطلاع رسانی کرده بودند، تصریح کرد: به دنبال شکل‌گیری مراکز جدید نیستیم، اما به نظر می‌رسد برای این موضوع لازم است کمیته‌ یا مرکزی برای جرم‌انگاری پدیده‌های مشابه صورت گیرد یا حداقل کمیته‌ای اطلاعات تجمیع‌شده را در اختیار دستگاه‌های قضایی قرار دهد و دستگاه قضا هم به این مجموعه اعتماد کند. برای مثال مجموعه‌ای مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیک می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد، اما در حال حاضر در شرح وظایف این مجموعه، کنترل بازار دیده نشده است. این مرکزی که در حال شبیه‌سازی آن هستیم باید بگوید از جایی که تبلیغ شروع می‌شود تا جایی که ادعای واردات می‌کند، کالا با قیمت جهانی مشخص را ۴۰ درصد زیر قیمت بازار داخل عرضه می‌کند و سلبریتی‌ها تبلیغ آن می‌کنند، شاعبه کلاهبرداری دارد‌ و این مدارک را به دستگاه نظارتی عرضه کند تا آن را در معاونت پیشگیری بررسی کنند و مجراهایی که فرد می‌تواند از طریق آن‌ها سوء استفاده کند را تا تعیین نتیجه بررسی مسدود کند. اما هیچ قانونی در کشور برای بازدارندگی چنین جرایمی در قوه قضاییه وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های کوروش کمپانی به صورت آفلاین بوده و فقط تبلیغات آنلاین داشتند، تصریح کرد: در مجموع حتی اگر مرکزی که شبیه سازی کردیم، ایجاد شود، در قوه قضاییه قانون مدونی برای بازدارندگی چنین جرایمی تدوین نشده و به همین دلیل وقتی چنین گزارش‌هایی به دستگاه قضایی می‌رسد آنجا مقفول می‌ماند. و کسی هم نمی‌داند به چه قانونی استناد کند تا این فرد ممنوع‌الخروج شود‌، چراکه هنوز جرمی اتفاق نیفتاده است. کوروش کمپانی هم تا قبل از خروج از کشور یا شاکی خصوصی نداشته یا اگر شاکیانی هم داشته آن‌ها را راضی کرده بود.

خطر تکرار کلاهبرداری کوروش کمپانی در کمین

البته به گفته دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران، این فعالیت‌ها فقط مربوط به کوروش کمپانی نیست. در حال حاضر این موضوع در مورد یکی از اسپانسرهای باشگاه استقلال و چند مجموعه دیگر هم مطرح شده که برخی در لایه عمده‌فروشی فعال هستند. در اصل بررسی‌های اخیر نشان می‌هد مجموعه‌هایی از همین روش در شهرستان‌ها کار عمده‌فروشی هم انجام می‌دهند. تاکنون یک شرکت عمده‌فروشی موبایل در اصفهان با همین روش پیش‌فروش زیر قیمت بازار و مجموعه فعال در آمل با روشی مشابه کوروش کمپانی در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت آملی شرکت ثبتی با مجوز واردات ندارد و با همین روش هم موبایل‌های آیفون و هم پرچم‌دارهای سامسونگ را ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌کند، تصریح کرد: انجمن هم در حال اطلاع‌رسانی است تا وضعیت این واحدها مشخص شود. چراکه بر اساس قانون تجارت امکان پیش‌فروش کالا به قیمتی کمتر از قیمت تمام شده وجود ندارد و این نشان می‌دهد افرادی در حال بیرون کشیدن سرمایه از بدنه بازار هستند.

عالیان با بیان اینکه چنین مجموعه‌هایی از حدود یک سال پیش در حال فعالیت هستند، گفت: اما اکنون فعالیت آن‌ها به نقطه خطرناکی رسیده و صحبت از عددهای ۱۰۰۰ میلیارد یا ۲۰۰۰ میلیاردی است که نشان می‌هد تعداد خریداران هم زیاد شده و طبیعتا حساسیت روی موضوع هم بیشتر می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!