وزیر خارجه نروژ: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است


اسپن بارت اید وزیر خارجه نروژ با اظهار تاسف از ناتوانی شورای امنیت در انجام مسئولیت خود در قبال غزه، گفت: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است.

وزیر خارجه نروژ: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است

به گزارش راهبرد معاصر؛ وزیر خارجه نروژ در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: نروژ از اینکه شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر نتوانست قطعنامه‌ای در مورد برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه تصویب کند، متاسف است.

وی با تاکید براینکه هم اکنون نیازمند آتش‌بس در غزه و تقویت اقدامات بشردوستانه در این باریکه هستیم، تاکید کرد: پایان دادن به وحشت در غزه ضروری است.

ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه‌شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد، اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می‌شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ و پس از جنگ اوکراین، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای مقابله با استفاده از حق وتو توسط اعضای دائم شورای امنیت تصویب کرد.

این قطعنامه که از سوی کشور لیختن اشتاین ارائه شد، مجمع عمومی را ملزم می‌کند در پی استفاده از حق وتو برای جلوگیری از تصویب یک قطعنامه توسط یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، نشستی را برای ارائه توضیحات کشور وتوکننده برگزار کند.

جلسه مجمع عمومی سازمان ملل نیز ظرف ۱۰ روز پس از استفاده از حق وتو در شورای امنیت باید برگزار شود. کشور‌هایی که از حق وتو استفاده کرده‌اند، باید این اقدام خود را در برابر نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو توجیه کنند.

آمریکا و انگلیس که در شورای امنیت سازمان ملل دارای حق وتو هستند، در آن زمان از ارائه این قطعنامه به دلیل حمله روسیه به اوکراین، حمایت کردند. / ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول