اولین دیدار با تسلا مدل 3 هایلند فیس لیفت 2024
برای اولین بار فرصت بررسی نزدیک تسلا مدل ۳ هایلند فیس لیفت فراهم شده و آنچه میخوانید تجربه ملاقات با این خودروی برقی است. تسلا سایبرتراک شاید در هفتههای اخیر تمام توجهات را به خود جلب کرده باشد اما مهمترین محصول جدید این برند در ماههای...
برای اولین بار فرصت بررسی نزدیک تسلا مدل ۳ هایلند فیس لیفت فراهم شده و آنچه میخوانید تجربه ملاقات با این خودروی برقی است.
تسلا سایبرتراک شاید در هفتههای اخیر تمام توجهات را به خود جلب کرده باشد اما مهمترین محصول جدید این برند در ماههای اخیر نیست. چند ماه پیش بود که تسلا اولین فیس لیفت جدی از سدان پرطرفدار مدل ۳ را معرفی کرد. این خودرو که با نام هایلند شناخته میشود اخیراً در نمایشگاه شیکاگو حضور یافته و رسانهها فرصت بررسی آن را داشتهاند. اگرچه این خودرو در فضایی محصور قرار داشته و امکان رانندگی با آن فراهم نشده اما میتوانیم تغییرات نسبتاً زیادی را در بدنه و کابین آن مشاهده کنیم.
بزرگترین تغییر بدنه مدل ۳ هایلند به نمای جلوی آن مربوط میشود که سپر و چراغهای جدیدی نصب شدهاند. بجای دماغه رو به بالای مدل ۳ قبلی، نسخه هایلند از طراحی سنتیتر و سرراستتری استفاده میکند. چراغها نیز شکل بومرنگ مانند خود را از دست داده و در گوشهها زاویه تیزتری به خود گرفتهاند. در واقع طراحی کلی خودرو سادهتر از قبل شده اما درعینحال جذابتر به نظر میرسد. در بخش پشتی خودرو نیز بهبودهای حداقلی دیده میشود و چراغها حالت C شکل دارند. از نظر طراحی باید دانست این چراغها جذابتر به نظر میرسند اما تمایز آنها نسبت به خودروهای دیگر کمتر است.
نوبت به بررسی کابین تسلا مدل ۳ هایلند میرسد. با فشار و کشیدن دستگیرههای در میتوان وارد کابینی شد که قطعاً مشابه نسخه قبلی است اما در همان ابتدا متوجه برخی تغییرات مطلوب میشوید. واضحترین تغییر به نوار نورانی طویلی مربوط میشود که از پانل درها شروع شده و به داشبورد و شیشه جلو میرسد و دوباره به پانل در دیگر ادامه مییابد. این نوع نورپردازی ما را به یاد جگوار XJ میاندازد. قطعاً چنین چیزی باعث جذابتر شدن کابین میشود و احتمالاً بهترین ویژگی طراحی کابین مینیمالیستی تسلاست.
اما نکته نسبتاً عجیب اینکه تسلا دیگر تریم چوب داشبورد را ارائه نمیکند و بجای آن پانل پوشیده از پارچه وجود دارد. البته بهطورکلی ما پانلهای پوشیده از پارچه یا چرم در دیگر خودروها را دوست داریم و تسلا هم از این قاعده مستثنا نیست هرچند حذف تریم چوب یک نقطهضعف خواهد بود چراکه باعث بهبود ظاهری کابین مدل ۳ میشد. دیگر تغییر مدل هایلند را میتوان فرمان خودرو دانست که فاقد دستهراهنماست و بجای آن دکمههایی روی فرمان وجود دارد. اگرچه چنین تغییری برای برخی افراد جذاب خواهد بود اما بهطورکلی استفاده از دکمه برای چراغراهنما مطلوب نیست.
مزیت دستهراهنما این است که در زمان چرخاندن فرمان ثابت باقی میماند و همیشه جایگاه آن را میدانیم اما دکمههای راهنمای مدل ۳ هایلند با چرخش فرمان حرکت میکنند و این موضوع مشکلساز خواهد بود. این یک تصمیم احمقانه است که اگرچه در پوشش سادهسازی و مینیمالیسم صورت میگیرد اما در واقع به خاطر کاهش هزینههاست. بقیه بخشهای کابین کاملاً مشابه مدل قبل از فیس لیفت است و نقاط قوت و ضعف خودش را دارد.
دید روبهجلوی تسلا بسیار خوب است و کاپوت کم ارتفاع، درها و داشبورد و ستونهای کمعرض باعث میشوند راننده تسلط خوبی به بیرون داشته باشد. موقعیت صندلی عجیب و با ارتفاع بالا نیز بر تسلط راننده میافزاید. فضای زیادی در هر جهتی وجود دارد و صندلیها نیز حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند و تنظیمات زیادی دارند. البته هنوز هم موقعیت فرمان به خاطر کنترلهای خود قابل تنظیم نیست. نمایشگر لمسی بزرگ و ۱۵.۴ اینچی در میانه داشبورد با نکات مثبت و منفی خاص خود همراه است. این نمایشگری عالی با وضوح و کیفیت و زمان پاسخ بسیار خوب است و از میانبرهای ثابت در پایین سود میبرد. از آنجایی که همهچیز خودرو از طریق نمایشگر کنترل میشود بنابراین کیفیت بالا برای آن امری حیاتی خواهد بود. البته عدم وجود هدآپ دیسپلی در مدل ۳ ناراحتکننده است.
صندلی عقب یکی از نقاط ضعف خودروست چراکه در ارتفاع کمتری نسبت به کف خودرو قرار میگیرد و فضای زیادی نیز وجود ندارد که موقعیت خوبی را برای سرنشینان بالغ ایجاد نمیکند. فضای سر نیز در این بخش کمی محدود شده است. یکی دیگر از ویژگیهای تسلا مدل ۳ هایلند را میتوان نمایشگر ۸ اینچی جدید در عقب دانست که کیفیت بالایی دارد و به سرنشینان اجازه میدهد سیستم تهویه و اطلاعات سرگرمی را کنترل کنند. نکته قابلذکر اینکه نمایشگر یاد شده در ارتفاع پایینی نصب شده و به مدت زیادی نمیتوان از آن استفاده کرد چراکه بزرگسالان واقعاً باید خم شوند تا به آن دسترسی داشته باشند. با توجه به اقدامات تسلا در کاهش هزینهها جای تعجب است که تسلا نمایشگر دوم را با حداقل استفاده مفید در خودرو نصب کرده است.
فضای بار خودرو تغییر چندانی ندارد اما هم در بخش جلو و هم بخش عقب میتوان وسایل را قرار داد. فضای بار عقب خودرو حجم ۵۹۵ لیتری دارد که مناسب است؛ اما فضای بار جلو کوچکتر از حد انتظار خواهد بود و با حجم ۸۸ لیتری خود شاید شما را ناامید کند. در این بخش بهت است کابلهای شارژ و برخی وسایل ضروری قرار داده شود. تسلا مدل ۳ هایلند در بخش تجهیزات بهبودهای قابلتوجهی دارد که از جمله آنها میتوان به هشدار نقاط کور، شیشه آکوستیک و سیستم صوتی ارتقا یافته اشاره کرد. ظاهراً در سیستم تعلیق نیز بهبودهایی رخ داده تا خودرو اسپرت تر باشد اما زمانی که بتوانیم پشت فرمان قرار بگیریم چنین چیزی تست خواهد شد.